Ga naar inhoud


FM ontvangst over 250 km, zonder atmosferische condities. Wie heeft dit ook?


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Als je TV uit Rusland ontving of ontvangt dan is er sprake van buitengewone propagatie.

En de RTL 97,0 staat echt in Hosingen.

Daar is geen twijfel over. Via Google Maps heb ik een lijn getrokken naar mijn lokatie en ik kom op precies 250 km uit.

Wat mij zeer verwonderd is dat als ik kijk, richting Hosingen, er een relatief hoge bergrug te zien is, ca. 300 mtr hoog.

Ik begrijp niet dat daar nog op zo´n afstand een signaal overheen komt.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


De 97.0 mhz staat toch in Marnach? Nou ligt dat niet ver van Hosingen.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Als je TV uit Rusland ontving of ontvangt dan is er sprake van buitengewone propagatie.
En de RTL 97,0 staat echt in Hosingen.
Daar is geen twijfel over. Via Google Maps heb ik een lijn getrokken naar mijn lokatie en ik kom op precies 250 km uit.
Wat mij zeer verwonderd is dat als ik kijk, richting Hosingen, er een relatief hoge bergrug te zien is, ca. 300 mtr hoog.
Ik begrijp niet dat daar nog op zo´n afstand een signaal overheen komt.

De antenne van de 970 staat op 510 meter hoogte dus die ziet dat bultje van 300 meter niet hoor.
Op vakantie in de buurt van Marnach kon ik Lopik ook dagelijks ontvangen op een portable radio en dat is ook 250km. In Bayern noord ontving ik altijd op ons vakantie adres de zenders Grunten en Wendelstein = ruim 350km kortom zo speciaal is het allemaal niet.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
510 mtr. op een afstand van 250 km? En dan nog over 300 mtr bergrug waar ik op 300 mtr achter zit?
Wendelstein is wel even wat hoger met 1800 mtr. Dus ja..dat is niks bijzonders.

Je ben een wonderkind met je ontvangst, dat doet niemand je na alleen jij hebt de primeur. Hulde; echt geweldig, je woont op een unieke lokatie en heb unieke ontvangst daar.
Kan je er nu over ophouden of snap je niets van radio propagatie op de VHF sleep
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gr. Herman
TV Samsung 42 ++ Sat.ontv: SAB ultimate HD super plus
Antenne: multytenne Technisat digital ++  Astra 1B~2C, Astra 2A~2D, Astra 3A, Hotbird 1~5
============================================

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
510 mtr. op een afstand van 250 km? En dan nog over 300 mtr bergrug waar ik op 300 mtr achter zit?

 

Heb je al eens met een richtantenne gekeken of het signaal niet gereflecteerd wordt?

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 2 weken later...
Origineel bericht van: Ou-Tannu
als er weer eens gunstige condities zijn ga ik ook wel eens pielen smile
gezien er weinig rond de 97.0 (- en + 0.2mhz ) gezien zit met veel vermogen.. laugh

Ehhh.. IJsselstein op 96,8MHz dan?

Ik heb vroeger ook veel naar Radio Luxembourg geluisterd, maar om geen storing te hebben van radio3 (die zat destijds op 96,8) moest ik echt wel truken uithalen zoals een 7 elements yagi op het dak met een rotor, en een FM ontvanger met schakelbare MF bandbreedte.

Nu is NL overgegaan op verticale polarisatie, dat zal wel schelen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Je ben een wonderkind met je ontvangst, dat doet niemand je na alleen jij hebt de primeur. Hulde; echt geweldig, je woont op een unieke lokatie en heb unieke ontvangst daar.
Kan je er nu over ophouden of snap je niets van radio propagatie op de VHF

Ja ik hou er over op..ik snap niets van radio! Mijn excuses dat ik dit topic begon. Ik zal het nooit meer doen. Ik schaam me heel diep!

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Citaat:
Je ben een wonderkind met je ontvangst, dat doet niemand je na alleen jij hebt de primeur. Hulde; echt geweldig, je woont op een unieke lokatie en heb unieke ontvangst daar.
Kan je er nu over ophouden of snap je niets van radio propagatie op de VHF

Ja ik hou er over op..ik snap niets van radio! Mijn excuses dat ik dit topic begon. Ik zal het nooit meer doen. Ik schaam me heel diep!


Dat was inderdaad geen leuke reactie. Laten we het wel leuk houden hier denk ik zo.

Heel lang geleden heb ik wel eens een hele avond naar de Russische TV gekeken. Die ontving ik op de sprietjes van een portable z/w TV. Als ik mij dat goed herinner hing er toen een flinke mist.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...