Ga naar inhoud


Astra 3 op kleine campingschotel


alleyoop

Aanbevolen berichten

Ik neem al een paar jaar na mekaar een kleine campingschotel (35/40cm) mee op vakantie naar Zuid-Frankrijk. Bij het uitrichten kom ik snel Hotbird, Astra 1 en Astra 2 tegen maar ik ben er nog nooit in geslaagd om Astra 3 te vinden. Omdat 23E ondertussen steeds belangrijker wordt voor de CD/TVV-gebruikers heb ik deze namiddag eens geprobeerd om Astra 3 te pakken te krijgen op zo'n minischotel maar het is me niet gelukt. Dan maar eens een Satlook aangesloten en het spectrum bekeken. Bij het draaien van de schotel van 19E naar 28E krijg je eerst de transponders van Astra 1 te zien, draai je verder dan verzwakken ze om plotseling even een klein beetje sterker te worden (Astra3?), draai ik verder dan krijg je snel de overgang naar het signaal van de Britten.

Ik stel me nu de vraag waarom het niet lukt met 23E, zou het kunnen dat door de extreem hoge openingshoek van die kleine schotel (>5 graden?) het signaal van de 3B wordt overstemd door de buren van 19 en 28° die tevens gebruik maken van dezelfde transponderfrequenties?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: satencom
Heb je alles een andere lnb geprobeerd ,met de Satlook kan je hem bijna niet missen.

Getest met de bijgeleverde low cost-lnb en met een Inverto Black Ultra. Gebruik ik de EasyFind van de Satlook op Astra3 dan krijg ik een lock op 19E of 28E maar niet op 23.
Ik zal het volgend weekend eens checken met de kleinste Triax...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sta je nu in Zuid-Frankrijk of in Aalst?

 

In zuid-Frankrijk wordt het nog lastiger omdat het signaal van de Astra3A daar niet meehelpt. Sowieso is het totale signaal van de Astra3 groep, ook in Nederland, beduidend minder dan van Astra1 of -2. De individuele transponders zijn sterk zat, maar 1000 van die transponders geven veel meer vermogen af dan 100.

 

Een eenvoudige satfinder zal je daarom al snel naar links of rechts sturen omdat daar meer vermogen vandaan komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen de laatste, nieuwe satelliet de Astra3-positie kwam versterken, hoopte ik ook op een betere ontvangst.

Het signaal vanaf de nieuwe Astra3B bleek echter net zo sterk als van de oude 3A (lager pitje), en ontvangst van de HD-zenders met een kleinere schotel is er al helemaal niet op vooruitgegaan.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: 1664
Sta je nu in Zuid-Frankrijk of in Aalst?

Jammer genoeg het tweede frown
Inderdaad, ik heb al grotere schotels afgeregeld in Frankrijk en met een satbeeper kan je Astra3B amper horen, de truc is om 19 & 28 oost te vinden met de beeper en dan de schotel halverwege deze 2 posities te zetten.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Weliswaar gebruik ik een Triax 64 maar zelf in Midden Spanje kan ik ASTRA3 met een prima signaal ontvangen dus dan moet het in Zuid-Frankrijk ook met een 40cm schotel lukken.

Ik moet wel toegeven dat ik me in Spanje vaak de blubber heb gezocht voordat ik ASTRA3 te pakken kreeg want ik had wel steeds een lock maar dat was bijna nooit ASTRA3.

 

Om die reden heb ik een Schwaiger SF9000 satfinder gekocht en vanaf dat moment is het vinden van de juiste satelliet piece of cake want op deze satfinder kun via een LED zien welke satelliet je op dat moment in beeld hebt.

