Ga naar inhoud


wit-zwarte stippellijn bovenaan in beeld


moonchild

Aanbevolen berichten

Dit heeft niks te maken met Canal digitaal.

namelijk zijn dit extra data die in het beeld signaal meegezonden word.

Men kan op zo manier bijvoorbeeld beurs informatie meezenden o.a.

Dit zijn diensten die gewoon verkocht worden door een bedrijf die weer een contract heeft met de zender.

Kijk maar eens op http://www.keyword.nl/vendor.htm

Dit is 1 van de bedrijven.

Ja kan gewoon vanalles meezenden in de ongebruikte beeldlijnen.

Kan me nog de tijd herinneren van Mp3 via tv signaal van Onyx tv, kon je mp3 downloaden.

Of ticker info van computer club via de wdr.

Tsja

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 68
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

ik onderschrijf de stelling van Katz.

ik kijk thuis nog via een "gewone 3:4" ontvanger waar de 16:9 zenders in letterbox worden weergegeven.

die streepjes zijn inderdaad nieuw sinds een paar weken. Best mogelijk dat het data-lijnen zijn, maar dan werden ze onlangs toegevoegd aan het signaal.

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Littlesat,

 

Ik had er zo'n 1 - 2 weken geleden ook last van, voorheen niet zonder iets te hebben gewijzigd.

 

Ik heb het opgelost door mijn scherm / het beeld iets naar boven te verplaatsen, 1 of 2 tikjes via de afstandsbediening, gr.

 

 

Zilverster.

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Littlesat
Dit is gewoon de overscan. Zet die op je TV aan of zorg dat je HD ontvanger SD niet upscaled naar HD dan heb je nergens last van.

Deze zooi hoort gewoon niet in beeld. Volgens mij werken die dataservices ook helemaal niet icm. MPEG.

Dit is ook niet "de overscan", dit zijn gewoon de lijnen aan de rand die bij antieke beeldbuizen wegvallen. Met een plat scherm is er geen enkele reden meer om bruikbare lijnen weg te gooien.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: felicasat
Origineel bericht van: Littlesat
Dit is gewoon de overscan. Zet die op je TV aan of zorg dat je HD ontvanger SD niet upscaled naar HD dan heb je nergens last van.


Ik heb geen HD ontvanger, deze screens zijn gemaakt met DVBDream op DVB-T..

en ik heb wél een HD ontvanger, maar geen HD tv, zelfs geen 16:9, nog een oud 3:4 model.
en ik zie het dus ook in letterbox formaat.
met pan&scan zou ik die lijnen misschien kwijt zijn, maar dan ben ik links & rechts ook een stuk van het beeld kwijt. Overigens stoort het mij niet hoor, maar het valt wel op.

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Zilverster
@Littlesat,



Ik heb het opgelost door mijn scherm / het beeld iets naar boven te verplaatsen, 1 of 2 tikjes via de afstandsbediening, gr.


Zilverster.


Ook na TV uit/aan te zetten? maw onthoudt ie dat bij jou? Hier niet namelijk.

VU+ Duo2 - PrismCube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: W3ird_N3rd
Origineel bericht van: Littlesat
Dit is gewoon de overscan. Zet die op je TV aan of zorg dat je HD ontvanger SD niet upscaled naar HD dan heb je nergens last van.

Deze zooi hoort gewoon niet in beeld. Volgens mij werken die dataservices ook helemaal niet icm. MPEG.

Dit is ook niet "de overscan", dit zijn gewoon de lijnen aan de rand die bij antieke beeldbuizen wegvallen. Met een plat scherm is er geen enkele reden meer om bruikbare lijnen weg te gooien.

Enige data die ik ken en via het mpeg2 video loopt is closed caption, ook bekend als line 21. Maar deze data zie je dan natuurlijk niet in beeld.

Demuxen van de transport stream laat video, audio en txt data zien. Analyse met GraphStudio laat geen "extra data" in het mpeg2 gedeelte zien. Deze statische zooi hoort dus zeker niet in beeld te komen, analoge tijdperk ligt toch achter ons frown

Adviezen als "zet overscan aan" of "plak er tape overheen" zijn lapmiddelen, het probleem moet gewoon bij de bron opgelost worden.

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is al jaaaren zo. Als ik mijn Philips op 'niet op schaal'

zet en met de pijltjes het beeld iets naar beneden schuif

komen ze in beeld. M.i. niets nieuws.

 

'Niet op schaal' geeft wel het meeste beeld.

16:9 gooit iets van het beeld weg. Meen dat dit

nog een overblijfsel is uit de analoge tijd toen

de beeldranden niet zo precies gedefinieerd konden

worden. Het uitgezonden TV beeld was altijd wat

groter dan het beeld dat de TV uiteindelijk liet zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:

nog een overblijfsel is uit de analoge tijd toen
de beeldranden niet zo precies gedefinieerd konden
worden. Het uitgezonden TV beeld was altijd wat
groter dan het beeld dat de TV uiteindelijk liet zien.

Dit geld nog steeds voor veel SD uitzendingen...
Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Het fenomeen is nu ook op de TVV transponder te zien. Sinds vandaag zie ik deze zwart-wit stippellijn bij VT4, VijfTV, Vitaya, Acht (resolutie is nu wel verhoogd naar 704x576), Jim, VTM (SD). Ik zet de overscan op m'n plasma ook altijd uit dus vandaag viel 't me op dat deze lijn op deze zenders plots aanwezig is. Gebruiken ze anders decoders ofzo?

- VU+ Duo met OpenPli, TVV Basic+ abo --> Basic Light

- Triax 78 met multiblock 13-19,1-23-28,2

- Panasonic TX-P46G10 full HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...