Ga naar inhoud


Interne HD of NAS?


aeng

Aanbevolen berichten

Ik ben van plan om een DM8000 te aan te schaffen, alleen zit ik met en dilemma.

 

Als je de kosten buiten beschouwing laat, wat werkt dan makkelijk/beter/gebruikersvriendelijker.

Alles opslaan op de interne HD van je dreambox of alles opslaan op een externe NAS?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 44
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Als je het hebt over opnames en timeshift opnames dan maakt het niet uit of je kiest voor een interne disk of nas.

Je kan dat namelijk zo instellen dat de nas standaard de locatie is voor de opnames.

 

Een nadeel is wel dat je nas altijd moet aanstaan.

Want pas aanzetten als je een opname wil gaan maken werkt vertragend (nas opstarten).

 

Voordeel voor een nas is dat je er meer mee kan doen als met een interne disk.

In ieder geval eenvoudiger.

Denk aan een webserver, ftp server, mailserver, ........

 

Voor timeshift opnames zou ik trouwens kiezen voor een cf kaart.

Want je harddisk of nas continue laten draaien is ook niet alles.

 

Als de kosten geen rol spelen pak je ze toch gewoon allebei smile

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het makkelijkste lijkt mij een interne HDD. Gewoon formateren. Dus geen 'mountmanager', fstab, of wat dan ook.

Zelf heb ik enige tijd geleden ook een 8000 aangeschaft.

Ik heb er voor gekozen om mijn NAS (LG N2R1D) te gebruiken.

Over het opnemen/afspelen via een NAS is genoeg geschreven, echter is mijn Linux kennis niet zo groot.

Het was dus (ondanks veel lezen) niet zomaar even klaar. Het is me echter wel gelukt! En dat geeft een goed gevoel!

 

Eenmaal goed ingesteld, merk je er qua gebruiksvriendelijkheid niets meer van.

En wat er beter is?

Je hoort regelmatig verhalen over warmte. Met een NAS, mis je de warmte van de HDD en het extra vermogen wat de voeding moet leveren.

Dus dat scheelt weer, maar of dat nu zoveel beter is?

 

De Titanic was gebouwd door professionals.

De Ark door amateurs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het allebei gehad.

 

Puur voor het gemak zou ik zeggen; een interne schijf.

Werkt stand-alone prima, ook zonder netwerk/router, en reageert ietsjes sneller bij het indrukken van de timeshift-knop.

 

Maar, voor eventuele later gewenste mogelijkheden met de filmbestanden, voor meerdere toepassingen met een externe opslag voor andere PC's, en voor een hoop andere toegevoegde waarde heb ik zelf gekozen voor een NAS.

Deze moet wel altijd aan staan, inderdaad, maar schiet netjes in de standby na een ingesteld aantal minuten.

De NAS heeft ook een gigabit-netwerkkaart, net als mijn router en mijn PC's, en daardoor kan ik een stuk sneller met de grote filmbestanden werken.

En de NAS heeft een raid1 opstelling, waardoor ik alles direct veilig opgeslagen heb in 2-voud (incl. bijvoorbeeld mijn foto's en homevideo's).

 

Succes met je keuze.

DB800 op OpenPLi 2.1 en DB8000 op OpenPLi 4.0 met DVB-S2 en DVB-T
Qnap NAS TS-210 Canal Digitaal & Digitenne
Wavefrontier T55 / Triax 88
met Satconn 1/10 / 2x Spaun 411

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: aeng
Misschien belangrijk om te vermelden. Ik download nogal wat films die ik later via mijn dreambox wil bekijken.

En dat lijkt me dan doorslaggevend.
Je kunt je gedownloade films direct op de NAS opslaan, en die map in de Dreambox kiezen om af te spelen.
Zo kun je wellicht, zoals ik al meldde, goed gebruik maken van de gigabit-netwerkaansluiting in een NAS.

DB800 op OpenPLi 2.1 en DB8000 op OpenPLi 4.0 met DVB-S2 en DVB-T
Qnap NAS TS-210 Canal Digitaal & Digitenne
Wavefrontier T55 / Triax 88
met Satconn 1/10 / 2x Spaun 411

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gigabit telt niet mee in de argumeten, want de DM heeft een 10/100MB netwerk kaart. Maar dat is snel genoeg om een HD film te streamen naar je box.

 

Als je nzbget op je DM installeert, kan de DM zelfstandig downloaden. Alleen is het dan weer niet snel als je op een interne schijf in de DM moet gaan parren en unrarren. Daarvoor zou een NAS handiger zijn, als je erop let dat je er een koopt die geheel zelfstandig kan parren en unrarren na de download.

 

Gewoon voor huis tuin en keuken gebruik, gebruik ik de interne disk in de 8000 voor opnemen etc. Hoeft de NAS niet altijd aan te staan.

 

Ik heb al wel langer geleden aan het PLi team gevraagd om het wake-on-lan te implementeren in PLi, zodat een nas voor een opname uit standby wordt gehaald, maar dat is nog niet geimplementeerd. Dat houdt in mijn geval in dat de nas niet automatisch wakker te maken is voor een opname, want deze staat in de S3 sleep mode, ofwel suspend to disk en gaat dan helemaal uit.

