Ga naar inhoud


Huis aarden, voorschriften?


Sjattuh

Aanbevolen berichten

waar ik nu woon heb ik dat niet ,20 jaar geleden had ik in een woning groot

spannings verschil tussen nul en aarde ,of het 80v was weet ik niet meer zeker

maar wel heel zeker 50 of 60.v

 

al de nodige optetters gehad tussen apparaat en verwarmings radiator

 

als in de nuts 3 phase leiding een groot onbalans is dan kan er een flinke

stroom door de nul leider lopen met daarmee een groot spannings val

.

aangepast door pukje
Link naar reactie
Delen op andere sites


als in de nuts 3 phase leiding een groot onbalans is dan kan er een flinke

stroom door de nul leider lopen met daarmee een groot spannings val.

Een grote stroom die een significante spanningsval veroorzaakt zal een beveiligings relais bij het verdeelstation laten activeren. Nogmaals, als de spanningsval groot is, dan heb je op je WCD geen 230V meer, maar veel minder. Dus je kan vrij eenvoudig meten of er een situatie is waarbij de NUL een grote weerstand heeft. (Of hoge stroom voert)

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

grrr...

a. In Turkije zijn geen regels. Althans er is nauwelijks controle dus men doet maar in deze regio. Misschien gebouwen van de laatste 2 a 3 jaar dat het anders is, maar alles daarvoor...

b. alle waterleidingen zijn van PVC

c. Niemand komt in mijn tuin zonder te eindigen als lunch/snack/avondeten voor mijn hond (binnenkort honden - wil er 2 American Staffords bij)

 

Mijn stiefvader en opa zijn electriciens. Ik heb ze nog niet te pakken gekregen, maar denk dat ik hun maar moet laten overkomen.

 

Als iemand een sluitend antwoord kan geven dan super, maar het wordt nu teveel een discussie waarbij ik mij niet kan voorstellen dat dit een onderwerp is waarbij discussie mogelijk is.

 

Of je doet het minimaal goed, of je overdrijft het, of je doet het fout.

 

Maar wat is wat...

 

In iedergeval thx aan iedereen voor het meedenken.

 

p.s. dat over de nul verhaal gaat hier denk ik ook niet werken. Ik kijk het na, maar als het zou werken dan vraag ik me af waarom het dan al niet zo aangesloten was. Kan je wel zeggen dat een electricien ooit perongeluk de aarde aan de nul had gedraaid (fijn he, geel groene kabel wie gebruikt is als een nul draad..) al mijn apparatuur onder stroom zette en we constant schokken kregen.

 

Om je nog een idee te geven over hoe het hier is en waarom ik het perse wil goed hebben, in de dozen in de muren waar alle kabels samen komen zit de boel aan elkaar gedraaid met electro tape. Ik heb toen ooit eens een draadje hier geopend hierover en aan de hand daarvan lasklemmen meegenomen. Daarnaast zit mijn zekeringskast buiten naast de voordeur.

 

Wat ik dus ga doen is:

a. Het huis goed aarden

b. Alle kabels binnenshuis vervangen op de juist kleurcode

c. Op de juiste manier aansluiten (dus met lasklemmen)

d. De zekeringkast naar binnenhalen en alleen de stroommeter buiten laten zitten (er komt hier nog 1x in de zoveel tijd (dit is totaal willekeurig) iemand je verbruik opmeten en deze print dan gelijk een bonnetje uit).

 

(Ik wil de stroom en watermeters ook gelijk naar de buitenkant van mijn tuin verplaatsen (dit heb ik allemaal al voorbereid) want het is elke keer humor als ze mijn tuin proberen in te lopen met de hond.

 

Ik vind dit allemaal te link om met de losse vinger te doen.

aangepast door Sjattuh

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje jammer dat je alles over één kam scheert.

 

Het lijkt mij helder als je verzekerd wil zijn van veiligheid je dient te meten, dan weet je zeker

of jouw installatie voldoet aan de veiligheid.

 

Weet je het niet zeker, dan altijd een aardpen slaan. Hoe wazig kan het zijn?

 

Je geeft zelf al aan dat alle waterleidingen van PVC zijn,dan dien je voor je eigen

veiligheid (en overige inwoners) (nogmaals) een eigen aarde te slaan.

 

Dat sommigen verdwalen in een sterpunt . . . .

 

Let wel op dat je de waterleiding en gasleiding aardt, dus nu andersom. Ook metalen

delen in je huis zoals je "ijzeren bad", je badkamervloer (middels een aardnet) en zo

zijn er in Nederland meerdere voorschriften.

