Ga naar inhoud


wit-zwarte stippellijn bovenaan in beeld


moonchild

Aanbevolen berichten

Het begon bij de door cds in sd uitgezonden rtl zenders, inmiddels is het fenomeen ook bij ned1/2/3 te zien.

 

Bij 16:9 uitzendingen is bovenaan in beeld een wit-zwarte stippellijn te zien. Wat is dit en warom wordt het beeld verprutst? Aangezien het gaat om in mpeg2 gecodeerde videobeelden, is videotext informatie als oorzaak uitgesloten.

 

Mensen met lcd/plasma tv zullen het waarschijnlijk niet zien, omdat bij hun overscan op de tv vaak aanstaat. Ik kijk op een 1920*1200 monitor (htpc), en dan is de stippellijn continu in beeld. Inzoomen doe ik liever niet omdat ik dan de 1:1 pixelmapping kwijtraak.

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 68
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Je hebt dit 'fenomeen' reeds een ganse tijd bij National Geographic (SD versie).

Inderdaad, bij mij staat de overscan uit en je krijgt die wit-zwarte stippellijn constant te zien.

- VU+ Duo met OpenPli, TVV Basic+ abo --> Basic Light

- Triax 78 met multiblock 13-19,1-23-28,2

- Panasonic TX-P46G10 full HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Kijk eens of je een satzender vind met het ouderwetse testbeeld, en controleer daarop je beeldscherm instelling.

Misschien is de beeldhoogte van je monitor een beetje krap ingesteld.

 

Officieel staan er test en data informatie op lijn 17 - 18 (VITS)en data informatie op lijn 20. Het lijkt mij onwaarschijnlijk, dat men informatie op lijn 25 en hoger uitzendt.

 

Het beeld begint pas op lijn 25, en bij een conventionele monitor was lijn 30 pas zichtbaar.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Stepdriver

Inderdaad is het sinds vandaag ook zichtbaar op Ned 1, 2 en 3. Ik kan het wel weghalen door de tv op het automatische signaal te zetten, maar dan zie ik zo ongeveer om het halve uur een keer een zwart beeld omdat de scale functie van de hd ontvanger en de scale functie van de tv ruzie met elkaar schijnen te hebben. Wel erg jammer dit, want het beeld was gewoon altijd perfect...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is geen antwoord op de vraag waarom er nu opeens een data-lijn zichtbaar is op de diverse CD kanalen, maar als je googled op "Sliced VBI Data Interface" zie je oa op de site van linuxtv.org wat meer informatie hierover.

 

Hieruit blijkt, dat ook de decoder software drivers diverse mogelijkheden hebben om iets te laten zien of om iets te onderdrukken.

 

Hier staat ook iets over het WSS signaal ivm het Discovery 16:9 / 4:3 probleem.

 

Misschien is er iemand, die de VBI lijnen kan uitlezen en zichtbaar maken om te zien welke extra data-lijn nu bij CD zichtbaar is.

 

Mvg,

 

Rolin

 

DM-8000HD, Technisat Digit Isio STC+
Triax 64cm met CD LNB voor 19, 23 en 28 graden.

Technisat met Ziggo CI+ module voor de kabel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Dreambox staat al ingesteld op 16:9 en de andere instellingen staan, dacht ik, op pillarbox en letterbox.

Dit is voor alle kanalen goed en ook de 4:3 en 16:9 formaten wisselen keurig netjes met het aangeboden signaal, behalve bij Discovery.

Ik ga er dus vanuit dat het probleem bij Discovery zit en tzt weer in orde komt.

De wit-zwarte stippellijn boven in de linker bovenhoek is niet variabel, maar wel verschillend per kanaal.

Ik vermoed, dat dit de lijn is met de kanaal identificatie.

Waarom die nu ineens zichtbaar is, is ook voor mij voorlopig een raadsel.

Ik neem het voorlopig maar voor lief, want de overscan weer aan zetten om hem niet meer te zien vind ik nog slechter.

 

Een geluk is, dat de stippellijn op de HD-kanalen niet te zien is. Maar ja, daar hebben de SD kijkers natuurlijk niets aan.

Meestal komt het bij CD na kortere of (meestal) langere tijd weer in orde.

 

Mvg,

 

Rolin

 

DM-8000HD, Technisat Digit Isio STC+
Triax 64cm met CD LNB voor 19, 23 en 28 graden.

Technisat met Ziggo CI+ module voor de kabel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Kijk eens of je een satzender vind met het ouderwetse testbeeld, en controleer daarop je beeldscherm instelling.
Misschien is de beeldhoogte van je monitor een beetje krap ingesteld.

Officieel staan er test en data informatie op lijn 17 - 18 (VITS)en data informatie op lijn 20. Het lijkt mij onwaarschijnlijk, dat men informatie op lijn 25 en hoger uitzendt.

Het beeld begint pas op lijn 25, en bij een conventionele monitor was lijn 30 pas zichtbaar.

En met een PC zie je gewoon mooi alles vanaf lijn 0. Dat voor b.v. tickers men uitgaat van lijn 20-30 is best te begrijpen, maar dat wil niet zeggen dat je dan in die buitenste lijnen maar een partij crap kan gaan zitten uitzenden. Gewoon beeld vanaf lijn 0 graag, er is geen enkele reden waarom niet.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, inderdaad ... ik heb er ook "last" van. Ik heb een Dreambox 800HD ontvanger en een Samsung LCD televisie. Sinds een week of twee heeft een aantal kanalen korte witte streepjes links bovenin in het beeld. Voorheen waren die er zeker niet. CD heeft kennelijk extra informatie op een hinderlijke manier in het beeld gecodeerd. Misschien zijn ze aan het experimenteren met een of ander DRM protocol?

 

Mijn televisie staat ingesteld op "alleen scannen". Als ik daar "16:9" van maak dan lijkt het probleem opgelost maar dan wordt er aan de boven- en onderkant een aantal beeldlijnen weggesneden ... De beeldkwaliteit wordt daardoor slechter.

 

Het zit echt per kanaal in het beeld. Kijk maar bij 'De Wereld Draait door'. Dat is bijna tegelijkertijd op NED3 en op BVN. NED3 heeft de streepjes, BVN niet.

 

Ik wil dat CD hiermee stopt! Weg met die irritante streepjes!

 

Peter.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...