Ga naar inhoud


Huis aarden, voorschriften?


Sjattuh

Aanbevolen berichten

Als je wikipedia leest, misschien niet de meest "betrouwbare" bron, dan lees je onder: http://nl.wikipedia....eiligheidsaarde

Op plaatsen waar het niet lukte om te aarden (door de gesteldheid van de ondergrond) werd soms "geaard" op de nulfase.

 

Echter mijn advies blijft om het zo goed mogelijk te doen, al dan niet met meerdere pennen/platen...

aangepast door Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites


Is ook maar een voorbeeld op welke manieren er een goede verbinding met aarde te maken is. Echt een duidelijke beschrijving betreffende veiligheidsaarding NEN 1010 ben ik nog niet tegen gekomen. NEN 1010 heeft ook alleen maar betrekking op Nederland en hier hebben wij een bodem waar je gemakkelijk een pen de grond in kan slaan wel even wat anders dan een rotsbodem zoals bij T.S. het geval is. Als je de berichten van drs. Ijzerbout leest gelden er in Duitsland weer andere regels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een link naar een Turks document: (lijkt mij het technisch reglement)

 

Ik vermoed dat de aardingsweerstand afhankelijk is van de maximum geleverde stroom. De tabel staat op blz 30. en enkele pagina's ervoor de meetmethode.

Google vertalingen maakt het ook niet zoveel duidelijker, maar als je al een tijdje in Turkije zit zal de taal geen probleem zijn zeker? :grin:

 

http://www.teias.gov...C4%9E%C4%B0.doc

 

Eddy Vl

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

theoretisch! als een huis op een rots staat dan is het huis volledig geisoleerd van de aarde

dan is het ook onmogelijk dat stroom weg kan lopen (denk maar aan de mannen die aan

de hoogspanning masten werken)

 

maar het probleem is je krijgt van buiten aardjes binnen via de

waterleiding gasleiding oliebrandstofleiding enz dus alle leidingen die van buiten komen

en hier sluimert het gevaar.

 

in de belgische arei voorschiften is het dan ook verplicht al deze leidingen met een aarddraad

met elkaar te verbinden (zeker in de badkamer)

 

doe je dat niet en b.v. de wasdroger heeft intern een kapotte condensator en je pakt

de droger en een waterkraan vast dan krijg je een optetter

 

met of zonder aardpin verbind al deze leidingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan zijn dat sjuttuh extern een aarde krijgt maar dan moet die wel alle metalen delen (waterleiding enz) ook op die aarde zetten

 

lees uit http://www.circuitsonline.net/forum/view/56974

 

1 bij een TN-stelsel is geen afzonderlijke aardelektrode noodzakelijk. TN stelsel staat voor Terre(aarde) Neutre (nul) wel kan door het energiebedrijf een zogenaamde ondersteunende aarde worden geeist.(voor woningen meestal niet)

2 de hoofdaardrail bevindt zich in een woonhuis in de meterkast, op de hoofdaardrail worden de gasleiding,waterleiding,cv,mechanische ventilatie en andere

metalen gestellen en de aardrail in de groepenkast aangesloten uiteraard is de hoofdaardrail aangesloten op de aardelektrode,of via de groepenkast op de door het energiebedrijf geleverde aarde.

3 de bedrijfsaarde is de aardelektrode van het energiebedrijf deze is verbonden met het sterpunt van de secundaire wikkeling van de transformator van het energiebedrijf. vanaf het sterpunt van de transformator loopt de nul naar de gebruikers en afhankelijk van het stroomstelsel de aarde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pukje er zijn geen metalen leidingen hier... dat is te duur en te lastig voor ze om mee te werken.

 

Alleen de pijp van mijn gastank is van metaal, maar deze tank zelf heeft een eigen aardpin. (Kom ik net achter... ....)

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal een draadje moeten trekken, maar dit is wel een meter of 50 lang. Maakt dat iets uit?

 

En ik hoorde net dat deze pijp 2,5m lang is. Ik zit er over te denken om er daar een paar bij te slaan en eens te kijken hoe het gaat. Blijkbaar krijgen ze hem er daar in.

 

Ik dacht eigenlijk altijd dat dit een soort ontluchtingspijpe van de gastank was... totdat ik gisteren een keertje goed keek en er navraag over deed. Een ontluchtingspijpje is over het algemeen niet de grond ingeslagen... deze sporen zijn duidelijk zichtbaar namelijk.

aangepast door Sjattuh

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...