Ga naar inhoud


Boot.ini verplaatsen, gevaarlijk?


Con

Aanbevolen berichten

Ik heb 3 HD's. Waarbij XP is geinstalleerd op de eerste HD.

Door omstandigheden is mijn Boot.ini geplaatst op mijn

tweede HD en die partitie is C genoemd.

 

Nu zou ik graag willen dat alles wat met XP te maken heeft

op de eerste HD te zetten. Kan dat? Kan ik de boot.ini

ongestraft op mijn eerste HD zetten?

 

Achtergrond is dat ik weer aan de slag wil met Linux (voor de

zoveelste maal) en ik wil graag overzicht houden "wat waar staat".

 

HG CC

 

 

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Boot.ini moet op je opstartpartitie staan.

Kwestie van in het bios de juiste HD als eerste te laten doorzoeken naar een boot.ini.

Bij verplaatsen er wel opletten dat in boot.ini verwijzingen staan, de schijfletters moeten wel blijven kloppen.

 

zelf meerdere HD's intern met meerdere primaire partities die elk eigen boot.ini's hebben. Via zoekvolgorde in het bios kan ik kiezen vanaf welke HD boot.ini gelezen wordt.

 

Waarom? Kwestie van nieuwere snellere interne HD's en toch een enkele keer een oude configuratie willen kunnen opstarten.

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's gelukt, de boot.ini kopieren naar de 1e HD.

Mijn PC start nu ook daarvan op.

 

Nu staat in MS config en in System nog steeds de

oude boot.ini.

 

In System heb ik de goede paden gezet en weggeschreven

naar de nieuwe opstartpartie. Toch verschijnt daar weer

de oude boot.ini.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Con
Da's gelukt, de boot.ini kopieren naar de 1e HD.
Mijn PC start nu ook daarvan op.

Nu staat in MS config en in System nog steeds de
oude boot.ini.

In System heb ik de goede paden gezet en weggeschreven
naar de nieuwe opstartpartie. Toch verschijnt daar weer
de oude boot.ini.

HG CC


Hoe pak je nu aan dat de verwijzing in MSConfig en in System\weer klopt opdat je bij de goede Boot.ini uitkomt?

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou dit kunnen proberen. Maar dan herbouwt hij de hele boot.ini, ik weet niet helemaal uit je verhaal of dit de bedoeling ook is.

 

Firstly arrange a Bootable Windows XP setup CD.

 

Boot from bootable Windows XP setup CD and press R to enter recovery console which allows to restore the corrupted boot.ini file to original.

 

Now enter your administrative username and password, when you get the command prompt type the following command “bootcfg /rebuild” (without double quotes) and press Enter.

 

Bootcfg utility on the Windows XP setup CD will scan your drives for any Windows XP installations and then display the results which you can select to repair the corresponding boot.ini file.

 

The first prompt asks to Add installation to boot list? (Yes/No/All). type “Y” (without double quotes) and press enter.

 

The next prompt asks to Enter Load Identifier ” This is nothing but the name of the operation system which appears at the time of Booting ” :type Windows XP Professional or Windows XP Home Edition or simply Windows XP and press Enter.

 

Now it will ask to Enter OS Load options: type /Fastdetect and press Enter.

 

Take the Windows XP bootable CD out from the tray and Type exit and then press Enter to restart your PC.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom geen echte bootmanager zoals EasyBCD?

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, het is nu wachten tot de PC van Con het helemaal niet meer doet.

 

Dat geeft niet, het siert hem dat hij niet te beroerd is om iets uit te proberen. Al doende leert men.

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@winwiz

@Psychosammie

@Tonskidutch

 

Omdat ik eerst puin wil ruimen met mijn HD's,

ik kan me geen crash veroorloven want ik werk

een slordige 3 dagen thuis en heb mijn PC daar

hard bij nodig.

 

Dus ik kies voor zekerheid (hoezo zekerheid,

geen enkel back-up :)), ook daar

wil ik gestructureerd verandering in brengen.

 

Reden tot uiterste voorzichtigheid.

 

Dat in ogenschouw genomen wil ik eers alle XP-

gerelateerde zaken op 1 HD hebben.