Ik heb dan ook geen standaard nas, maar een server met 6 2Gb disken erin. Deze server werkt o.a. als nas. Kant en klare 1 of 2-disk oplossingen kunnen zichzelf volgens mij wel in een soort standby mode zetten, waaruit ze vanzelf wakker worden als ze benaderd worden. Deze verbruiken dan wel 24 uur per dag stroom. Vergis je niet wat dat per jaar kan kosten als het verbruik in deze stand hoog uitvalt.

 

Ik zelf zou je dus aanbevelen om een schijf in de 8000 te bouwen voor opnames en een nasje aan te schaffen om mee te spelen, downloaden en eventueel ook vanuit je DM een mount op te maken om je gedownloade films te kunnen bekijken.

Mocht je echt maar 1 oplossing willen, dan zou ik je aanraden om een kant en klare nas oplossing aan te schaffen, maar dan wel goed op te letten dat deze ook kan en doet wat je wilt, al kost hij dan een paar tientjes meer. En natuurlijk op het stroomverbruik te letten in standby mode van deze nas.

ET10000
DM7020HD

Linux laptop en Linux zelfbouw NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: bigtwin
...die geheel zelfstandig kan parren en unrarren na de download.


Dat zou dan voor de interne disk in de dreambox pleiten, want die kan dat tegenwoordig allebei (met OpenPLi tenminste).
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: bigtwin
Gigabit telt niet mee in de argumenten, want de DM heeft een 10/100MB netwerk kaart.


Dat klopt, maar als een opgenomen film eenmaal op de NAS staat, kun je 'm natuurlijk wel met gigabitsnelheid daarvan af halen, voor welk doel dan ook.
En een (gedownload) filmbestand kun je ook met gigabitsnelheid naar de NAS zetten; naar een interne schijf in de Dreambox zetten dat duurt dus een stuk langer.
Dat was mijn argument...

DB800 op OpenPLi 2.1 en DB8000 op OpenPLi 4.0 met DVB-S2 en DVB-T
Qnap NAS TS-210 Canal Digitaal & Digitenne
Wavefrontier T55 / Triax 88
met Satconn 1/10 / 2x Spaun 411

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: MiLo
Origineel bericht van: bigtwin
...die geheel zelfstandig kan parren en unrarren na de download.


Dat zou dan voor de interne disk in de dreambox pleiten, want die kan dat tegenwoordig allebei (met OpenPLi tenminste).


Mike, dat is een geweldig bericht. Dat was ooit anders, vroeger zei je nog dat de cpu van de 8000 daar niet snel genoeg voor was. Gelukkig is PLi 2.0 nu zover dat dat nu blijkbaar wel kan.

Kun je iets uit de doeken doen hoe met name die par en rar automatisch te laten verlopen?

ET10000
DM7020HD

Linux laptop en Linux zelfbouw NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Zeker wel als je meerdere dm's hebt. Als je zoals mij 2 x dm8000 + 1 x dm7025+ hebt zou gigabit van je nas wel van belang kunnen zijn.

 

Origineel bericht van: bigtwin
Gigabit telt niet mee in de argumeten, want de DM heeft een 10/100MB netwerk kaart. Maar dat is snel genoeg om een HD film te streamen naar je box.

2 x VU+ Ultimo 4k's (FBC DVB-C + DVB-S2) + et10k (fallbackclient zonder tuners) op een Synology ds214+ (2 x 6 TB raid1) ziggo oost + A1/A2/A3/HB (Technisat)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, dat is ook erg afhankelijk van je NAS, ik heb ook een NAS met Gb aansluiting maar haal die snelheid bij lange na niet.

In de praktijk kan je de snelheid eigenlijk nooit benutten omdat de processor in de meeste NASsen dit niet bij kan sloffen.

VU+ Duo + Multytenne 45

Meestal met de laatste PLi

Pana TH-42PV70

XBMC/ASrock ion 330/Wii/ch3snas/TX-SR707/svs 25-31 PCi

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Normaal gesproken haal ik dat ook niet maar in uitzonderlijke situaties is het wel handig als je nas aan gigabit hangt, zeker als je vanuit 2 8000's aan het opnemen slaat.

 

Origineel bericht van: SubSense
Nou, dat is ook erg afhankelijk van je NAS, ik heb ook een NAS met Gb aansluiting maar haal die snelheid bij lange na niet.

In de praktijk kan je de snelheid eigenlijk nooit benutten omdat de processor in de meeste NASsen dit niet bij kan sloffen.

2 x VU+ Ultimo 4k's (FBC DVB-C + DVB-S2) + et10k (fallbackclient zonder tuners) op een Synology ds214+ (2 x 6 TB raid1) ziggo oost + A1/A2/A3/HB (Technisat)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: bigtwin
Kun je iets uit de doeken doen hoe met name die par en rar automatisch te laten verlopen?


Ik heb er zelf nog geen nader onderzoek naar gedaan, maar in NZBget zit de parity checker nu ingebouwd. Verder kun je unrar installeren (ipkg install unrar ofzo), en deze dan in een post-download script zetten zodat hij vanzelf uitpakt.

Gaat allemaal niet snel, maar heeft wel toegevoegde waarde, spaart stroom en je hoeft er dan niet naar om te kijken.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...