Ga naar inhoud


FM ontvangst over 250 km, zonder atmosferische condities. Wie heeft dit ook?


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Iets wat mij iedere keer weer verbluft is dat ik hier RTL 97,0 uit Hosingen, Luxemburg dagelijks stabiel ontvang.

Mijn lokatie is 64739 Höchst. Als ik dat op de kaart uitmeet zijn dat pakweg 250 km hemelsbreed.

Daar komt nog bij dat in richting van de zender, een heuvelrug te zien is waar die zender ook nog "overheen" moet.

Ik gebruik geen richtinggevoelige antenne maar een kruisdipool op een ca. 6 meter hoge mast bovenop mijn dak.

Het gaat om RTL op 97,0 MHz. Dat is een ander programma als dat op satelliet.

Als ik op mijn autoradio hier in de omgeving rondrij dan is er op deze frequentie af en toe wat flarden te horen..verder alleen ruisen.

De zender heeft een vermogen van 20 KW. EIRP is dat 100 KW.

Ik ontvang uitsluitend in mono. De RDS komt ook door. Heb er een foto van gemaakt.

Ik gebruik een zelfgebouwde FM ontvanger (Philips FM14) met zelfgebouwd RDS moduul, uit Elektuur.

 

Zijn er nog meer DX´ers die van zulke afstanden ontvangen?

Ik heb het over dagelijkse normale ontvangst en niet bij speciale atmosferische omstandigheden.

post-51988-1318261505,7909_thumb.jpg

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wat leuk dat iemand na 25 jaar over deze zender dit rapporteert. Zoveel jaar geleden kon ik precies deze zender ook bijna dagelijks min of meer ontvangen in Hengelo NL, afstand weet ik zo niet maar zeker wel 250 km. Tegenwoordig zitten er piraten op 97.0 De zendmast staat wel hoger dan wat we in NL gewend zijn maar of dat voldoende verklaring is weet ik niet. Een ander fenomeen dat ik op een ander forum tegenkwam is vliegtuig scattering. Daar werd door meerdere forumleden gemeld dat verweggelegen FM stations tijdens de vulkaanas luchtvaartstop niet meer te ontvangen waren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, toen ik nog in NL woonde, ca. 28-30 jaar geleden ontving ik RTL´s fröhliche Welle op dezelfde frequentie. Maar lang niet zo stabiel, iedere dag of uur weer anders.

En ik had toen een 8 elements draaibare FM antenne op een hoog pand en hoge mast in de Deventer binnenstad.

Jammer dat de FM piraten in NL de boel nu zo verzieken.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Dit is ook de enige verre zender die ik altijd en stabiel heb kunnen ontvangen in Son & Breugel (boven Eindhoven, mijn oude woonplaats). Met RDS en in stereo zelfs. Wel antenne horizontaal zetten. Was leuk om te zien. Ik zal binnenkort weer eens gaan proberen of het nog steeds lukt. Woon nu in Eindhoven maar kan geen antenne zetten hier.

 

Zender heeft zoiezo een megabereik. Kan al in Limburg ontvangen worden op mijn autoradio. Is naar mijn weten trouwens wel het zelfde programma als op de satelliet... (Astra1 12.343/V RTL RADIO)

Link naar reactie
Delen op andere sites

als er weer eens gunstige condities zijn ga ik ook wel eens pielen smile

gezien er weinig rond de 97.0 (- en + 0.2mhz ) gezien zit met veel vermogen.. laugh

 

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de titel van dit topic een beetje vaag. Tuurlijk komt dit door atmosferische omstandigheden. Die komen echter in meer of mindere mate dagelijks voor.

 

RTL heeft simpelweg geografisch een erg goede lokatie, daarnaast is de gebruikte frequentie internationaal goed gecoördineerd, waardoor deze over een groot gebied vrij is.

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is heel normaal,sta ik op de Posbank bij Rheden dan knalt 'Der Oldie Sender' er ook loeihard uit op 97,0.

Kwestie van dat je de vrij zicht heb met de zender.

Het zelfde heb ik met Lopik op 96,8,als ik op het hoogste punt in de Ardenne 'Baraque Michel' sta.

En dat alles op de autoradio van Pioneer.

The birdman has left the building

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt natuurlijk aan de afstand. Als die te groot is dan zul je ook bij dat soort hoogtes tegen de radiohorizon aanlopen... Dan ben je volledig aangewezen op propagatie en het enigzins meebuigen van VHF signalen.

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ontvangst is iedere dag 24x7 hetzelfde.

De propagatie is normaal.

Ik zit dus niet met een supergevoelige, gepiekte, antenneversterkte, gerichte, meervoudig gestackte, superhoge, multi-elementen antenne te ontvangen, maar op een doodgewone kruisdipool.

 

Ik kan het alleen verklaren door de gunstige 97,0 MHz.

Hier hebben de meeste onvangers en antennes de hoogste gevoeligheid omdat dit het midden van de FM band is.

Verder is de frequentie geheel vrij van andere zenders.

En de zender moet wel op een hoog punt staan in Luxemburg en zenden met een uiterst kleine horizontale openingshoek.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik wel vreemd vind, is hoe het komt dat ze in Limburg geen storing hebben van MNM die ook op 97,0 MHz uitzendt vanuit Sint-Pietersleeuw. Of zou die zender naar het oosten afgeschermd zijn? Ik kan tot in Oostende nog steeds MNM op 97,0 ontvangen in mono zonder storing met de autoradio.

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staat een verhaal over de zenders in Luxemburg en ook iets technisches hie het komt dat ze bijv naar Duitsand (oosten) meer stralen dan naar het noorden.

 

Dat gebied is inderdaad het hoogste van L met een hoogte van ongeveer 550m.

 

Snopper

Xtrend ET9500 met OpenPli 3.0 met Kathrein 90cm (19.2 en 23.5)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Vroeger ontving je nog wel meer, zelfs op TV.

Russische testbeeld regelmatig op oude blaupunktbak zonder speciale antenne in zuid-limburg. Hun radio te ontvangen via je oude bandrecorder zonder dat je erom vroeg (bekend vergeten verschijnsel). Die luxemburgse zender met oldies staat volgens mij wat dichterbij dan jullie denken. Kon wel eens Oostkanton zijn. Scheelt kilometers.

Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...