Ga naar inhoud


Huis aarden, voorschriften?


Sjattuh

Aanbevolen berichten

Het lijkt mij verstandig dat iedereen feiten verteld. Daar heeft TS wat aan.

Omdat er inmiddels vele dwalingen zijn verlaat ik het veld.

 

Het gaat om de absolute veiligheid van TS.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Denk aan 2x 36V (enkelfazige systemen) voor de huizen.

 

Ook dit is niet volledig correct, Stel dat je 100 aansluitingen hebt op de kabel, op een gelijke afstand van mekaar, dan heb je in het eerste stukje 200A. De laatste trekt 2A. De som van alle stukjes is (200A + 2A) x 100 / 2 en 1 stukje is 100 x kleiner dan de totale lengte. Je krijgt dan op het einde 202A / 2 = 101A. Dus je zal op het einde theoretisch half zoveel verlies hebben. Dus in het net van Pukje zou het eerder 22V / 2 = 11V verschil tussen Aarde en Nul kunnen zijn, wat wel realistisch is.

 

Voor enkelfazige netten zullen ze natuurlijk "dikker" moeten gaan en kortere afstanden.

 

Ik heb dit vroeger zelf meegemaakt, we zitten hier met een "Amsterdams" net, en rond 22u00 werd er overgeschakeld naar "Franse" electriciteit. Dus van 220V (toen) naar 215V. Om 23.00 werd er overgeschakeld naar "nachttarief" en toen kwamen er ineens een heel pak electrische verwarmingen bij. Resultaat 185 tot 190 V (gemeten met logger door leverancier) ... maar ook weg synchro TV, dus gedaan met kijken :(

 

Maar een aparte aarding is wel noodzakelijk. Ik geloof dat men hier in de bananenrepubliek ook aardingspinnen heeft van 1m of zelfs 0,5m.

Je moet er dan wel meerdere doorverbinden om aan de aardingsweerstand te komen.

 

Voor zover ik hier weet moet de aarding kleiner zijn dan 100 ohm (bij 30mA verliesstroom en minder dan 30 ohm bij 300mA. Ook dit nog gevonden:

 

Voor elk nieuw gebouw waarvan de fundering minstens 60 cm diep is dient de aarding te worden verwezenlijkt met een aardingslus, dit is een koperen blanke geleider met een sectie van min. 35 mm² of een verlode koperen geleider waarbij het kopergedeelte een sectie van 10 mm² heeft, de sectie van de loodmantel is hierbij niet bepaald.

 

 

 

Enkel ter info:

http://www.ikhebeene...nloads/arei.pdf

 

Dit zegt niks over Turkije natuurlijk...

 

Eddy Vl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het grotendeels met je eens Eddy, maar;

Ook dit is niet volledig correct, Stel dat je 100 aansluitingen hebt op de kabel, op een gelijke afstand van mekaar, dan heb je in het eerste stukje 200A.

Dus jij gaat even uit van een gemiddeld verbruik van 2A per woning? Niet realistisch. En zowiezo ligt het net niet uitgelegt op die manier. Er zal een verdeelkast ergens staan, waar de hoofdkabel binnenkomt. Vanaf daar gaan de aparte huisaansluitingen.. Maar nogmaals, dit is erg off-topic....

 

Aarding is toch iets wat de lokale "expert" zou moeten doen, en moeten testen met de juiste meetapparatuur....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik meer dan voldoende op de hoogte ben van beide. Alleen dat er in deze discussie dus dingen worden "vergeten". Denk er nog maar eens goed over na wat ik in een van mijn laatste reacties heb geschreven. Bijvoorbeeld; Jij schrijft "op de trafo loopt dan geen stroom door de nul maar is de buitenwijken loopt wel een grote stroom door de nul." Dus in jouw bewering zal er geen spanning vallen over de NUL geleider waar een hoge stroom doorheen loopt???? (U = I x R???)

En je bent het niet eens met het feit dat in een Nederlandse groepenkast de NUL aan de aarde is aangesloten? (De oude installaties met 220/230V tussen de fases, in bijvoorbeeld Amsterdam daargelaten.)

 

 

Ik weet niet in wat voor huis jij woont maar bij mij zit de aarde in elk geval niet aan de NUL en dat is een meterkast in een huis 15 jaar geleden gebouwd. Aarde is bij mij rechtstreeks aan met een aardpen verbonden. Als de gehele installatie achter aardlekschakelaars zit mag de aardverspreidingsweerstand hoger zijn dan wanneer dit niet het geval is. Deze waardes weet ik zo niet.

aangepast door Fatfreddy
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

 

Aarde is de verbinding met de aarde (niet het huis)

de weestand van de aardleiding tot de aarde mag maximaal zoiets zijn van ik dacht 0,3 ohm.

 

 

In Nederland is tegenwoordig voor een huisinstallatie de maximale aardverspreidings weerstand wanneer ik het mij goed herinner 166 Ohm.

