Ga naar inhoud


Dakpannen schotelbasis: mogelijk?


SalimRMAF

Aanbevolen berichten

Ik wil op mijn dak, waar de 2 opstijgende daken elkaar ontmoeten, een schotelbeugel plaatsen.

 

Het gaat om een 60CM LNB Inverto Black Ultra.

 

Bestaan zulke voeten? Zo nee, dan wil ik deze zelf maken:

 

naamloosnn.jpg

Xtrend ET7500 - Visiosat G4D Quadro9 - 13 - 19.2 - 23.5 - 28 - 36

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als dit op de nok moet is het vragen om problemen, dan kun je beter van binnenuit n mastje precies waterpas plaatsen en die doorvoeren naar buiten.

Dat met zink of lood afdichten, minder gewicht en stabieler.

De zekerheid dat er geen dakpannen sneuvelen door de druk is ook belangrijk

8000hd, 800se hd pvr,800hd pvr,7020se,7000s 2 * philips plus n pccard. 1 triax met duolnb.2 flatscreens

Link naar reactie
Delen op andere sites

TS,Let op!,die speciale dakpan is alleen als waterdichte door voer bedoelt,niet als bevestiging,de bevestiging van de buis word door een raamwerk staalconstruktie gewaarborgd,die op het dakbeschot word bevestigd.

Die rare constuktie die je getekend hebt lijkt mij niet zo veilig,over de afdichting nog maar te zwijgen.

Enne even Apeldoorn bellen,"gevalletje letsel schade?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toets voor de dakdoorvoer maar eens in op Google afbeeldingen: Alu-Dachziegel

 

Deze dakdoorvoer kun je buigen naar de vorm van je pannen.

Ze zijn in rood en zwart te verkrijgen. Gewoon 1 pan weghalen en de dakdoorvoer plaatsen. Kontroleer wel eerst even of de dakdoorvoer groot genoeg van afmeting is.

Maar je zult de pijp aan de binnenzijde wel met beugels vast moeten zetten, dus toch een flinke ingreep aan je huis en mooi is het van binnenuit dus zeker niet.

 

Als het dak niet te schuin loopt is misschien een tegelvoet ook een oplossing. Je schrijft dat het is waar de 2 opstijgende daken elkaar ontmoeten. Dan kan de zaak toch niet naar beneden vallen maar elastieken is niks. Die verteren door de zon. Je zult de pijp dan wel moeten buigen om hem verticaal te krijgen. Inzagen en opnieuw vastlassen kan natuurlijk ook. Toets maar eens in op Google afbeeldingen: Tegelvoet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb maar een halve dakpan weg hoeven te halen. Met andere woorden, eerst één dakpan eruit en toen een halve erin. Die tijn gewoon te koop. Tenminste bij mijn type dakpan. (Frankfurter Dachziegel). Onder deze halve dakpan ligt een loden dakpan met doorvoer. Die zijn hier in iedere bouwmarkt te koop.

De rest van de mastbevestiging zit op de vliering die niet gebruikt wordt. Daar kruipt één keer per jaar de schoorsteenveger op.

Het geheel is absoluut waterdicht en ontsiert niet.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, in Duitsland is het plaatsen van een antennemast door het dak altijd veel gebruikelijker geweest dan in Nederland. Daarom zijn daar nog steeds veel dakdoorvoeren voor masten te koop maar helaas voor soorten dakpannen die wij in Nederland niet kennen.

Sjaak(k) laat een foto zien hoe de mast aan de dakbalk is vastgemaakt. Dat is ook niet altijd makkelijk want het ligt er maar aan hoe het midden van de pan uitkomt t.o.v. de dakbalk. In zijn geval is de afstand tot de dakbalk nog redelijk te overbruggen. Waarschijnlijk loopt de mast door tot op de vloer van de zolder en zit daar vast. Als het echt een zolder is, is dat wel te doen maar als die ruimte een slaapkamer is, wil je dat zo toch niet hebben.

 

Maar het uitrichten van de schotel op een hellend dak is natuurlijk niet echt gebruiksvriendelijk. Ik zou er dan ook niet graag voor kiezen.

 

Waarschijnlijk kan SalimRMAF net lopen tussen de twee hellende daken en dat zou het afstellen van de schotel daar al een stuk gemakkelijker maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De loden dakpan is alleen afdichting voor de doorvoer. Er rust geen statische kracht op. Het vormt één geheel met de mast. Als je wilt kun er nog een rubberen "schoen" overheen schuiven.

De steun komt van de dakspanten. Ik heb op die manier 2 masten met schotels en een antenne op mijn dak staan. 1 mtr offset en 1,20 mtr. primefocus draaibaar.

Ze staan er nu al 18 jaar op. En nog nooit een probleem geweest met wind, storm en regen.

En het kan hier goed te keer gaan op de berg. :D

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...