Ga naar inhoud


OpenSuse grafische interface


alleenjan

Aanbevolen berichten

Wat is de load average in top?

 

En heb je al de tests gedaan die ik heb beschreven? (Een trage host zal nooit een snelle guest hebben!)

En heb je gekeken naar welke types netwerk kaarten VMWare kan emuleren?

 

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste Big Fellow,

 

Host is OK, bij het aflezen van top staat bij load average: 2.61,2.77, 2.77.

 

Bij de vmware kan ik alleen standaard AMD of Intel kiezen.

 

Op dit moment maken we een backup van de files op de fileserver, om later wat te kunnen resetten cq herstarten.

Op de vmware is ingesteld dat deze automatisch opstart bij een reboot.

 

mvg

Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: alleenjan
Beste Big Fellow,

Host is OK,

Wat bedoel je? Heb je de snelheids test gedaan? En wat zijn de snelheden die je haalt? (Heb je het jumbo frame verhaal gecontroleerd?)

Origineel bericht van: alleenjan
bij het aflezen van top staat bij load average: 2.61,2.77, 2.77.

Is het een quad core systeem?
Het is zowiezo een hoge load. Dit is een load van een dual-dual core opteron (dus 4 cores) met een paar VM's die echt druk zijn:
load average: 2.61, 2.45, 2.79
Maar misschien dat het komt door de Windows VM's, ik draai geen Windows VM's dus ik kan niet zeggen of dat een grote invloed heeft...

Origineel bericht van: alleenjan
Bij de vmware kan ik alleen standaard AMD of Intel kiezen.

Heb je al geprobeert een intel kaart toe te voegen en die juist in te stellen in de VM, en dan nog een test te doen?
Origineel bericht van: alleenjan
Op dit moment maken we een backup van de files op de fileserver, om later wat te kunnen resetten cq herstarten.
Op de vmware is ingesteld dat deze automatisch opstart bij een reboot.

Backups zijn altijd goed, maar je hoeft je in principe geen zorgen te maken dat de VMs niet meer opstarten. Als het echt fout gaat dan kan je ze via de web interface of command line interface "met de hand" opstarten..

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Big Fellow,

 

Ben even uitgeteld geweest wegens ziekte, maar als antwoord op je vragen:

 

De snelheid (met jouw voorbeeld) heb ik door een collega laten testen en deze heeft verklaart dat de snelheid OK was (heb dit nog niet geverifireerd).

 

Het is inderdaad een Dual-duel core Opteron, maar normaliter dient er maar een VM actief te zijn (die van w2003).

 

De test met de intelkaart heb ik nog niet (kunnen) uitvoeren maar zal dit eens proberen.

 

Als het goed is hebben we van alles een backup gemaakt zodat we maandag kunnen herstarten.

 

mvg

Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: alleenjan
De snelheid (met jouw voorbeeld) heb ik door een collega laten testen en deze heeft verklaart dat de snelheid OK was (heb dit nog niet geverifireerd).

Als je het zelf test, laat dan even weten wat de doorvoer is.
Origineel bericht van: alleenjan
Het is inderdaad een Dual-duel core Opteron, maar normaliter dient er maar een VM actief te zijn (die van w2003).
Dat is toeval dat je een soortgelijk systeem in gebruik hebt. Ik heb namelijk de load van een van mijn servers gepakt als voorbeeld wat dus een dual-dual core opteron is smile .
Origineel bericht van: alleenjan
De test met de intelkaart heb ik nog niet (kunnen) uitvoeren maar zal dit eens proberen.

Ok, laat de resultaten maar weten.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: alleenjan
104857600 bytes (105 MB) copied 1.19282 s 87.9 MB/S
(collega heeft toch gelijk; hoewel dit toch sneller moet kunnen ?)
Intel kaart gekozen dit maakt geen verschil.

87.9MB/s is een redelijk goede snelheid. Waarschijnlijk heb je dus wel jumbo frames in gebruik gezien de snelheid... (Ik heb niet eerder een throughput gezien van >80 MB/s op een gigabit netwerk met 1500 byte frames...)
Dus controleer dat nogmaals. Als de guest niet staat ingesteld op jumbo frames dan wordt het erg traag.
Kan je eens "mii-tool -v" en "ifconfig" doen op de linux host?

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Big fellow,

 

Ifconfig had ik al uitgevoerd ivm de MTU waarde deze staat overal op 1500 (standaard dus, geen jumbo frames).

 

mii -tool -v is niet geinstalleerd, dus geen mogelijkheid te testen.

Ik probeer nog steeds de X windows aan de gang te krijgen maar na Sax2 en daarna de waardes in te stellen, krijg ik na startx een blauw scherm met xterm, echter niet het KDE scherm ?

 

mvg

Jan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste linuxvrinden,

 

Na veel ´gezoek´ en proberen heb ik de x-server aan de praat gekregen, het blijkt dat er een ATI ES1000 (16mb) grafische kaart inzit die geen (of althans geen goede) drivers voor linux heeft. De truc is om in de xorg.conf de Device aan te passen naar vesa, en voila het werkt.

 

Nu kan ik dus vanuit OpenSuse de vmmachines uit en opzetten, ik heb gezien dat de bewuste fileserver een update heeft gehad en vraagt om een restart.

Bijna klaar met de back-up ik laat nog weten hoe het afloopt met het resetten.

 

mvg

Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Big fellow,

 

Vandaag de fileserver (vmmachine) gereset, in eerste instantie weinig verschil, maar heb dan de hoeveelheid geheugen van 512 naar 1 GB veranderd; ook een extra processor toegevoegd.

 

Resultaat het loopt als een trein, was waarschijnlijk een geheugentoewijzingsprobleem (processor kan denk ik weer naar 1).

 

De top waarden zijn nu 0.13 0.12 0.21.

 

Eenieder bedankt voor zijn medewerking !!

 

mvg

Jan

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...