Ga naar inhoud


[Televisie] VVD wil standaardisatie apparatuur digitale tv


whatyouneed

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Littlesat
En toch wordt hier 'onbewust' na toegewerkt. Steeds meer TVs zijn standaard al geschikt voor DVB-T, DVB-C en DVB-S(2).... dankzij een CI(+) module kan de TV alle coderingen aan...


Erg kortzichtig om het meteen te verwerpen lijkt me?


zo bezien een acceptabele standaardisatie
er zijn echt heel veel mensen die de toevoeging van een tweede "gecertificeerde receiver" + afstandbediening absoluut onwerkbaar vinden
ja zelfs na een twee dagen (of langer volharden) terug wilt naar de oude situatie

een tv een afstandbediening een groot bedieningscomfort

de aangekondigde UPC en CI+ in enkel de bravia TV's is zeker een verbetering maar nog steeds koppelverkoop achtig.

het veiligere systeem, box en kaart gehuwd? pfff alsof heel nederland er mee bezig is
mensen willen met hun mooie nieuwe tv gewoon kunnen kijken!

als DAT de inzet is van de VVD ben ik er zo bezien blij mee
maar wanneer het allemaal komt, zware logge langzame instituties allemaal.

ciao

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 46
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Zijn ze bij de vvd vergeten dat ze ook nog met belangrijkere zaken bezig kunnen, zoals die schuld van de crisis wegwerken?

 

Lekker belangrijk waar ze nou weer mee bezig zijn. Volgens mij nou net iets waar niet veel mensen op zitten te wachten.

 

Net zo goed als die regeltjes die ervoor zorgen steeds meer tv's standaard al geschikt zijn voor DVB-T, DVB-C en DVB-S(2). Lekker betalen voor drie ontvangsmogelijkheden, terwijl ik er eigenlijk niet één van gebruik. Ik hoef eigenlijk alleen maar een panel dat het signaal van de DM kan weergeven, maar ik betaal wel mooi voor al die hardware die ik niet gebruik.

 

Fijn hoor, al die regeltjes, terwijl er volgens mij wel belangrijkere zaken zijn om aan te pakken...

ET10000
DM7020HD

Linux laptop en Linux zelfbouw NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

he hoo,

ik ben a-politisch gekleurd (dus reageer puur op inhoud)

maar elk onderwerp heeft zo z'n mate van belangrijkheid

prioriteiten stellen betekend niet alle andere thema's naar de toekomst schuiven of het negeren ervan

 

men jammert al jaren over de onmacht van den consument

 

als het al een thema is om over na te denken en te reguleren moet men dat vooral nu doen.

 

ciao

 

 

 

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch
als het al een thema is om over na te denken en te reguleren moet men dat vooral nu doen.

Maar het gevoel dat je er onvermijdelijk bij krijgt: de politiek gaat zich nu bezig houden met relatief irrelevante zaken (die waarschijnlijk nog niet eens goed aangepakt worden ook) zoals dit, 130km/u. Maar of de grote problemen zoals de crisis of de huizenmarkt ook goed aangepakt worden?

Echt goed gaat dit natuurlijk niet opgelost worden, want dit kabinet ziet het liefste dat we niets meer kunnen met content wat de entertainmentindustrie niet wil: http://tweakers.net/nieuws/73768/kabinet...den-update.html

CI zal het dus ook niet worden, hooguit CI+. Maar dat heeft UPC net al geïntroduceerd dus de hele wet komt er mogelijk niet eens. In zekere zin sta ik er wel van te kijken dat ze Ziggo niet forceren om CI+ uit te faseren en voortaan Mediaboxen met gehuwde smartcards uit te delen. Daar zou Teeven vast nog een mooie bonus voor kunnen krijgen. wink

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is eenvoudig op te lossen :

boxkey en cardpairing verbieden en dvb verplichten.

 

Consument kan kiezen. Voor de crap gecertificeerde ontvangers, of een waar je wel wat mee kan.

 

Als ze daarbij CI+ willen invoeren EN ze zich aan de CI+ standaard houden, dan is dat geen enkel probleem voor een niet CI+ box, aangezien een niet CI+ box zich niets aantrekt van CI+.

 

Lang leve de vrije keuze!

 

De "gratis" boxen betaal je toch bij kabelaars ivm absurde abbo prijzen, waarbij je zelfs voor FTA kanalen moet betalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: arvy
Als ze daarbij CI+ willen invoeren EN ze zich aan de CI+ standaard houden, dan is dat geen enkel probleem voor een niet CI+ box, aangezien een niet CI+ box zich niets aantrekt van CI+.

