Ga naar inhoud


[Elektra] Hoe DCF77 ontvanger afregelen?


Jan Ambers

Aanbevolen berichten


Ik kan signalen genereren van 400kHz tot 2GHz, en die signalen demoduleren tot 1GHz, en die signalen bekijken van 100Hz tot 220GHz...

En audiosignalen genereren tot 100kHz...

Ik weet het RF signalen zit ik met een "gaatje"...

Ook sweepen is in sommige bereiken een probleem.

Mogelijks dat alles met een ***geen-reclame*** module opgelost is... Ik moet eerst de schema's even bekijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat DCF77 (77.5kHz) geen continue draaggolf uitstuurt maar elke sec een puls?

Probeer maar zo een signaal op max af te regelen confused

Daarom dacht ik aan een generator op die frekw inductief om de ferritestaaf te koppelen... en dan was regelen een kinderspel.

Ik dachteraan om een mixer te maken van twee .400 en .4775kHz... en substaktief te mengen...

Maar da's ne hele hoop rompslomp voor een niemendalle, en dan zie ik nog geen mooie pulsen uit da ding komen.

Ik weet niet of er gebruikers zijn van die kant en klare koopmodules die er eens een scope aangehangen hebben?

Hoe zijn dié pulsen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een schema hebt kan ik je misschien op weg helpen.

Je regelt op maximale ontvangst af door de spoel op de ferritstaaf heen en weer te schuiven tot je een maximum gevonden hebt.

Ik zou niet weten waar je een griddipper voor nodig hebt.

Je moet alleen zien dat de uitgang van de ontvanger hoorbaar of zichtbaar gemaakt wordt.

 

Bij 77,5 KHz kan het zijn dat je een hoop storing van computers, TV´s, schakelende voedingen, (w-lan)routers en andere welvaartsstoring ondervindt.

Heb je deze ontvanger als eens bij het raam gezet?

Neem eens een radio met LG en stem zo laag mogelijk af in de LG band. Bij 153 Khz moet je de DLF kunnen ontvangen. Als daar de ontvangst al in de storings-herrie vergaat, dan kun je nagaan hoe het op 77,5 kHz is.

Hiereen link naar een website over de reikwijdte van DCF77 http://www.heret.de/funkuhr/reichw.htm

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het signaal van de DCF77 heeft een frequentie van 77,5 kHz en heeft een ononderbroken draaggolf. Alleen tijdens het zenden van pulsen is wordt de draaggolf met 25% verzwakt. Dan is het heel makkelijk om de draaggolf op en oscilloscoop zichtbaar te maken en op maximum af te regelen.

De ontvanger is meestal een simpele rechtuit-ontvanger. Dus je kunt alleen op maximum afregelen door de spoel op de ferritstaaf heen en weer te schuiven.

Deze afregeling is bij 77,5 kHz eigenlijk onkritisch.

Ik geloof eerder dat je last van extere storingsbronnen hebt.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een scope is het bijna niet te doen, bovendien zit er 50Hz brom op gesuperponeerd...

Ik heb de spectrumanalyser genomen en zie die draaggolf zitten met veel rommel gratis erbij... Is ook moeilijk af te regelen

Daarom dacht ik aan een sterker 77.5kHz signaal inductief te koppelen en zo, de rec af te regelen.

Maar omdat ik een nieuwe zolder/vloer heb gelegd en labo herbehangen is het nog te veel gevraagd om get schema op te sporen... Het is een Braun module met 10MHz pll en dig uitlezing.

In de antenne kring zit een BF245 en BC238 en een varC en 2 IF spoelen.Alles staat op max, en ik zie het metertje in de voormiddag goed dippen op de sec puls.

In de namiddag /avond is het meestal noppes.

Ipv een uurwerk is het een "speciale teller vb 31U 68' 82" sickcrazy durft ie regelmatig aanduiden...

Dus ik vermoed een beter zal soelaas brengen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...