 

Dit is tegenwoordig zo hoog, omdat de maximale aardlek stroom begrensd wordt door je aardlek schakelaar. (dus maximaal 30 mA.)

 

Vroeger werd de aardverspreidingsweerstand bepaald door de hoogste smeltveiligheid, waarbij er bij sluiting maximaal 48 Volt over de aardverspreidings weerstand mocht komen te staan.

 

In Turkije kunnen (per regio) totaal andere voorschriften bestaan.

Daarom kunnen onze ggoed bedoelde adviezen voor TS zelfs een onveilige situatie creëren.

 

De nul en aarde met elkaar doorverbinden mag ook niet meer, omdat daardoor het wapeningsijzer in de grond te snel ging roesten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet uit gaan van de slechtste situatie, in je keuken wordt sluiting naar aarde (nul) "gemaakt", en jij hebt de wasmachine vast. Dan kan er kortstondig een hoge spanning op je aarde staan, door de kabel lengte en de tijd die nodig is om je beveiliging aan te laten spreken.

En je moet al helemaal niet denken wat er gebeurd als de nul tussen jou huis en de trafo wordt onderbroken door een storing of breuk. Staat alles met aarde onder spanning.

 

Je moet de nul nooit als aarde gebruiken, levensgevaarlijk.

 

Dolf.

VU+ Ultimo, OpenPLI, 2TB hdd. CCcam 2.3.0

VU+ Duo, OpenPLI.

Dreambox 7025+, OpenPLI image, Swapfile 64mb op CF kaart, Magic skin.

iPad met Dreambox live.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus jij gaat even uit van een gemiddeld verbruik van 2A per woning? Niet realistisch.

 

Je mist blijkbaar "the point". Je kan ook 20 aansluitingen nemen van 10 of 10 van 20, dan heb je iets grotere afwijkingen maar uiteindelijk zal de schijnbaar afgenomen stroom op het einde van de leiding ongeveer half zo veel zijn, dus ook het verlies op de leidingen. Het verbruik is verdeeld over verschillende aftakpunten, de stroom is maximaal aan het begin van de kabel, op het einde minder. Gemiddeld lijkt het voor degene op het einde van de lijn dat er 100A gebruikt zal worden ipv 200A, De spanningsval is kleiner omdat niet iedereen op hetzelfde punt aangesloten is...

 

Dat dit in de praktijk kan verschillen volgens de zwaarte van de verbruiker en de afstand tot de trafo lijkt mij wel logisch...

 

Eddy Vl

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Aarde is de verbinding met de aarde (niet het huis)

de weestand van de aardleiding tot de aarde mag maximaal zoiets zijn van ik dacht 0,3 ohm.

 

de randaarde van stopcontacten zijn verbonden met deze aarde

 

de nul leider heeft met de aarde NIETS te maken

 

Het staal in het beton wordt ook vaak verbonden met de aarde.

 

de draad van de aardpin naar verdeel kast moet 6 kwadraad zijn.

 

drs loop maar een om jou huis ben er zeker van dat ergens een (aard)pin uit de grond komt

 

 

Pukje je doet me echt schuddenbuiken van het lachen.

Ik ben op dit moment niet thuis maar ik zal precies fotograferen waar bij mij de aarde zit.

Zowel mijn woonhuis als de garage waar de randaarde = (Schützleiter) met de fundering verbonden is.

Dit is een vlakke stalen ijzeren zware leiding die van de randaarde verdeler naar de verankering van de fundering loopt. Die verankering zit onder het hele huis. Ik heb zelf gezien hoe de matten afzonderlijk met elkaar op verschillende punten door ijzerdraad werden verbonden.

Dan zal ik ook laten zien waar bij binnenkomst van de 4 leidingen, de 3 fasen en de nul, de randaarde met deze nul verbonden is.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals, er is geen aarde nu. De aarde is niets meer dan alle geel/groene kabels samengebonden in de meterkast en van daaruit gaat het nergens meer heen.

 

Electriciens hier hebben geen benul van waar je het over hebt. Ja, ze hebben wel eens gehoord van een pen slaan in de grond en deze aansluiten op de aarde, maar dat is 'niet nodig en onzin'. Veel meer dan een (domme) grijns krijg ik niet van ze. Zelfs mijn vaste electricien (ik werk al 5,5 jaar met hem) weet het niet.

 

En apparatuur om dit soort zaken te meten hebben ze zeker niet.

 

De enige kans die ik kan hebben is om bij grote project ontwikkelaars aan te kloppen, deze hebben wel opgeleide mensen in dienst. Turkije zal echt wel regels hebben hieromtrend, maar er is te weinig controle dus wordt er ook niet veel nageleefd op dit vlak. Getuige wel buitenverbindingen met tape aan elkaar geplakt en direct in het beton gegoten. Of het absoluut niet volgen van de (erkende en verplichte) kleurcode (rood en/of bruin, geel/groen, blauw), maar b.v. zwarte schakeldraad van 1,5 gebruiken als aarde.

