Ga naar inhoud


Zendamateurs, in dit topic kun je van gedachten wisselen


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van de wens --HIER-- om een apart forum voor zendamateurs te openen heb ik dit topic geopend en kunnen jullie van gedachten wisselen.

Misschien kun je je voorstellen en eens vertellen wat je zo al aan apparatuur hebt.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat ben ik absoluut niet met je eens.

Zendamatuerisme en satellieten ontvangst-techniek liggen heel dicht bij elkaar en ik zie wel degelijk overeenkomsten.

 

Dat vergelijk met die motorfiets is onzin.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben een amateur in ruste op het moment... Ik kan op dit moment geen antennes plaatsen en mijn apparatuur staat nog allemaal in NL... Mijn koopdozen: Yaesu FT847/Icom R9000 (CRT uitvoering)/Icom triband porto 2m/70cm/23cm (kan het model nummer niet zo snel herinneren)/Yaesu all-mode dualband mobiel unit (voornamelijk gebruikt voor transverters) en heel wat zelfbouw spul van voornamelijk DB6NT. Ik vind het gebeuren boven zeg 13cm pas interessant worden. Ik was bezig met een 10GHz setup en 24GHz setup, maar dat staat dus stil voor de laatste paar jaar...

Spul staat al jaren (jammer genoeg) in opslag in Nederland.

Hopelijk kan ik het binnenkort hier naar toe laten komen en eens kijken of ik een paar antennes kan opzetten...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Zo vind ik juist de lange golven interessant. Het gedrag en het enorme bereik via de grondgolf. En dan de vermogens die daar voor nodig zijn.
Dat is pas oer-radio...hahaha..

Een DC amateur! smile hahahaha
Ik ben dus zelf een persoon die het "geklooi" in de mm leuk vind. Op 24Ghz en hoger is het voor een amateur heel lastig grote vermogens te maken, tenzij je heel veel geld beschikbaar hebt, dus komt het allemaal neer op de transmissie lijnen (kort/geen) en de antennes... En dan hebben we het nog niet over de frequentie stabiliteit die noodzakelijk is...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben een echte liefhebber van de HF banden.

Grote antennes en een berg power.

Op het contest station waar ik lid van was in de jaren 1995 tot 2000 hadden we voor alle banden yagi's staan behalve voor 80 en 160 Mtr helaas.

Vele kunnen dit station als PI4COM.

 

 

TBS IPTV FEEDS NETWERK MAKEN .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook zo'n amateur in ruste (A-machtiging van 1965) :D.

Hier op mijn locatie wel ruimte voor bescheiden antennes, maar erg veel man-made QRM van schrikdraad en andere niet opgehelderde bronnen.

Hierdoor is werken op de HF-banden voor DX geen optie en de VHF/UHF banden zijn hier aardig dun bevolkt, HI.

Ik kwam er bij toeval achter, dat mijn Gigabit bedrade netwerk (met cat-5 bekabeling) hier ook voor een behoorlijk storingsniveau zorgde. Met een oude 100Mb router geen problemen!

 

Eigenlijk is het de omgekeerde wereld: vroeger bezorgde (zo nu en dan...) de zendamateur met zijn hobby overlast bij zijn buren, nu bezorgen de buren (en natuurlijk ook mijn eigen electronische aparatuur) voor veel QRM.

Het gaat hier met de hobby zoals bij zovelen met diepe dalen en met sterke oplevingen net als bij de zonnecyclussen.

 

Mvg,

 

Rolin (PA0RIH)

DM-8000HD, Technisat Digit Isio STC+
Triax 64cm met CD LNB voor 19, 23 en 28 graden.

Technisat met Ziggo CI+ module voor de kabel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had--hier-- ook zo´n diskussie.

Daar gaan ze me wijs maken dat die elektronische trafo´s geen storing veroorzaken.

Ik heb er ook veel last van en probeer alles zoveel mogelijk uit te zetten als ik over de AM banden fiets.

Ik heb zelfs last van het plasma scherm van de buren en die wonen een behoorlijk eind van mij vandaan.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: mr_rolin


Eigenlijk is het de omgekeerde wereld: vroeger bezorgde (zo nu en dan...) de zendamateur met zijn hobby overlast bij zijn buren, nu bezorgen de buren (en natuurlijk ook mijn eigen electronische aparatuur) voor veel QRM.



Of je bezorgt jezelf de QRM, zoals hier in de shack wink

Ondanks alle artikelen rond PLC heb ik hier 3 homeplug´s in huis voor netwerkdoeleinden, omdat het wel enorm handig is voor een echt stabiele internetverbinding. Dan wordt de keuze tussen een goed netwerk en nauwelijks aktief zijn of een minder stabiel draadloos netwerk en wel aktief zijn. Het is dus nu het eerste. Van de week de FT7 nog even aan gehad, maar met S7 QRM is het niet echt lekker luisteren. In contesten wil ik nog wel eens puntjes uitdelen, omdat de tegenstations de QRM in de shack nog wel kunnen trotseren wink
Link naar reactie
Delen op andere sites

Stel ik me even voor hier.

 

PD1LOI N Amateur net begonnen in December nog geen antenne mogen plaatsen van de woningbouw,maar ben daar mee bezig om het voor elkaar te krijgen.Bezit wel een Standard C520 twin porto.Maar ben nog op zoek naar meer spullen zoals hf materiaal maar dat komt wel ter zijnetijd.Verder zit ik ook op teamspeak.dus ik luister wel veel.

Gr Pd1loi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...