 

Conclusie kan zijn, als je de Nederlandse wetgeving er op nahoudt dan zit je veilig.

Het is allemaal in Turkije mogelijk niet verplicht maar je zit dan wel redelijk safe.

 

HG CC

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

grrr...

a. In Turkije zijn geen regels. Althans er is nauwelijks controle dus men doet maar in deze regio. Misschien gebouwen van de laatste 2 a 3 jaar dat het anders is, maar alles daarvoor...

b. alle waterleidingen zijn van PVC

c. Niemand komt in mijn tuin zonder te eindigen als lunch/snack/avondeten voor mijn hond (binnenkort honden - wil er 2 American Staffords bij)

 

Mijn stiefvader en opa zijn electriciens. Ik heb ze nog niet te pakken gekregen, maar denk dat ik hun maar moet laten overkomen.

 

Als iemand een sluitend antwoord kan geven dan super, maar het wordt nu teveel een discussie waarbij ik mij niet kan voorstellen dat dit een onderwerp is waarbij discussie mogelijk is.

 

Of je doet het minimaal goed, of je overdrijft het, of je doet het fout.

 

Maar wat is wat...

 

In iedergeval thx aan iedereen voor het meedenken.

 

p.s. dat over de nul verhaal gaat hier denk ik ook niet werken. Ik kijk het na, maar als het zou werken dan vraag ik me af waarom het dan al niet zo aangesloten was. Kan je wel zeggen dat een electricien ooit perongeluk de aarde aan de nul had gedraaid (fijn he, geel groene kabel wie gebruikt is als een nul draad..) al mijn apparatuur onder stroom zette en we constant schokken kregen.

 

Om je nog een idee te geven over hoe het hier is en waarom ik het perse wil goed hebben, in de dozen in de muren waar alle kabels samen komen zit de boel aan elkaar gedraaid met electro tape. Ik heb toen ooit eens een draadje hier geopend hierover en aan de hand daarvan lasklemmen meegenomen. Daarnaast zit mijn zekeringskast buiten naast de voordeur.

 

Wat ik dus ga doen is:

a. Het huis goed aarden

b. Alle kabels binnenshuis vervangen op de juist kleurcode

c. Op de juiste manier aansluiten (dus met lasklemmen)

d. De zekeringkast naar binnenhalen en alleen de stroommeter buiten laten zitten (er komt hier nog 1x in de zoveel tijd (dit is totaal willekeurig) iemand je verbruik opmeten en deze print dan gelijk een bonnetje uit).

 

(Ik wil de stroom en watermeters ook gelijk naar de buitenkant van mijn tuin verplaatsen (dit heb ik allemaal al voorbereid) want het is elke keer humor als ze mijn tuin proberen in te lopen met de hond.

 

Ik vind dit allemaal te link om met de losse vinger te doen.

 

Ik heb je proberen te helpen ,gloof mij maar ze weten meer over aarding dan je denkt

maar zelf weten

gr eagle

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik heb je proberen te helpen ,gloof mij maar ze weten meer over aarding dan je denkt

maar zelf weten

gr eagle

 

Weet je ik ben best bereidt iemand te geloven, maar wie?...

 

Een plaat? Een pen? op de Nul?

 

Misschien moet ik mezelf anders verwoorden,

 

Ik durf aan de hand van de informatie hier geen keuze te maken omdat ik er zelf veel te weinig over weet en laat liever iemand ernaar kijken die er wel verstand van heeft.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijft een feit als je een aardpen slaat dat de aarverspreidingweerstand ( Ra) onder een bepaalde waarde moet zijn. Deze waarde is alleen maar te meten met een aardverspreidingsweerstand meter of een installatietester apparaten die de meesten onder ons niet hebben dus wat dat betreft zul je het sowieso door iemand moeten laten slaan die zo een apparaat in bezit heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een grote stroom die een significante spanningsval veroorzaakt zal een beveiligings relais bij het verdeelstation laten activeren. Nogmaals, als de spanningsval groot is, dan heb je op je WCD geen 230V meer, maar veel minder. Dus je kan vrij eenvoudig meten of er een situatie is waarbij de NUL een grote weerstand heeft. (Of hoge stroom voert)

 

Je gaat er van uit dat de trafo in de buurt is.