Helaas, een CI+ CAM in een CI box? Dat gaat 'm niet worden. Ik weet niet zeker of de kabelaar dat toe zou kunnen staan, maar als het al kan dan doen ze dat natuurlijk niet. wink

Dit gaat alleen op als je een CI CAM kan krijgen. De Alphacrypt is in deze een "fluke*" en het is ook niet echt grappig als alle gebruikers aan de programmeerbare CAM moeten.

*Als Ziggo ooit overgaat op een andere codering weet je niet of er weer een CAM komt die daarmee overweg kan. Of als Ziggo nieuwe smartcards uit gaat delen (als de Alphacrypt daarmee is uit te schakelen). Laat staan UPC.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooit gedacht aan de kaart gewoon in de cardreader? dan heb je geen CI module nodig, en emu's zullen er altijd zijn.

 

Echter de CI+ specificatie zegt dat als je een CI+ Cam in een non-CI+ apparaat steekt, dat alles gewoon moet blijven werken.

 

Daarom zeg ik al: als ze ook daadwerkelijk aan de specificaties gaan voldoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Voor beeld met een CI+ module heb je volgens mij toch echt een CI+ ontvanger nodig.

Hoe wil ja anders de doorspoel knop bij de reclame blokkeren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de specificaties die ik een jaar geleden heb gelezen is het gebruik van een CI+ ontvanger niet verplicht. Destijds was het zo dat als de receiver zich niet kon authenticeren, dan moet de CI+ module zich als een normale CI module gedragen. Dat zou betekenen, zonder de "voordelen" van CI+ laugh

 

Zie bijvoorbeeld:

http://en.wikipedia.org/wiki/Common_Interface

En dan bij externe links de 3e van onder staan de volledige specs. Die ga ik even doorlezen smile om te kijken of dat verandert is.

 

Geen idee of de link gepost mag worden, maar hierbij de directe link naar de specs:

http://www.ci-plus.com/data/ci_plus_specification_v1.2.pdf

alle 243 crazy pagina's...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt zolang er niet om de licentie gevraagd wordt. Geeft de provider aan dat er om een licentie gevraagd moet worden van de TV, dan gaat de CI+ in een niet CI+ toestel op zwart. De provider kan dan zomaar 1 tot alle zenders op zwart zetten... inclusief eventueel als opnames mogelijk zijn via je CI host die blokkeren, spoelen door reclame blokkeren enz...

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, het enige dat ze kunnen doen in de CI+ module is zeggen als er geen geauthenticeerde box is waar de module inzit, dan de module in zijn geheel disablen.

 

Wat je zegt over het disablen van opnames, of het niet door kunnen spoelen van reclames klopt niet helemaal, dit kan enkel op een CI+ box omdat de CI+ box zich aan die afspraken dient te houden. Een normale CI box hoeft en zal zich ook niet aan die afspraken houden en opnames gewoon blijven afspelen.

 

Het signaal zoals dat uit de "lucht" komt wijzigt bij de invoering CI+ niet wezenlijk, er komt enkel een controle pakketje bij dat de CI+ module aanstuurt. De oorspronkelijke data is en blijft dmv CSA gecodeerd. De CI+ module zal eerst de CSA decodering verrichten, en vervolgens het clear signaal weer encrypten. De processor in de box zal vervolgens dat signaal weer decrypten indien de box toestemming heeft om het signaal weer te geven. De CI+ compatible box dient zich dan ook te conformeren aan de rechten die door het controle pakketje meegegeven worden. Voor alle boxen waarvan de sources (semi)publiekelijk beschikbaar zijn, is het een koud kunstje om dit uit te schakelen door de instellingen gewoon te negeren. Als je uberhaupt al een CI module zou willen/moeten gebruiken.

 

Als je met een kaartlezer kan werken, wat goed kan bij vrijwel alle huidige kaarten en een emu, is het niet meer dan het op dezelfde wijze als nu descrambelen van de CSA stream, het CI+ pakketje negeer je dan gewoon. Ofwel, de ecm laten decrypten door de kaart en de CW laten gebruiken voor de DECSA descrambler.

 

Er zal dus waarschijnlijk een koppeling (pairing) gemaakt gaan worden tussen de CI+ kaart en de CI+ cam om te voorkomen dat mensen via een emu gaan werken. DIT is dan weer in strijd met de vrije keuze (mijn mening, het is en blijft immers een vorm van een boxkey) aangezien je dan wederom verplicht wordt om een stuk hardware te gebruiken dat door de leverancier van het signaal opgelegd wordt.

 

Ten slotte is het voor ons als ontwikkelaars ook nog mogelijk om het CI+ controle pakketje te filteren uit het signaal voordat het naar de CI+ module gaat (tenminste op de boxen waar ik mee bezig ben, kan geen garantie geven dat dit op alle boxen zal werken). Wat de CI+ beveiliging effectief om zeep helpt.

