Ga naar inhoud


Huis aarden, voorschriften?


Sjattuh

Aanbevolen berichten

Pukje: Ik ga me niet verder verdedigen omdat het gewoon zo is.

 

Wat bedoel je met "aarde" ? Randaarde of nul ? Dit begrip wordt vaak door elkaar gehaald.

De stroomleverancier levert geen randaarde aan. Dit is ook helemaal niet nodig.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wat bedoel je met "aarde" ? Randaarde of nul ? Dit begrip wordt vaak door elkaar gehaald.

De stroomleverancier levert geen randaarde aan. Dit is ook helemaal niet nodig.

 

Aarde is de verbinding met de aarde (niet het huis)

de weestand van de aardleiding tot de aarde mag maximaal zoiets zijn van ik dacht 0,3 ohm.

 

de randaarde van stopcontacten zijn verbonden met deze aarde

 

de nul leider heeft met de aarde NIETS te maken

 

Het staal in het beton wordt ook vaak verbonden met de aarde.

 

de draad van de aardpin naar verdeel kast moet 6 kwadraad zijn.

 

drs loop maar een om jou huis ben er zeker van dat ergens een (aard)pin uit de grond komt

aangepast door pukje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je gaat er van uit dat de trafo in de buurt is.

Niet noodzakelijkerwijs. Want hoe verder de trafo staat, hoe groter de diameter van de hoofdkabel is...

de meeste huishoudens hebben een negative cosinus phi (tl en straat verlichtingting) en als er tussen door nog een paar flinke motoren zitten

met positieve cos phi dan heffen zich die stromen op.

Dus? Bij een normale huis aansluiting worden er niet alle 3 fases gelijkwaardig gebruikt. (Er zijn zat situaties waar het huis op 1 fase is aangesloten, en dan gaat je verhaal dus niet op binnen het huis)
op de trafo loopt dan geen stroom door de nul maar is de buitenwijken loopt wel een grote stroom door de nul.

wil niet zeggen dat het zo is maar het KAN

Leg eens uit? Als je vectorisch de stromen gaat optellen is het mogelijk dat de stromen elkaar opheffen. Zeer onwaarschijnlijk, maar mogelijk. (Er hoeft maar iemand een lamp uit te zetten en de stromen zijn weer uit balans...). Maar de wet van Ohm blijft gelden. Dus in de kabels waar een hoge stroom door de NUL heenloopt, zal er een spanningsval over de NUL geleider zijn. Dat er misschien een punt is waar meerdere NUL geleiders samenkomen, en elkaars stroom "opheffen" doet niets hier aan af...!
Ben er zeker van dat in NL iedere keurings instantie de installatie afkeurd als je nul met de aarde op het stopcontact verbind
Ik heb het nooit over in een WCD aan elkaar knopen gehad. Ik heb het over in de meterkast gehad. En ga maar eens kijken wat er in een meterkast in Nederland gebeurt met je aardaansluiting...
aardpin slaan is enigste goede oplossing ,tijdelijk voor een beetje veiligheid als je metalen waterleiding in

de grond hebt pak dan maar de waterleiding een als tijdelijke aarding.

Je aarding kan op verschillende manieren worden uitgevoerd. Maar je moet niet lukraak leidingen gebruiken voor aarding. Er zijn veel te veel mensen in de problemen gekomen omdat ze de metalen gas leiding gebruikten voor aardaansluiting....

Een mogelijke oplossing is een waterput slaan en op de bodem, waar het water staat, een plaat te leggen waar de aardaansluiting op wordt gemaakt...

zijn de groepen afgezekerd met differentiaal schakeleers ? dat zijn die schakelaars met dat test knopje erop.

als dat van het type 30ma zijn heb je wel al iets van veiligheid die schakelen uit als via een verkeerde weg (b.v. je lichaam) stroom loopt

De differentiaal schakelaars, in de volksmond dus de aardlek schakelaar, werken zonder goede aarde in het huis. (Gelukkig wel!) Maar ze werken "beter" (gevoeliger!) als de aarde in het huis goed is uitgevoerd. Immers als de aardweerstand relatief hoog is, zal er minder stroom door je lichaam lopen indien je een fase aanraakt, met als gevolg dus dat het mogelijk is dat de stroom niet toereikend is om de aardlek schakelaar af te laten schakelen...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

de nul leider heeft met de aarde NIETS te maken

Pardon!? De NUL ligt op aardpotentiaal in de Nederlandse (Europese?) installaties! Dus er is wel degelijk een directe relatie tussen de NUL en aarde!

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

deze discussie wordt me te dom als de wet van ohm en wisselstroom theorieen niet bekend zijn.

 

ik blijf zeggen voor de veiligheid van de leden van sat4all.

 

1.zorg voor goede differentieel schakelaars

2.zorg voor goede voor geschreven aarde

 

en geen experimenten met nul leider en bewapening van beton

Link naar reactie
Delen op andere sites

deze discussie wordt me te dom als de wet van ohm en wisselstroom theorieen niet bekend zijn.

Ik denk dat ik meer dan voldoende op de hoogte ben van beide. Alleen dat er in deze discussie dus dingen worden "vergeten". Denk er nog maar eens goed over na wat ik in een van mijn laatste reacties heb geschreven. Bijvoorbeeld; Jij schrijft "op de trafo loopt dan geen stroom door de nul maar is de buitenwijken loopt wel een grote stroom door de nul." Dus in jouw bewering zal er geen spanning vallen over de NUL geleider waar een hoge stroom doorheen loopt???? (U = I x R???)

