Ga naar inhoud


Huishuidelijke hulp krijgen in Duitsland


Harry_Nak

Aanbevolen berichten

Even een vraag voor de Nederlanders in Duitsland, misschien hebben jullie hier ervaring mee of kunnen jullie mij in de juiste richting helpen?

 

Mijn vader woont in Duitsland, net over de grens,

gezien zijn leeftijd (85 jaar) zou hij graag huishoudelijke

hulp willen hebben alleen vanuit Nederland is dat wettelijk niet mogelijk.

 

Weten jullie hoe de regels van Duitsland zijn, en waar je als ingeschrevene als 'Europees burger' in een gemeente in Duitsland

recht op hebt? Kun je dan huishoudelijke hulp krijgen?

En waar moet je dan zijn?

Pluk een roos, die is rood.
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Volgens mij, heb je in Duitsland voor de verzorging op oudere leeftijd niet zo'n vangnet als in Nederland.

(In Nederland is die geloof ik de laatste tijd ook niet meer zo geweldig)

Er is echter wel zoiets als de Pflege versicherung.

 

Zorg dient zelf verzekerd te zijn, of uit eigen zak betaald te worden.

Wanneer je dat niet zelf meer kunt bekostigen, en geen vermogen of bezit hebt, gaat het Social Amt de rekening betalen, en het geld bij kinderen proberen terug te vorderen.

 

Voor zorg zijn er in Duitsland Ambulante Pflege diensten actief, waar je een beroep op kunt doen.

 

Ook zijn er charitas verbanden zoals bijvoorbeeld de AWO actief, die (betaalde) diensten aanbieden.

 

Mijn buurman is actief voor zo'n Verband, hij kan je vraag in detail beantwoorden.

Daarvoor zal je dan meer details moeten prijsgeven over je vaders persoonlijke omstandigheden, en zijn status in Duitsland.

Ik ben echter vanavond naar München gevlogen( hij heeft mij zelfs naar het vliegveld gebracht), en zie hem pas weer in 2 weken.

 

Waar ongeveer zit je vader? Bij Winschoten over de grens of bij Maastricht?

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Harry_Nak
Even een vraag voor de Nederlanders in Duitsland, misschien hebben jullie hier ervaring mee of kunnen jullie mij in de juiste richting helpen?

Mijn vader woont in Duitsland, net over de grens,
gezien zijn leeftijd (85 jaar) zou hij graag huishoudelijke
hulp willen hebben alleen vanuit Nederland is dat wettelijk niet mogelijk.

Weten jullie hoe de regels van Duitsland zijn, en waar je als ingeschrevene als 'Europees burger' in een gemeente in Duitsland
recht op hebt? Kun je dan huishoudelijke hulp krijgen?
En waar moet je dan zijn?


Vrij ingewikkeld en de de diensten waaronder verzekeraars hier in Nederland moeten wel meewerken.
Bijgaand een PDF na een google op "recht op hulp in de huishouding als een Nederlander in Duitsland woont"

Kwam wat kraamgebeuren tegen en dat is enorm goed geregeld, dus ik sluit mogelijkheden niet uit. Zie wel links met mensen buiten Nederland met een Nederlandse AOW-uitkering.

Suc6. met uitzoeken.

zorg.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was er inderdaad al achter dat via de AWBZ 'persoonlijke verzorging' waarschijnlijk wel mogelijk is,

huishoudelijk hulp zit helaas niet meer in de AWBZ

maar valt onder de WMO, en deze wordt geregeld door de Nederlandse

gemeentes en willen alleen maar hulp bieden op een Nederlands adres.

 

Dus begrijp ik goed dat je je in Duitsland zou moeten

verzekeren voor deze hulp vanuit Duitsland?

 

Hij woont bij Ter Apel over de grens.

Pluk een roos, die is rood.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Harry_Nak


Dus begrijp ik goed dat je je in Duitsland zou moeten
verzekeren voor deze hulp vanuit Duitsland?

Hij woont bij Ter Apel over de grens.


Als je het leest, dan valt me op dat een zorgverzekeraar het wel kan hebben in zijn pakket. De Wet Maatschappelijke Ondersteuning kijkt idd niet verder dan de gemeentegrens. Wat opvalt is ik wel eens buiten de boot val bij de WMO en dan een beroep moet doen op de AWBZ (welliswaar ook gemeentelijk gebonden, maar wel grensoverschrijdend >> hulp buiten de gemeente is dan mogelijk). Het zou dus kunnen zijn dat je net over de landsgrens hier (Ter Apel is ook een 8 minuten hier vandaan) wel bijval krijgt.

Anders zou mantelzorg wel een optie kunnen zijn en daar is een potje voor en bij de Nederlandse wet geregeld en niet lokaal.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
ceesv: Ook zijn er charitas verbanden zoals bijvoorbeeld


er zijn heel veel charitatieve instellingen in Duitsland
Diakonisches Werk
<dus de religieuze instellingen> met het meeste geld
Charitas deutschland
Ehrenamtliche Freiwilligen
en zo voorts

door >Hartz4< zijn er heel veel mensen die zich toch willen bezighouden naast hun werkeloosheid.

als je vader niet verzekeringstechnisch in aanmerking komt voor een hulp in de huishouding zou je dus bij die instellingen en instituten kunnen navragen.

ciao

Dancing Barefoot

Simple Minds

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat je vader in Duitsland aangemeld is?

En heeft hij ooit in Duitsland gewerkt en een aantal jaren belasting en ziekenfonds kosten betaald?

Dan kan hij zich met een "Sozialstation" in de buurt in verbinding zetten en hij krijgt hulp.

Maar heeft hij nooit aan sociale voorzieningen meebetaald dan zie ik het somber in voor hem.

Tenzij misschien het betreffende Sozialstation de kosten in NL in rekening kan brengen bij de sociale dienst als hij recht heeft op sociale voorzieningen in NL. Dat moet hij daar navragen.

 

--HIER-- is er meer over te lezen hoe het in Duitsland gaat.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Tenzij misschien het betreffende Social Station de kosten in NL in rekening kan brengen bij de sociale dienst als hij recht heeft op sociale voorzieningen in NL. Dat moet hij daar navragen.


Normaalgezien zou dat moeten kunnen, zoals dat ook met het kindergeld kan. Maar dat kan misschien heel wat voeten in de aarde hebben...

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...