Ga naar inhoud


Nauwelijks nog benzine met octaangetal 98 verkrijgbaar


grunnsat

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Is er in NL al E10 te krijgen?


Voor zover ik weet niet. In Frankrijk wordt het zo ongeveer overal verkocht, alleen werd er vorig jaar door de ANWB gewaarschuwd om het niet te tanken i.v.m. mogelijke motorstoringen.
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik heb hier in de omgeving nog nooit E10 gezien, alleen langs de snelweg en in grote steden. Aangezien iedereen de goedkoopste benzine wil hebben tankt er bijna niemand meer bij een merkpompstation, maar bij de supermarkt.

 

Wel verkopen de pompstations hier flesjes 'toevoeging' waarmee je zelf het octaangehalte van de benzine kunt verhogen als alternatief voor het ontbreken van superbenzine.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle huidige automotoren, zijn sedert begin 1990, ontworpen om probleemloos te rijden op benzine met een octaangetal van 95.

Octaanbehoefte wordt bepaald door de compressieverhouding van de motor, de autofabrikant heeft deze bepaald.

 

Indien men in bezit is van een super opgefokte auto waarvan de motor een compressieverhouding van boven 1 op 10.5 heeft, moet/kan men een brandstof gebruiken met een hoger octaangetal.

 

Mijn advies; gewoon het goedkoopste merk brandstof kopen met een octaangetal van 95. meer betalen voor super benzine 98 octaangetal is in bijna alle gevallen weggegooid geld.

In het bij de auto geleverde handboek wordt de octaanbehoefte vermeld.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is waar, en dat is niet waar. Moderne automotoren hebben klopsensoren waardoor ze het onstekingstijdstip kunnen bijregelen als de motor gaat pingelen. Ze kunnen zelfs met octaangetal 92 overweg. Dat betekent echter niet dat de motor optimaal presteert met octaangetal 92 of 95. Het kan maar zo zijn dat een motor 10% meer vermogen kan leveren door benzine met octaangetal 98 te gebruiken.

 

Het verhaal van de compressie verhouding van 10,5 gaat alleen maar op voor motoren met vrije aanzuiging, en die zijn er niet veel meer. Mijn motor heeft een turbo, dus er komt voorgecomprimeerde lucht in de cylinders. Die wordt dan bij de compressieslag verder gecomprimeerd, en de totale compressie kan best overeenkomen met die waarde van 10,5. Waar anders komen die specifieke vermogens van ca. 100pk/l vandaan? Je hebt een fikse hoeveelheid lucht nodig om de benzine te laten verbranden die dat vermogen moet leveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Citaat:
Alle huidige automotoren, zijn sedert begin 1990, ontworpen om probleemloos te rijden op benzine met een octaangetal van 95.

 

Maar volgens mij vinden mijn oude motoren dit spul helemaal niet lekker.

Wat moet je dan doen als ik volgend jaar mijn Matchless uit 1953 gerestaureerd heb? En wat voor de Motobecane uit 1932?

Of de Harley uit 1982?

 

Toen de Matchless nog reed moest ik al een dopje met additieven erin gooien voor de smering maar het worden volgens mij straks wel erg veel soorten flesjes met zooi.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Matchless
Citaat:
Alle huidige automotoren, zijn sedert begin 1990, ontworpen om probleemloos te rijden op benzine met een octaangetal van 95.


Maar volgens mij vinden mijn oude motoren dit spul helemaal niet lekker.
Wat moet je dan doen als ik volgend jaar mijn Matchless uit 1953 gerestaureerd heb? En wat voor de Motobecane uit 1932?
Of de Harley uit 1982?

Toen de Matchless nog reed moest ik al een dopje met additieven erin gooien voor de smering maar het worden volgens mij straks wel erg veel soorten flesjes met zooi.


Een Harley uit 1982 moet toch wel op 95 kunnen lopen, kijk eens hoe lang in de USA er al ongelode benzine gebruikt wordt en ze hebben vooral benzine met lagere octaangetallen dan hier. Momenteel is 93 het hoogste dat gewoon in de pomp zit in de USA.

Xtrend ET9500 - OpenPLi powered

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Matchless
Citaat:
Alle huidige automotoren, zijn sedert begin 1990, ontworpen om probleemloos te rijden op benzine met een octaangetal van 95.


Maar volgens mij vinden mijn oude motoren dit spul helemaal niet lekker.
Wat moet je dan doen als ik volgend jaar mijn Matchless uit 1953 gerestaureerd heb? En wat voor de Motobecane uit 1932?
Of de Harley uit 1982?

Toen de Matchless nog reed moest ik al een dopje met additieven erin gooien voor de smering maar het worden volgens mij straks wel erg veel soorten flesjes met zooi.



Heel simpel hoogwaardige 2 takt olie bijvoegen bij je benzine in de verhouding
1:100 zelfde word door veel oldtimerauto bezitters gedaan.
Nieuwe benzines zijn te schraal en hebben niet meer de oude klopvastheid van vroeger.
Met de 2 takt olie vervang je de loodsmering van vroeger.
Aangezien [snelle]2 taktmotoren een hele hoge klopvastheid nodig hebben zitten er ook dopes in om deze te verhogen.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Golfdiesel
Momenteel is 93 het hoogste dat gewoon in de pomp zit in de USA.

