Ga naar inhoud


Wie kan me hiermee helpen. Ik ben nieuw en een leek.


Jan l'Amie

Aanbevolen berichten

Om Astra 19.2 uit te richten, richt je de schotel op de zon s'middags rond 12:30 uur. De range waarbinnen het signaal optimaal is, is erg klein ( mm verdraaien van de schotel ).

Van analoge decoders weet ik niet veel.

 

PS In welke omgeving zit je ongeveer, ik heb namelijk wel enkele oude digitale decoders staan die je gratis mag hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 43
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik woon in Vosselaar Belgie tegen Turnhout, 20 a 25 min van Breda met de auto.

 

Een zenderlijst wordt van je PC of indien de decoder aan internet verbonden is, via internet in de decoder geladen.

Ik denk dat deze post verkeerd terecht is gekomen, zie namelijk geen verband met jouw probleem en de zenderlijst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, een paar basis dingen;

- Waar staat je antenne? Heeft die vrij zicht naar de satelliet die je wilt ontvangen, of zit er misschien een boom tussen. Dat maakt op L band (NOAA) of lager niet zoveel uit, op de Ku band heel erg!

- Staat je mast waterpas? Zo niet, probeer deze waterpas te zetten. Maakt het afstellen een stuk eenvoudiger!

- Is je mast "stevig"? Met andere woorden "zwiept" hij niet? Een schotel antenne dient zo stevig mogelijk vast te staan. Dit vanwege de kleine openingshoek van de schotel. Buiten de openingshoek van de schotel ontvang je nagenoeg niets. Voor jouw schotel van 1 meter zal je een openingshoek hebben van 1 graad ofzo... Dus het luistert erg nauwkeurig!

- Ga er niet vanuit dat je elevatie goed staat. Als de schotel aan een mast heeft gehangen die niet waterpas stond, dan staat je elevatie gegarandeerd fout. Ook als je geografisch "te ver" van de originele positie, waar de elevatie is op afgesteld, bent dan staat de elevatie niet goed. Dus het meest eenvoudige is 100% opnieuw beginnen.

- De azimuth naar 19.2 Oost is niet 180° - 19.2° = 160.8° ! Gebruik een van de vele sites op internet om je azimuth te bepalen. (De azimuth is de horizontale hoek naar de satelliet)

- Stel je ontvanger eerst in op de juiste frequentie en polarisatie voor het analoge kanaal wat je wilt ontvangen. Als je een kennis hebt die een schotel installatie heeft ga daar naartoe en stel je ontvanger correct in. Neem hem dan naar huis en raak de instellingen niet meer aan!

- Indien mogelijk test je LNB bij een kennis, of koop gewoon een nieuwe voor een tientje. Voor jouw gebruik maakt het bijna niet uit welke LNB je gebruikt... Een kanttekening echter; Waar staat de LNB op je schotel? Staat deze "onder" de schotel of in het midden voor de schotel? De LNB onder de schotel betekent dat je een "offset" schotel hebt, in het midden voor de schotel is een "prime focus". Als je een prime focus schotel hebt dan heb je ook een passende LNB hiervoor nodig. Maar ik gok dat je een offset schotel hebt, welke verreweg het meest wordt gebruikt, en daar zijn de "tientje" LNB's prima voor geschikt.

- Test je coax kabel op DC sluitingen. Een DC sluiting is funest voor je ontvanger!

- Ik lees iets over een kabel van je LNB waar je de coax kabel op aansluit? Probeer de kabel rechtstreeks, dus zonder "adapter kabels" oid, aan te sluiten op de LNB.

 

Begin eens met het bovenstaande. Hoogstwaarschijnlijk ga je op deze manier ontvangst krijgen!

 

Suc6!

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jan l'Amie
Origineel bericht van: Con
Zit er een zenderlijst in jouw ontvanger?

HG CC


Ik heb een menu op het TV scherm waar ik van alles in kan stellen maar een zenderlijst zegt me niets.


Ook wel een kanalenlijst met daarin genoemd de te ontvangen
zenders, die zal je moeten hebben anders zie je niets.

Je kunt de decoder zelf laten zoeken maar dan moet je eerst
op een sateliet zijn uitgericht.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De schotel staat een centimeter of tien boven de grond, zeer stevig aan een stalen paal die aan het tuinhek vast zit. Staat dus als een huis en waterpas. Op de schotelbeugel staat een graden verdeling. De elevatiehoek was ongeveer 35 maar heb ik nu op 29 staan. Ik heb vrij zicht naar het zuiden.