 

Ik wordt echt niets wijzer van dit draadje ondanks jullie goed bedoelde adviezen. Probleem is dat ik er minder en minder van snap.

 

Het enige wat ik kan doen, en hoop dat iemand dit kan bevestigen.

 

Als ik nu een massieve, koperen pen met een diameter van 2 a 2,5 cm van een meter of 8 de grond in werk en hier een 6 kwadraat (iig een dikke) kabel aan bevestig en dit weer aan de tros aarde kabels binnenshuis.

 

Zit ik dan altijd goed of mag je zo niet redeneren omdat een te lange aardpen juist ook weer problemen kan geven?

 

Momenteel zit de bekabeling zo:

 

hoofdkabel -- aarde schakelaar -- hoofdschakelaar --- zekeringen

 

Ik wil dit dan ook draaien naar:

 

hoofdkabel -- hoofdschakelaar -- aarde schakelaar -- zekeringen

 

Misschien dat dit helpt:

 

img1386jf.jpg

 

img1388yj.jpg

aangepast door Sjattuh

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Altijd" goed is niet te beoordelen vanaf hier. Beter dan nu? Absoluut!

Een (te) lange pen is geen probleem. Die zal alleen maar een lagere aardweerstand creeren, wat dus beter is.

Het probleem is dat afhankelijk van de bodemsamenstelling het voldoende kan wezen een pen van 2 meter te slaan (hoog grondwaterpeil), of dat je misschien met meerdere / veel langere pennen moet gaan werken. Lange pennen zullen nooit "loodrecht" de grond in gaan. Uiteindelijk zullen die horizontaal gaan, of misschien weer omhoog komen. Dit vanwege alle "hardere delen" die de pen "tegenkomt"...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Altijd" goed is niet te beoordelen vanaf hier. Beter dan nu? Absoluut!

Een (te) lange pen is geen probleem. Die zal alleen maar een lagere aardweerstand creeren, wat dus beter is.

Het probleem is dat afhankelijk van de bodemsamenstelling het voldoende kan wezen een pen van 2 meter te slaan (hoog grondwaterpeil), of dat je misschien met meerdere / veel langere pennen moet gaan werken. Lange pennen zullen nooit "loodrecht" de grond in gaan. Uiteindelijk zullen die horizontaal gaan, of misschien weer omhoog komen. Dit vanwege alle "hardere delen" die de pen "tegenkomt"...

 

De grond is massief rots/steen/puin en (ongetwijfeld stukjes afval) staal. Grondwater zit ongetwijfeld minimaal! 8 tot 10 meter onder mij en ik vermoed nog veel dieper. Ik sta verhoogd (op een kunstmatige heuvel van een meter of 5) en als mijn tuin volloopt van het regenwater (tot wel 20cm soms) is dit razendsnel weer weg (op bepaalde punten).

 

Ik zal dus ook e.o.a. boor moeten vinden.

 

Ik weet wel iets van de bodem hier. Vroeger was de kust 1km meer landinwaarts. Dit weten ze aan de hand van o.a. een oude (inmiddels niets meer dan ruines) kust stad.

 

Ongeveer 5 a 6 km achter mij ligt een redelijke berg. Een berg van massief steen en een paar honderd meter hoog (voor mij een berg voor mijn Noorse vrouw een heuveltje).

 

De uitloper van deze berg gaat dus naar de zee toe. Helemaal onderaan bij de kust ligt er nu ongeveer 6m grond/zand op de uiteindelijke rotsbodem. Ze mogen hier ook tot 15 verdiepingen bouwen als ze heien tot die 6 meter diep.

 

Ik woon iets naar achteren dus iets hoger op de voet van de "berg". Vervolgens is die weer een meter of 5 verhoogd. Ik zit dus zomaar op 11meter voordat ik op de werkelijke "aardkorst" rots bodem zit.

 

Tussen deze onderlaag en de onderkant van mijn fundering zit puin, steen, zand.

aangepast door Sjattuh

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

op de foto zie ik een 30mA differentieel schakelaar ,dus je hebt al iets van veiligheid

 

de aardpin moet niet noodzakelijk tot in grondwater de aarde(grond) geleid ook maar niemand

kan je zeggen hoe diep je de pin moet slaan .

Daar hebben ze meters voor om te meten of de aarde al goed is.

maar die meters zijn niet goedkoop

 

hoe zit het met de waterleiding ? zit in de grond een metalen of een kunstoffen waterleiding ?

aangepast door pukje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zou een relatief ondiepe waterleiding voldoende zijn om je huis te aarden?

 

Een waterleiding ligt echt niet 8m diep... maar toch wordt deze constant aangedragen als geschikte aarde.

 

Ze zijn hier van PVC overigens.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...