Ga eens naar WikiPedia en lees eens over de verschillende aanduidingen van octaan getallen tussen de VS en Canada en "de rest" (overgrote deel) van de wereld.
Het komt er simpel gezegt op neer dat de octaan aanduiding in de VS van "93" gelijk is aan de octaan aanduiding van "98" in Europa...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tetraethyllood in de benzine had twee doelen, de klopvastheid verhogen (octaangetal) en de loodas vormde een laagje op de klepzittingen waardoor de kleppen niet insloegen op die zittingen. Voor die klopvastheid hebben we andere toevoegingen, en als je de klepzittingen vervangt door exemplaren met een grotere hardheid heb je nergens last van. Volgens mij had de autobenzine heel vroeger een veel lagere klopvastheid dan nu. Met vliegtuigbenzine (avgas)is het een ander verhaal. Die gingen wel tot octaangetal 115, maar dan liep het gesmolten lood bij wijze van spreken uit de uitlaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@grunnsat:

Even terug naar je eerder vraag, "waarom in Duitsland wel en in Nederland geen brandstof met een octaangetal van 100".

 

Wel, die Duitse brandstof (E10) bevat 10% Ethanol.

Door toevoeging van Ethanol stijgt het Octaangetal, maar ook het brandstof verbruik.

 

De Duitse E10 is alleen ingevoerd om aan deze brandstof een groener Biobrandstof image te verschaffen.

 

Nogmaals mijn advies; indien men in een gewone standaard Europese wagen met benzinemotor rijdt, gewoon Euro95 tanken.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Shell V-Power heeft in Duitsland octaangetal 100, zo begrijp ik van Shell. Dat zal geen E10 zijn vermoed ik zo.

 

Ik kom juist terug van een proefritje met BP Ultimate, dus octaangetal 98. Voordien gebruikt ik altijd Shell Euro 95. Als ik vroeger het gas flink intrapte bij het accelereren, dan merkte je dat de motor inhield. Hij begon flink te trekken, zakte wat af, trok dan weer even flink, zakte wat af etc. Ik heb het idee dat het motormanagement ingreep i.v.m. pingelen. Met deze benzine geen centje pijn, hij trekt gewoon lekker door. Dus voor mij in het vervolg "echte" super met octaangetal 98, van BP of Gulf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allen,

 

Kan me nog een test herinneren uit de moto73 die de Shell Vpower toen heeft getest en toen werd aangetoond dat de Duitse Vpower aanmerkelijk beter was dan de in Nederland getankte Vpower en dus meer van de "werkzame stof" bevatte.

 

En zeker bij sportieve motoren zou er een bepaalde winst kunnen worden behaald.....vind in ieder geval mij Suzuki GSXR600 er perfect op lopen :D

 

Heb de afgelopen paar weken ook mijn auto een Peugeot 307 sw HDI voorzien van de Vpower diesel en waarachtig gaf de boordcomputer een verminderd gebruik aan van 6,8l per 100 naar 6,6 per 100 km smile zijn de kleine dingen die het doen denk ik dan maar.

 

Ik heb verder geen waarde oordeel over de prijs/kwaliteit- verhouding maar als het zo is als toen in die test beschreven en je blok er van binnen door de verbeterde verbranding schoner zou blijven is de meerprijs het mij wel waard..... immers lekke klepzittingen en of verbrande kleppen repareren is ook niet bepaald goedkoop.

 

Groetjes............

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Terradon

Ik heb verder geen waarde oordeel over de prijs/kwaliteit- verhouding maar als het zo is als toen in die test beschreven en je blok er van binnen door de verbeterde verbranding schoner zou blijven is de meerprijs het mij wel waard..... immers lekke klepzittingen en of verbrande kleppen repareren is ook niet bepaald goedkoop.


Ik hecht zelf meer waarde aan af en toe een fles brandstof systeem reiniger. En dan niet het spul wat bij de bouwmarkt ligt maar het betere spul van de automaterialen zaak. Ik heb geen keihard bewijs dat het werkt maar er zijn een paar dingen die mij wel opvallen bij onze auto.

Veel mensen beweren dat de verstuivers van een Renault 1.5dci maar 150.000km meegaan. Bij die van ons gaan ze al 213.000 km mee. Ook zou de EGR klep elke 50.000km tot 60.000km schoon gemaakt moeten worden. Ik heb hem vanochtend eens uit de auto gehaald en schoon gemaakt, na 213.000km was er nauwelijks aanslag van betekenis, alleen bewoog hij niet helemaal soepel meer. Dat is met wat schoonmaakwerk en een likje kopervet ook weer verholpen.

Dat spul is overigens ook niet goedkoop, kost per jaar ongeveer net zoveel als de meerkosten van V-Power. Maar ik stop er dan 3x of 4x een geconcentreerde hoeveelheid reiniger in.

Xtrend ET9500 - OpenPLi powered

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Citaat:
Een Harley uit 1982 moet toch wel op 95 kunnen lopen,

 

oke, dat is dan voor de harley maar de Matchless of Motobecane dan?

 

In die tijd was de benzine nog een brandstof zonder milieu eisen. En die moeten gewoon met veel lood gevoerd worden.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...