En je bent het niet eens met het feit dat in een Nederlandse groepenkast de NUL aan de aarde is aangesloten? (De oude installaties met 220/230V tussen de fases, in bijvoorbeeld Amsterdam daargelaten.)

aangepast door Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik reageer de laatse keer op nul leider t.o.v. aarde

 

de nul leider zit op het geaarde sterpunt van de trafo welke x kilometer van de woning verwijdert is (platte land turkije)

 

over de afstand van het huis tot trafo heeft de draad een weerstand.

door de nul leider loopt stroom (een ideale omstandigheid 3 fase in balans en overal cos phi 1 is er niet)

 

stroom over een weerstand geeft een spanning

 

thuis kan tussen nul en de aarde een spanning staan.

zet je die spanning van de nul op de op de aarde van stopcontact en er staat een droger erop aangesloten dan

heb je een spanning tussen droger en waterleiding ,pak je beide vast krijg je boem

 

het laaste wat ik erover zeg aarde is geen nul leider

aangepast door pukje
Link naar reactie
Delen op andere sites

thuis kan tussen nul en de aarde een spanning staan.
Inderdaad, dat kan het geval wezen. (Zie een van mijn eerste reacties in dit onderwerp.) Echter deze spanning zal niet al te hoog wezen aangezien dan je 220/230V (veel) lager wordt.

Dus mijn stelling is dat je kan meten wat de spanningsval is over je NUL geleider door de spanning op je WCD te meten. En dit zal niet veel wezen, meer dan 10V zal mij verbazen. Dus dat zou inhouden dat je potentiaal op je NUL 10V t.o.v. aarde is. (Wat de meeste mensen dus niet voelen etc)

 

Trouwens, in veel landen buiten Nederland is het zeer gebruikelijk dat de HS / LS trafo zeer dicht in de buurt van woningen wordt geplaatst. In zuidelijk Europa zie je veel van die trafos aan de palen hangen... Ik heb er nooit zo erg op gelet in Turkije, maar het zou mij niets verbazen als het park waar de TS woont een eigen trafo heeft... (Dus dat de kabellengte (zeer) kort is naar de huizen...)

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pukje heeft gelijk. Op de nul kan door omstandigheden een spanningsverschil ontstaan t.o.v de aarde. En vergeet niet de overgansweerstand niet (zeker in Turkije) bij alle verbindingen naar de trafo. Bij een normale aarde zit deze zo dicht mogelijk bij je huis in de grond verbonden met de echte aarde.

 

Dolf.

aangepast door Dolf

VU+ Ultimo, OpenPLI, 2TB hdd. CCcam 2.3.0

VU+ Duo, OpenPLI.

Dreambox 7025+, OpenPLI image, Swapfile 64mb op CF kaart, Magic skin.

iPad met Dreambox live.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp deze berekening ook niet zo goed...

 

Voor 200A moet je 95 mm³ doorsnee hebben van kabel. Kom dan op 0,18 ohm / km. Bij 200A is dat 36V verlies over 1 geleider.

Dus bij een enkel faze. Bij een nulleider van een driefaze net zal de stroom zeker een pak minder zijn.

 

Eddy Vl

post-40297-0-48523100-1319478268_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp deze berekening ook niet zo goed...

 

Voor 200A moet je 95 mm³ doorsnee hebben van kabel. Kom dan op 0,18 ohm / km. Bij 200A is dat 36V verlies over 1 geleider.

Dus bij een enkel faze. Bij een nulleider van een driefaze net zal de stroom zeker een pak minder zijn.

 

Eddy Vl

 

Ik begrijp deze berekening ook niet zo goed...

 

Voor 200A moet je 95 mm³ doorsnee hebben van kabel. Kom dan op 0,18 ohm / km. Bij 200A is dat 36V verlies over 1 geleider.

Dus bij een enkel faze. Bij een nulleider van een driefaze net zal de stroom zeker een pak minder zijn.

 

Eddy Vl

je hebt volkomen gelijk

36 volt/km

pakken we 15% voor onbalans door nullijder geeft 4,5 volt/km bij 5km zit je al op 22 volt zonder

rekening te houden met blindstroom

Link naar reactie
Delen op andere sites

je hebt volkomen gelijk 36 volt/km

pakken we 15% voor onbalans door nullijder geeft 4,5 volt/km bij 5km zit je al op 22 volt zonder rekening te houden met blindstroom

@dolf; Ik heb nooit beweerd dat er geen spanningsverschil kan ontstaan tussen NUL en aarde.

Echter ik betwist de Voltages die puke gebruikte.

Ik zie trouwens nog steeds niet waarom er nu een kabellengte van 5 km wordt gebruikt..? Als de kabellengte 5 km is, dan wordt ook een kabel van grotere diameter gebruikt. (Denk aan min. een 150mm² voor de genoemde 200A). Dit vanwege deze verliezen. Denk aan 2x 36V (enkelfazige systemen) voor de huizen. Dus 230V-72V = 158V ipv 230V op je WCD. Dus praktisch onhaalbaar. Als je een park hebt met een groter aantal woningen, dan is er echt wel een HS/LS transformator station dichter in de buurt dan 5 km afstand...

Maar we zijn aardig afgedwaald van de vraagstelling; Hoe een aarde aan te leggen.. Ik denk dat de TS toch wel voldoende info heeft gekregen in deze draad, en dat hij misschien het beste met een gekwalificeerde Turkse electricien moet gaan praten....

aangepast door Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...