 

En dan . . . . Linux ernaast, Linux blijft mij boeien.

 

Dus ik ga maar, denk ik, met EasyBCD aan de slag,

lijkt mij het minst gevaarlijke.

 

In ieder geval bedankt voor de input.

 

Ik heb wel begrepen dat de boot.ini niet de enige file

is waar alles om draait. bijvoorbeeld schijnt NTDETECT.COM

ook op de opstartpartitie te moeten staan.

 

HG CC

 

Mijn huidige situatie is al wat opgeruimder . . .

 

 

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Con

En dan . . . . Linux ernaast, Linux blijft mij boeien.

Voor de goede orde:
Linux (Ubuntu) hoef je niet te installeren om mee te spelen; je kan ook opstarten van CD of USB stick, maar dat wist je waarschijnlijk al.



















"That's another fine mess you've got me into"

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is wijs om niet zomaar wat te doen...!

maar met respect, als je voor de zaak ook je PC misbruikt, ( wink ) zou je toch echt wel eens wat aan backups moeten doen.

 

neem een NAS met Raid 1 (1000Mbit + switch), kun je de PC's prima backuppen en voor je muziek en film ook fijn met de satelliet receiver

 

ciao

Don't Let Me Be Understand

Valerie Broussard

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom wil ik eerste mijn 3 HD's op orde hebben om vervolgens

gestructureerd backups te kunnen maken. Dat was dan ook mijn

basis-aanleiding met dit topic.

 

Ben inmiddels al met EasyBCD aan de slag geweest maar ook dat

durfde ik niet op dat moment. Mocht er iets fout gaan dan moet

dat in het weekend gebeuren opdat ik de tijd heb om XP opnieuw

te installeren. Ik weet, mijn PC hangt aan een zijde draadje . . .

 

Vandaar dat ik dit onderwerp ben begonnen.

 

Voorheen wilde ik een OS apart naast de programma's die ik

installeerde, reden? sneller alleen je OS scannen. Inmiddels

met veel lezen en jaren verder is het slimmer om een OS met

pragramma's op één partitie te zetten omdat dat eenvoudiger

is met een image.

 

Dus wellicht moet ik sowieso kiezen voor de zoveelste herinstallatie

en ook dat probleem aanpakken.

 

Wordt vervolgd . . . . .

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Con,

 

Ik heb dat geknoei met partities al lang opgegeven. Je kan eventueel een 2e partitie maken voor je data (ik heb maar 1 schijf) maar dat werkt lang niet altijd. Zo staat je email vaak weer ergens verborgen op de C schijf.

 

Jij hebt meer schijven dus wat ik zou doen:

- Snelste schijf voor Windows en programma's;

- Overige schijven voor data;

- Geen partities

- Data die toch op C staat af en toe naar een van de andere schijven kopiëren (bijvoorbeeld KLS mail backup)

- Met regelmaat een backup van data schijven naar externe schijf (ik gebruik allway sync)

- Spelen met Linux of andere probeersels onder VMWare

 

Ik maak dus geen backup van mijn C schijf. Mocht die naar de harde schijven hemel gaan dan begin ik aan frisse installatie. Hetgeen me in de afgelopen 25 jaar slechts eenmaal gebeurd is.

 

Dus jij bent dit weekend lekker van de straat :-)

 

NB: Als groot aandeelhouder en directeur zou je natuurlijk ook de aanschaf van een knoei PC kunnen overwegen. Hobby en zaken gescheiden zeg maar.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie

Ik heb dat geknoei met partities al lang opgegeven. Je kan eventueel een 2e partitie maken voor je data (ik heb maar 1 schijf) maar dat werkt lang niet altijd. Zo staat je email vaak weer ergens verborgen op de C schijf.


Als je Outlook (Express) gebruikt is het geen enkel probleem die map ook naar je data schijf te verhuizen, die is niet verborgen, slechts erg onopvallend verstopt.
Gewoon map verplaatsen (eigenlijk maar 1 bestand) en Outlook vraagt bij de volgende opstart waar het gezocht moet worden.
Zo gebruiken al mijn PC's en alle boots dezelfde Outlookmap op de NAS.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...