Ga naar inhoud


Huis aarden, voorschriften?


Sjattuh

Aanbevolen berichten

Op het park waar ik sinds iets meer dan een jaar woon zijn de huizen niet geaard.

 

Dat wil zeggen alle wandcontactdozen hebben wel een aarde en deze zijn ook bekabeld naar de meterkast toe. In de meterkast komen al deze (meestal geel/groene) kabels netjes samen en dan houd het op.

 

Nu heeft mijn buurman ooit deelgenomen aan cursussen electo en heeft hij er vrij veel kijk op.

 

Er is echter iets waar we niet helemaal uit komen en naast googelen wilde ik ook graag de mensen met kennis van zaken op S4A.com de vraag voorleggen.

 

Wat we willen is dus onze huizen aarde. Dit doe je (zoals de buurman mij vertelde) door een koperen (of was het loden?) pijp de grond in te pulsen (ik begrijp dat pulsen gewoon rammen is?).

 

Vervolgens sluit je hier een electro kabel op aan en deze sluit je weer aan op de tros aarde kabels in je meterkast.

 

Nu het volgende:

 

- De draad van de pijp naar de meterkast, moet deze een minimale dikte hebben?

- De te pulsen pijp, moet deze op een bepaalde afstand van je woning af de grond in?

- De pijp, moet deze een minimale dikte hebben?

- Kun je ook een ander materiaal gebruiken hiervoor? b.v. ijzer of geleid dat niet genoeg?

- en hoe diep/lang moet deze pijp minimaal zijn? Hij had het over toch wel een meter of 7 a 8, maar dat gaat hier nooit lukken tenzij we ook zo een lange boor weten te vinden.

 

Hopelijk kan iemand duidelijkheid hierover geven, want ik ben langzaam mijn huis helemaal aan het opknappen en wil graag dat vooral het electro allemaal in orde is.

aangepast door Sjattuh

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het gaat voor alles niet om dikte/lengte/materiaalsoort, maar om de weerstand. Die meet je met een aardingsmeter

die daar speciaal voor is. Google even op aardpen, dan krijg je behalve een videootje over het slaan van een pen

al vrij veel info. Ik kan niet speciefieker zijn, want ken de Turkse regels daaromtrent niet.

 

Edit: Die gozer op dat filmpje (hieronder even toegevoegd) slaat met hulppennen koperdraad de grond in (van die rol)

terwijl je in Nederland normaliter koperpijp de grond in slaat

 

vGnp

 

aangepast door vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

shit... dit gaat lastiger worden dan gehoopt...

 

Als ik nu een massive staaf van koper neem die een cm of 3 in doorsnede is en een meter of 5 lang. Deze de grond in werk en dan een koperen kabel van 60 meter kwadraat (<--?) aan de tros koppel. Zit ik dan niet altijd goed?

 

Ik ben bang dat ik hier in de zuidkust van Turkije nooit een antwoord zal vinden wat klopt tenzij ik mensen uit NL laat overkomen en ik heb er zelf veel te weinig verstand van...

aangepast door Sjattuh

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor grondsamenstelling heb je daar?

 

vGnp

 

Ons park is op een heuvel gebouwd. Alles hier is steen (rots). Ze hebben de boel afgegraven (als je dat zo mag noemen wanneer je de punt van een stenen heuvel afkapt) en met wat ze eraf kapte het oppervlakte groter gemaakt.

 

Ik sta aan de rand, dus eerst een laag van dit afgegraafde steenpuin (meter of 4) en daaronder de originele massieve steen massa.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heb je waarschijnlijk niet eens genoeg diepte (volgens Nederlandse normen) om te voldoen aan de weerstandseis.

Ik heb hier in noord Nederland (kleigrond) vroeger wel aardpennen geslagen, en na nameten moesten sommige toch

echt 6 en soms wel 9 meter diep.

 

vGnp

aangepast door vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je naar een goede electricien was geweest ,had die je een koperen plaat aangeraden (ivm met rots bodem )

die graaf je in (hoe dieper hoe beter) breng bv 50 mmq naar je meterkastje en je aarding is klaar

 

zelf ook zo gedaan

 

 

gr eagle

Het betreft een aardpen, die is niet van vol koper. Gelukkig maar want die sla je binnen de kortste

keren krom en je moet al gauw een aantal meters diep, afhankelijk van de gemeten waarden.

