Ga naar inhoud


startx automatisch opstarten


MBa

Aanbevolen berichten

Aangezien ik nog een oude laptop had staan en eens wat wilde gaan stoeien met Linux en maar eens voor gekozen om een distro te downloaden en te installeren.

 

De gebruikte distro is gebaseerd op Ubuntu.

 

Bij het opstarten logt hij niet automatisch in en moet ik zelf de KDE omgeving opstarten.

 

Is er een mogelijkheid om dit automatisch te starten?

 

Dus het inloggen met:

Gebruikersnaam: root

Wachtwoord: toor

 

En daarna dus "startx" uitvoeren.

 

Heb er al wel een en ander over gelezen dat het moet kunnen maar als echte MS-DOS/Windows gebruiker kom ik daar nog niet helemaal uit. Misschien dat iemand hier mij op weg kan helpen?

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het is verder geen PC voor dagelijks gebruik meer om mee te "spelen". Er komt dus ook verder geen belangrijke/persoonlijke informatie op...

 

Het installeren ging vanuit de live sessie en is een 1 op 1 kopie van de live sessie (lees: op het bureaublad (of hoe dat ook heet in Linux?) stond net als in de live sessie install.sh).

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oké,

maar ook tijdens het spelen moet men veilig werken dus geauthentificeert.

misschien is een optie nog om de echte installatie iso voor ubuntu te downloaden en die te installeren

de live-cd's zijn namelijk meestal iets minder uitgebreid

mbt installatie routine

en

mbt tot bijgeleverde addons / tools

ciao

Polk Salad Annie

Tony Joe White

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dan heb je toch iets verkeerd gedaan. Als je een desktop editie installeert, dan zal nadat de installatie afgerond is en je boot standaard x gestart worden en zul je een grafische login moeten krijgen.

 

Krijg je alleen een tekst login prompt, dan is er ergens iets niet goed gegaan.

 

groet,

 

Wiz

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ongetwijfeld kun je in de instellingen het starten van de grafische desktop aan- en uitzetten.

 

Verder heb in Linux een strikte scheiding tussen users (gebruikers) en administratieve (root) rechten.

 

Het is dan ook verstandig in te loggen als gebruiker en niet als root. Tenzij je aanpassingen wilt doen aan je systeem. Bijvoorbeeld de opstart manier veranderen of software installeren !

 

Je handige neefje, die even de computer mag gebruiken kan dus, als gebruiker, niets aan het systeem verprutsen of allerlei onzin downloaden en installeren.

 

Ook die email met daaraan een virus als bijlage kan weinig of niets op je systeem installeren. Als je inlogt als gebruiker.

 

Linux is even anders, maar wel strikt logisch uitgevoerd en werkt altijd.

 

Groet,

 

 

Bram

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

ik denk dat er wat anders aan de hand is, ik heb namelijk nog nooit op mijn desktop install.sh gezien nadat ik ubuntu heb geinstalleerd, en ik denk dat de live omgeving wordt gestart zodra je startx doet als root.

 

 

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal zou ik zeggen gdm installeren en die regelt het dan allemaal wel voor je. Maar ik denk dat er iets goed mis is misschien wel kwa hardware herkening waar hij zich stuk op bijt ef een installatie die verkeerd gegaan is. Misschien wel een live achtig iets zoals Wiz meld. Wie zegt het

Mythbuntu 12.04

Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het helemaal niet ingewikkeld. Als systeem goed opstart met commando startx, dan is alles gewoon in orde en heeft dit niets met hardware etc te maken.

 

Het enige wat ontbreekt is het commando voor automatisch opstarten van de grafische schil KDE.

 

Bij Mandriva kun je dit aan- en uitzetten in het configuratie programma MCC. Gewoon aan- of uitvinken. Kan uiteraard, zoals alles ook handmatig worden aangebracht, maar dat is voor een Linux beginner niet aan te bevelen.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

kan best zo zijn. Topic starter geeft aan ubuntu te hebben geinstalleerd, en als je ubuntu desktop installeert zul je na installatie een grafische login krijgen en zal x automatisch gestart worden.

 

Je hoeft nooit startx op te starten. Tuurlijk kan dat wel, maar zo is ubuntu desktop niet in elkaar gezet, en dus is er tijdens de installatie iets mis gegaan.

 

Je wilt niet als root x starten met het commando startx.

 

Overigens is er meer wat er ontbreekt, je wilt eerst je grafische omgeving gestart krijgen, en dan inloggen. Dit is dus NIET in orde.

 

 

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft het over een versie gebaseerd op Ubuntu. Het is dan geen orginele ubuntu. Ik weet ook niet welke versie van Ubuntu root en toor als inlog gebruikt.

 

Ik heb het idee dat hij het over backtrack heeft of heb ik dat mis.

 

Tijdens het starten van de live cd krijg jij dan een install.sh op het bureaublad.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dit iets standaard is van Backtrack zou ik gewoon op google kijken. Grote kans dat er bij de eerste link gelijk al een antwoord staat.

Mythbuntu 12.04

Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat in deze inderdaad om Backrrack (BT 4 R2 om precies te zijn).

 

Kwam deze versie toevallig tegen maar nu ik verder lees is dit meer een versie voor hackers ofzo (?) Ik denk dat ik maar eens over ga op een normale Ubuntu installatie want dit is niet wat ik zoek.

 

Iedereen in elk geval bedankt voor de reacties. smile

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...