Als de LED voor ASTRA1 of ASTRA2 oplicht dan weet je ook gelijk naar welke kant je moet draaien om ASTRA3 te ontvangen want die zit daar tussenin.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jürgen
Weliswaar gebruik ik een Triax 64 maar zelf in Midden Spanje kan ik ASTRA3 met een prima signaal ontvangen dus dan moet het in Zuid-Frankrijk ook met een 40cm schotel lukken.
Ik moet wel toegeven dat ik me in Spanje vaak de blubber heb gezocht voordat ik ASTRA3 te pakken kreeg want ik had wel steeds een lock maar dat was bijna nooit ASTRA3.

Om die reden heb ik een Schwaiger SF9000 satfinder gekocht en vanaf dat moment is het vinden van de juiste satelliet piece of cake want op deze satfinder kun via een LED zien welke satelliet je op dat moment in beeld hebt.
Als de LED voor ASTRA1 of ASTRA2 oplicht dan weet je ook gelijk naar welke kant je moet draaien om ASTRA3 te ontvangen want die zit daar tussenin.


Hallo,

Ik heb dan wel geen antwoord op de vraag, maar een vraag over de Schwaiger Satfinder smile

Werkt dat met die Led,s die de sateliet aangeven een beetje, ik heb "vaak" het probleem dat ik op de verkeerde Sateliet afstem (€8,- ding) :D

Groetjes, BBC
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: alleyoop
Ik neem al een paar jaar na mekaar een kleine campingschotel (35/40cm) mee op vakantie naar Zuid-Frankrijk. Bij het uitrichten kom ik snel Hotbird, Astra 1 en Astra 2 tegen maar ik ben er nog nooit in geslaagd om Astra 3 te vinden. Omdat 23E ondertussen steeds belangrijker wordt voor de CD/TVV-gebruikers heb ik deze namiddag eens geprobeerd om Astra 3 te pakken te krijgen op zo'n minischotel maar het is me niet gelukt. Dan maar eens een Satlook aangesloten en het spectrum bekeken. Bij het draaien van de schotel van 19E naar 28E krijg je eerst de transponders van Astra 1 te zien, draai je verder dan verzwakken ze om plotseling even een klein beetje sterker te worden (Astra3?), draai ik verder dan krijg je snel de overgang naar het signaal van de Britten.
Ik stel me nu de vraag waarom het niet lukt met 23E, zou het kunnen dat door de extreem hoge openingshoek van die kleine schotel (>5 graden?) het signaal van de 3B wordt overstemd door de buren van 19 en 28° die tevens gebruik maken van dezelfde transponderfrequenties?

Zou hier aan kunnen liggen denk ik.

post-6488-1318261814,2333_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: BBC
Werkt dat met die Led,s die de satelliet aangeven een beetje, ik heb "vaak" het probleem dat ik op de verkeerde Sateliet afstem (€8,- ding) :D

Dat werkt prima want dat is de reden waarom ik de Schwaiger heb gekocht.
Als ik nu een lock heb weet ik in elk geval op welke satelliet ook al is het dan ook de verkeerde.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Loui (K)

Zou hier aan kunnen liggen denk ik.

Ik denk het niet want volgens mij is dit niet de juiste footprint.
Als dat namelijk het geval zou zijn zou niemand meer in Spanje ASTRA3 kunnen ontvangen en zoals ik al schreef ontvang ik in de buurt van Valencia ASTRA3 met een Triax 64 en met een prima signaal.

Ik weet helaas niet waar het probleem bij de TS nu wel aan ligt maar zeker niet aan een zwak signaal.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jürgen
Weliswaar gebruik ik een Triax 64 maar zelf in Midden Spanje kan ik ASTRA3 met een prima signaal ontvangen dus dan moet het in Zuid-Frankrijk ook met een 40cm schotel lukken.

De Triax 64 is in vergelijking met m'n 40cm schotel wel een joekel, wat ik heb is net iets kleiner dan een wc-bril :D
De TDS64 heeft dan ook een openingshoek van 3,1° terwijl dit bij de 40cm schotel wel boven de 5° is zodat je steeds een flink pak overspraak krijgt van de buren op 19 en 28°
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...