Ga naar inhoud


Led lamp gebruiken icm spaarlamp of TL


The Iron Maiden

Aanbevolen berichten

Ja, daar heb je misschien wel gelijk in, maar ik vind led kerstverlichting wel ideaal. Vooral voor binnenshuis.

Het is veilig, wordt niet warm en kan zonder problemen dagen achter elkaar branden.

 

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: Psychosammie
Ik ze vorig jaar eens bekeken maar ik vind het allemaal zo kitsch. Van dat harde witte licht.

Als je bedenkt dat de oorsprong toch gewoon een brandende kaars was.


Je hebt uiteraard oor warm-witte leds. Zeker bij ledlampen en
ledspots is de keuze reuze.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met mijn hobby setje en software en rgb leds 60/meter op pcb en waterdicht maak je het kleur wat je zelf wilt. Hier buiten rond de vijver leds met controller en amplifier( meer dan 10 meter) is er echte sfeer in de tuin :-)

En nu in de living lekker langzaam verlopende kleuren.....net in een zen huis ( vrouw omschrijft het als iets anders hehehe) ik ben hevige voorstander geworden van led.

Nu nog wa verder prutsen met mijn net aangekomen digitale leds :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: SatMann
Met mijn hobby setje en software en rgb leds 60/meter op pcb en waterdicht maak je het kleur wat je zelf wilt. Hier buiten rond de vijver leds met controller en amplifier( meer dan 10 meter) is er echte sfeer in de tuin :-)
En nu in de living lekker langzaam verlopende kleuren.....net in een zen huis ( vrouw omschrijft het als iets anders hehehe) ik ben hevige voorstander geworden van led.
Nu nog wa verder prutsen met mijn net aangekomen digitale leds :-)

Hier ligt een led-strip (RGB) in de startblokken om mijn woonkamer op te fleuren. Verder heb ik 11 halogeen-spots (50W) vervangen door led (1,5W) met op die groepen ook spaarlampen trouwens, zonder problemen. Als een spaarlamp stukgaat, dan wordt ie vervangen door een led-exemplaar, eerder niet. Motto voor een ieder is natuurlijk: Een lagere energierekening begint bij jezelf.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tha Great Mac
Verder heb ik 11 halogeen-spots (50W) vervangen door led (1,5W)


Je gaat me toch niet vertellen dat je die allemaal in de woonkamer had?

Alhoewel ik er niet vreemd van op kijk hoor, ik zie het vaker alles uitgevoerd met halogeen en dan het liefst ook nog met 35 of 50W en daarna gaan dimmen omdat het teveel licht geeft.

Zo was ik bij iemand die vol trots zijn nieuwe badkamer liet zien. Het geheel nog geen 10m2 maar wel voorzien van 8 halogeenspots van 50W.
Alles uitgevoerd met witte tegels en een donkergrijze vloer.
Nou kan je vertellen dat als ze daar 's morgens de lampen aan deden je echt wel een zonnebril nodig had sick

suc6

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: gerrit B
Origineel bericht van: Tha Great Mac
Verder heb ik 11 halogeen-spots (50W) vervangen door led (1,5W)


Je gaat me toch niet vertellen dat je die allemaal in de woonkamer had?

Inderdaad...

2 stuks in de keuken, boven het raam
3 stuks in de woonkamer, boven de schuifpui
3 stuks in de slaapkamer, boven het raam
3 stuks in de slaapkamer, boven de kastenwand

En niet te vergeten, ze leveren een lichtsterkte op van ongeveer 25-30W halogeen en zijn daarmee wél vervanger voor 50W, maar niet vergelijkbaar met 50W.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zoek nog steeds goede vervangers voor de halogeen 50W. Ik zit op een kantoor wat ooit is ontworpen door iemand die veel verstand had van design, maar toen was energie nog veel goedkoper. Enfin, in het systeem plafond zitten 14 x 50W halogeen, boven 2 werkplekken en een boekenwand, maar welk alternatief geeft net zoveel licht?

 

De nu gebruikte lampen zijn 12 V 45W GU5.3 60°

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tha Great Mac

 

kijk aan, een mede led freak :-)

 

ik moet zeggen wat je nu met de nieuwe led strips kunt doen, en de lummen sterkte is ongelooflijk.

ik heb bij mijn pa en ma de hele buitenmuur onder de dakgoot voorzien van een 60led/meter strip. weet je, 's avonds heeft dat enorm veel licht, velen denken dat er Tl lampen branden... tot ze het na x tijd zien veranderen van koud wit naar warm wit :haahahah

 

en tja, qua kosten spaar je toch veel uit.

hier 's avonds in onze living zijn alle lichten nu uit en hebben we meeeeeeeeeeeeeeeeer dan genoeg licht van de led strip.... en tes gezelliger wink

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: SatMann
ik moet zeggen wat je nu met de nieuwe led strips kunt doen,
en de lummen sterkte is ongelooflijk

Heb je ook foto's? Ik heb ook al een tijdje naar die led strips gekeken, maar kan nog niet beslissen.

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: TangoBravo
Ik zoek nog steeds goede vervangers voor de halogeen 50W. Enfin, in het systeem plafond zitten 14 x 50W halogeen, boven 2 werkplekken en een boekenwand, maar welk alternatief geeft net zoveel licht?


Is dat niet gewoon veel te veel licht?
Dat is maar liefst 700W, dus nog meer dan een grote bouwlamp van 500W.
De ruimte moet dan wel heel donker zijn ingericht of je moet gewoon enorm veel licht in je ruimte hebben.
Normaal wordt een werkplek uitgelicht met 2 x 56W.

Hier heb ik 2 werkplekken en een ontvangst tafel (elk 3 spots van 3,2W), een halletje (1 x 3,2w) en 3 x 3 spotjes (per stuk 1 W)voor spullen die aan de wand hangen uitgelicht met in totaal dus 41W aan led verlichting en alles is gewoon goed verlicht.

Ik moet wel zeggen dat voordat ik deze ledlampen had gevonden er eerst wel een flinke zoektocht aan vooraf is gegaan om de juiste lampen met de juiste lichtopbrengst te vinden.

suc6

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: SatMann
kijk aan, een mede led freak :-)

Qua ledstrip ben ik nog net niet zover. Het hangt nog niet. Sommigen zullen zich wel herinneren dat ik eens kamervragen gesteld heb hier over koofverlichting.

De koof is klaar, moet nog 1x afgelakt en dan kan ie gemonteerd worden. Tijdens een proefsessie met 2 meter ledstrip is duidelijk geworden dat 30 leds/meter in mijn geval een goede keuze zijn, er zijn ook strips met 60 leds/meter.

Het werkelijke onderwerp van deze draad moeten we evenwel niet vergeten. Led icm TL en/of spaarlampen geeft geen problemen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: vGnp
Heb je ook foto's? Ik heb ook al een tijdje naar die led strips gekeken, maar kan nog niet beslissen.

Ik zal zodra mogelijk een paar foto's maken. Moet eerst nog ff gemonteerd worden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...