Ze worden ook wel met een kango de grond ingetrild.

 

HG CC

 

 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het betreft een aardpen, die is niet van vol koper. Gelukkig maar want die sla je binnen de kortste

keren krom en je moet al gauw een aantal meters diep, afhankelijk van de gemeten waarden.

Ze worden ook wel met een kango de grond ingetrild.

 

HG CC

 

 

Dat klopt 100% die staven zijn van ijzer van 1meter met een dun laagje koper er op en ze worden meteen messing huls aan elkaar gemaakt ,het loond zich niet om die staven te stelen.

Dus die mensen die een koper/loden buis of plaat in de grond willen slaan/graven,komen bedrogen uit,en je brengt de veiligheid in gevaar,want zonder te meten weet je nooit of de aarde goed is.

Ps als men weet dat je een koperen plaat in de grond zou hebben,ik denk dat hij zo verdwenen,dus gejat is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet "Turkse regels" zijn aangehaald maar het volgende kan boeiend zijn.

 

Vroeger werd de waterleiding vaak gebruikt als aarde in Nederland.

Omdat hier inmiddels de meeste waterleidingen zijn vervangen in

kunststof zal nu een aardpen moeten worden geslagen.

 

Uit ervaring is bekend dat in Nederland nog behoorlijk wat huizen zijn

die hier aan ontgaan zijn.

 

Een collega kwam er laatst per ongeluk achter dat zijn huis niet geaard was

(na 6 jaar zonder aarde). Hij kreeg een opsodemieter van z'n wasmachine

omdat een fase tegen de behuizing aanlag.

 

Kortom, als je een waterleiding hebt (de infra-leiding) die uit metaal

bestaat (hetzij koper, hetzij gegalvaniseerd stalen buis) dan kun je

waarschijnlijk hierop je huis op aarden.

 

Volgens mij mag dat in Nederland niet meer omdat de infrastructuur

vervangen is door kunststof zoals eerder aangegeven.

In het buitenland is dat wellicht nog toegestaan en mogelijk.

 

Ofwel: meten is weten.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als, lees goed als, de distributie in Turkije op dezelfde manier is opgezet als in 95% van Nederland (dus bepaalde oude gedeeltes van bijvoorbeeld Amsterdam daargelaten!), dus 3 fases met een NUL, dan kan je de aarde aan de NUL knopen. Het sterpunt (NUL dus) van de distributie trafo is immers aan aarde aangesloten bij de transformator. Het is niet de "netste" manier, aangezien de doorsnede van de NUL relatief klein is, en er altijd een stroom doorheen loopt (dus een potentiaal verschil creeert tussen het sterpunt van de trafo en de aansluiting in de meterkast), maar het "werkt" wel. Dus je aardlek schakelaar doet het gewoon. (Het potentiaal wat op de NUL staat bij binnenkomst in je meterkast is laag, zal niet meer wezen dan een Volt of 10, dus geen "schokkende" Voltages)

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

nooit de null als aarde gebruiken

inderdaad sterpunt aarde bij trafo is geaard maar tussen huisaansluiting en trafo kan een

grote afstand zijn met daardoor een grote spannings val

spanning tussen nul en aarde kan makkelijk 80 volt zijn dan zet

je net jou spullen onder spanning brrrr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nooit de null als aarde gebruiken

inderdaad sterpunt aarde bij trafo is geaard maar tussen huisaansluiting en trafo kan een

grote afstand zijn met daardoor een grote spannings val

spanning tussen nul en aarde kan makkelijk 80 volt zijn dan zet

je net jou spullen onder spanning brrrr.

80 Volt? Dus dan is de spanning op jouw wandcontactdoos 230-80=150V?

Ik hoop het niet..... Tegen de tijd dat je 80V (of meer dan 10V al) spanningsval over de NUL hebt tussen je meterkast en distributie trafo, dan moet je maar eens een grotere kabel diameter gaan gebruiken. Want de stroom die dan door je NUL loopt is veel te hoog voor de draaddiameter!

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...