 

In duitsland heeft men CI+ al ingevoerd op de HD+ kanalen, echter op alle linux boxen wordt de bijbehorende kaart gewoon via een emu gebruikt en worden alle CI+ beperkingen dus genegeerd. De provider kan dat niet voorkomen.

 

Helaas wordt de wet ongetwijfeld weer door een minister of commissie bedacht worden die totaal geen idee hebben van de materie en die zich dan laten leiden door de lobby clubs van de entertainment maffia. Waardoor uiteindelijk de consument weer de pineut is. Opties die ik hierboven genoemd heb om CI+ te omzeilen zullen dan wel strafbaar gesteld worden etc. Alles om de maffia te helpen laugh (zie Teeven zijn download verbod, ik hoop dat er ergens een onderzoeksjournalist is die erachter komt hoeveel geld er naar zijn bankrekening(en) gestroomd is).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zult er dan vanzelf achter moeten komen dat de CI+ het niet in een niet gecertificeerde TV doet!!! Waarom is er anders een CI+?

 

Citaat:

DIT is dan weer in strijd met de vrije keuze

Hoezo in strijd met de vrije keuze. Elke TV of Settopbox die CI+ standaard is, is te gebruiken...?

 

Citaat:

Ten slotte is het voor ons als ontwikkelaars ook nog mogelijk om het CI+ controle pakketje te filteren uit het signaal

Klopt... met o.a. HD+ in Duitsland is dat al gebeurt zoals je zelf aan aangaf. Alleen mag dit? En is het ook zo gemakkelijk om een Nagravision CI+ kaart te reversen?

 

Citaat:

Waardoor uiteindelijk de consument weer de pineut is.

Als je bekijkt dat dat ding bij Ziggo 79 Euro kost en bij UPC 5 Euro per maand gaat kosten... Dan ben je naar 16 maanden bij UPC zeker de pineut!!!

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Littlesat
Je zult er dan vanzelf achter moeten komen dat de CI+ het niet in een niet gecertificeerde TV doet!!! Waarom is er anders een CI+?

Waarom er CI+ is, niet voor de consument, enkel om de consument te beperken.
Citaat:

Citaat:

DIT is dan weer in strijd met de vrije keuze

Hoezo in strijd met de vrije keuze. Elke TV of Settopbox die CI+ standaard is, is te gebruiken...?

Dus niet iedere tv of settopbox laugh en dus is er sprake van een beperking van de vrije keuze. Daarnaast is het ook een bevoordeling van fabrikanten die wel een licentie kunnen verkrijgen en fabrikanten die geen licentie kunnen verkrijgen. Het wel of niet kunnen verkrijgen van een dergelijke licentie wordt wederom bepaald door.. moet ik het zeggen?
Citaat:

Citaat:

Ten slotte is het voor ons als ontwikkelaars ook nog mogelijk om het CI+ controle pakketje te filteren uit het signaal

Klopt... met o.a. HD+ in Duitsland is dat al gebeurt zoals je zelf aan aangaf. Alleen mag dit? En is het ook zo gemakkelijk om een Nagravision CI+ kaart te reversen?

Nou ja, er zijn natuurlijk meerdere dingen:
1) Mag het van de provider, vast niet, nou en?
2) Mag het van de wet? Onduidelijk, is het hetzelfde als kraken van het signaal of niet? Als het niet mag, nou en? Als het wel mag, vooral doen.
3) het is toch niet te controleren, dus 1 en 2 zijn niet van belang.

Je hoeft geen kaart te reverse engineeren, je moet de kaart kunnen gebruiken, zoals je nu ook een "normale" kaart kunt gebruiken. Je kunt CI+ ook bovenop een SECA3 signaal zetten, dat staat los van elkaar, mogelijk dat men wel wat extra beveiliging op de kaart gaat zetten, maar dat zou betekenen dat er weer een kaartwissel komt. Een kaartwissel kost erg veel geld, net als de uitrol van CI+ overigens. Het is dus eerder waarschijnlijk dat het met de huidige kaarten gebeurd met CI+ erbovenop.

Zolang de content industrie maar denkt dat ze veilig zijn laugh
Citaat:

Citaat:

Waardoor uiteindelijk de consument weer de pineut is.

Als je bekijkt dat dat ding bij Ziggo 79 Euro kost en bij UPC 5 Euro per maand gaat kosten... Dan ben je naar 16 maanden bij UPC zeker de pineut!!!

Bij UPC ben je altijd de pineut laugh al was het gratis laughlaughlaugh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...