 

de meeste huishoudens hebben een negative cosinus phi (tl en straat verlichtingting) en als er tussen door nog een paar flinke motoren zitten

met positieve cos phi dan heffen zich die stromen op.

op de trafo loopt dan geen stroom door de nul maar is de buitenwijken loopt wel een grote stroom door de nul.

wil niet zeggen dat het zo is maar het KAN

 

Ben er zeker van dat in NL iedere keurings instantie de installatie afkeurd als je nul met de aarde op het stopcontact verbind

 

aardpin slaan is enigste goede oplossing ,tijdelijk voor een beetje veiligheid als je metalen waterleiding in

de grond hebt pak dan maar de waterleiding een als tijdelijke aarding.

 

zijn de groepen afgezekerd met differentiaal schakeleers ? dat zijn die schakelaars met dat test knopje erop.

als dat van het type 30ma zijn heb je wel al iets van veiligheid die schakelen uit als via een verkeerde weg (b.v. je lichaam) stroom loopt

aangepast door pukje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjattuh,

 

Ik zou in jouw geval advies halen bij een lokale expert (installateur) die van de regels omtrent aarden in Turkije op de hoogte is.

 

Normaal gesproken is de randaarde met het fundament van het huis verbonden. Daarmee bedoel ik de verankering (vlechtwerk) van de betonnen vloer. Dus de bodem van je huis. Meer is niet nodig.

Vroeger werd hiervoor de waterleiding genomen maar die is nu doorgaans van kunststof. En dat gaat niet meer.

De elektriciteits-maatschappij levert drie fasen en een nul. Die splitst zich na binnenkomst in je huis (in je huisaanvoer) in de nul en randaarde. In de randaarde loopt normaal gesproken geen stroom. Zou dat wel zo zijn, dan schakelt de FI (aardlekschakelaar), indien aanwezig, de stroom af.

Zo zijn de regels in Duitsland.

Ik neem aan dat het in Turkije en NL niet anders is.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjattuh,

 

Ik zou in jouw geval advies halen bij een lokale expert (installateur) die van de regels omtrent aarden in Turkije op de hoogte is.

 

Normaal gesproken is de randaarde met het fundament van het huis verbonden. Daarmee bedoel ik de verankering (vlechtwerk) van de betonnen vloer. Dus de bodem van je huis. Meer is niet nodig.

Vroeger werd hiervoor de waterleiding genomen maar die is nu doorgaans van kunststof. En dat gaat niet meer.

De elektriciteits-maatschappij levert drie fasen en een nul. Die splitst zich na binnenkomst in je huis (in je huisaanvoer) in de nul en randaarde. In de randaarde loopt normaal gesproken geen stroom. Zou dat wel zo zijn, dan schakelt de FI (aardlekschakelaar), indien aanwezig, de stroom af.

Zo zijn de regels in Duitsland.

Ik neem aan dat het in Turkije en NL niet anders is.

 

Probleem is alleen dat hier dus niemand op de hoogte is. In Turkije wordt men electricien door vanaf je 12e mee te lopen met je oom wie al electricien is. Enige theoretische scholing is er niet.

 

Maar dat vlechtwerk idee klinkt wel goed. Als ik daarbij kan komen... zou een hoop zorgen schelen.

 

Ik heb een aardlek, (met een reset knopje/test knopje) maar deze doet dus helemaal niets omdat huit huis gewoon niet geaard is.

aangepast door Sjattuh

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoho de verankering in het beton wil niet zeggen dat dat ijzer ook echt verbinding heeft met de aarde van de grond

 

wat ik van de duitse woningen weet is dat de meesten een bliksem afleider hebben (de aarde) langs het huis

loopt een dikke aardleider naar een aardpin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is niet. Je huis is tenslotte de aarde.

Als je met je bote natte voeten in de badkamer staat en je zit met je vingers aan de fase van het stopkontakt aldaar, dan loopt de stroom van je vingers via je voeten op de tegels naar het fundament.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook als je huis niet geaard is, zou een aardlek beveiliging moeten werken bij gebruik van de testknop.

 

Bij bediening van de testknop wordt er een weerstand over de diff.schakelaar gesloten, waardoor er een lekstroom om de diff.schakelaar heen loopt, en die zorgt voor de uitschakeling. En heeft dus feitelijk niets met aarding te maken.

 

In het grijze verleden zijn er fabrikanten geweest die de teststroom wel via aarding lieten afvloeien, deze zijn herkenbaar aan een extra geel/groen draadje welke verbonden wordt aan aarde. Als je deze verbindt aan de Nul dan werkt hij ook. Schema staat vaak in het klein op de aardlekschakelaar geschreven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...