Aan de LNB zit via de stalen koker een kort stuk coax met een F connector. Hieraan zit de coax naar de ontvanger. Ik heb de kabels aan elkaar gesoldeerd om zo min mogelijk verlies te hebben. Ik kan coax solderen en ik heb heel veel ervaring met coax. Op deze las meet ik bij ingeschakelde ontvanger 18 V DC dus de LNB wordt gevoed. Maar hoe ik de schotel ook beweeg, ik krijg geen enkele reaktie op mijn scherm. Het enige dat ik me nog kan voorstellen is dat ik de ontvanger niet goed heb staan want hier begrijp ik niet veel van. In het menu kan ik de Video frequentie instellen. Als ik dit doe en ik zet de ontvanger uit en weer aan dan staat hij op een heel andere frequentie. Het volgende in het menu is LNB local. Hier kan ik kiezen ui de stand Universal, 9.750 GHz,10.000 GHz en 10.750 GHz. De volgende is IF Freq., deze loopt mee met de Video Freq.

Dan komt LNB offset waarbij ik kan kiezen tussen 00 en 15.

(Het is trouwens een offset schotel). Dan komt video polar met de keuze C of KU. Dan Decoder met de keuze tussen NOR en DEC 1,2, of 3. Daarna LT-adjust met keuze van 01 tot 32. Dan Audio freq., deze staat op 7.02 MHz. Dan Radio mode on of off. LNB power on of off, LNB input A of B,(de kabel zit op A), LNB polar en P-Lock deze staat op off. Dan krijg ik 22 kHz on of Off, Tone Pulse met keuze tussen off, 60 Hz of 400 Hz. Daarna DISEQC Mode on of off (ik heb geen rotor dus de interface heb ik niet aangesloten), DISEQC met keuze tussen 01 en 16, 0V/12V on of off, Video B/W Wide of Narrow en Skew van -90 naar 00 en van 00 naar 90. De meeste van deze begrippen zeggen me niets maar ik heb al diverse dingen geprobeerd zonder enig resultaat.

Sab Titan 1 HD, Tratec 1 meter schotel, Universele LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

coax solderen ????? dat gaat nooit goed gaan bij zulke hoge frequenties.

 

Kijk op welke frequentie er een analoge zender uitzend.

Stel de ontvanger in op deze frequentie.

kijk of de zender horizontaal of vertikaal uitzend en stel dit ook in op je ontvanger.

 

Kies bij je lnb instellingen voor universeel, dan heb je de meeste kans dat je goed zit.

22Khz zet je op on

 

Regel je schotel op +/- 29° en draai vervolgens heel langzaam van het oosten naar het zuiden.

Zie je nog niets, zet dan je schotel op 30° en doe het zelfde.

 

Normaal moet je binnen de 10 minuten beeld hebben.

 

Zoniet dan vrees ik dat er ergens wat mis is.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, maar je eerste opmerking moet ik het totaal niet mee eens zijn. Ik ben oud vliegtuig elektronicamonteur en zelfs daar werd het toegepast. Het is zelfs beter dan een connector als je het dielektricum van de kabel maar compenseerd.

De instellingen van de ontvanger heb ik al geprobeerd plus nog diverse andere. Ik zal nog een poosje proberen met de stand van de schotel aanpassen en anders is het denk ik jammer.

In ieder geval bedankt voor de reaktie.

 

Sab Titan 1 HD, Tratec 1 meter schotel, Universele LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht je in de buurt van Lelystad wonen, kun je 'm hier wel even uittesten etc.

 

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

weet je of het systeem ooit echt gewerkt heeft? als 1 van de onderdelen niet werkt kan het nooit lukken...

Erik

BigBisat op 13-19-28; Triax 110 op 23.5; Channelmaster 1.2m via Moteck VBox;  Spaun multiswitch; 1x DB800HDse; 2x DB8000HD; 1 x VU+Solo4K. OpenPli. LAN Gigabit. 2 x QNAP HS-251+ met 2 x 6TB Western Digital Red.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jan l'Amie
Sorry, maar je eerste opmerking moet ik het totaal niet mee eens zijn. Ik ben oud vliegtuig elektronicamonteur en zelfs daar werd het toegepast. Het is zelfs beter dan een connector als je het dielektricum van de kabel maar compenseerd.

Jammer dat je overtuigt bent dat solderen beter is. Want het is aantoonbaar (dus meetbaar!) slechter om een SHF kabel te solderen dan te krimpen. Voor doorverbindingen kan je het beste gebruik maken van krimp verbindingen eventueel een (krimp) male en female connector, of van een tweetal (krimp) male connectors met koppelstuk. Een goede connector is een connector met dezelfde karakteristieke impendantie als de kabel waar hij voor gemaakt is.
Een goede krimp verbinding maakt verbinding op moleculair niveau. Bij een goede soldeerverbinding zit er altijd een tweetal extra overgangen tussen. En dan nog maar te zwijgen over de misaanpassing die je creeert bij het maken van de soldeerverbinding, zelfs als je dielectricum terugzet.

Tot 1GHz is het allemaal geen probleem, daarboven wordt het snel een ander verhaal. De uitgang van een LNB zit tussen de 950MHz en de 2150MHz. Dus voor de lage frequenties zal het minder meetbaar wezen, bij de hoge frequenties wel degelijk.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...