Ga naar inhoud


zelf uiteinde netwerk kabel maken


wolverine

Aanbevolen berichten

ik heb hier in mijn huis buizen geslepen en daarin cat5 kabels getrokken.

 

Aan de ene kant zijn deze kabels verbonden met een niko rj45-aansluiting aan de andere kant probeer ik er nu zelf netwerkconnectoren aan te zetten.

 

Heb van een bevriend iemand een krimptang gekregen en heb al menige tutorials en you tube filmpjes bekeken maar na een tiental mislukte pogingen om de kabels werkende te krijgen zoek ik ervaringstips om mijn pogingen succesvoller te laten verlopen :tired:

 

 

Iemand tips?

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

http://www.pc-freak.nl/UTP_kabel_maken.htm

 

hier staat uitgelegd in welke volgorde de kabels in de connector moeten worden gestoken.

 

Wat ik altijd doe is de isolatie van de kabel insnijden met een stanleymes. Let hierbij op dat je de isolatie van de kabeltjes in de mantel niet worden geraakt. Vervolgens draai je je twists uit de eindjes die je er nu uit hebt steken. Neem niet 2 cm maar een centimeter of 5 als draadlengte, dan is het wat makkelijker om de kabeltjes te ontwisten en recht te maken en in de juiste volgorde te krijgen. Als je de twists eruit hebt en ze in de juiste volgorde recht naast elkaar hebt kijk je hoeveel je er vanaf moet knippen met een kniptang. Kabeltjes op lengte knippen, in de plug duwen en er goed op letten dat alle kabeltjes netjes in de plug zitten totaan het einde.

 

Daarna plug in krimptang steken en aanknijpen.

 

that's all...

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

heb je wel een goede tang.

Het kan zijn dat ze niet hard genoeg meer drukt.

 

Ben je zeker dat je de stekker er niet onderste boven op de kabel schuift.

 

En zitten de aders wel goed geklempt en in de juiste volgorde in de Niko stekker.

 

Vermits het niet lukt moet het wel zoiets zijn.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb hier nog heel veel kabel liggen en had nog een aantal reserve connectoren.

 

Dus ik ga nu voor de tv oefenen om kabels te maken zodat ik een beetje ervaring op kan doen :>

 

ik laat nog wel weten wat het resultaat was.

 

heb natuurlijk geen tester om te zien of ik toch toevallig geen foutje gemaakt heb aan de wandcontactdooskant

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmm wel het zijn degene die de pc winkel me meegegeven heeft toen ik de kabel ging gaan halen.

 

De kabel zelf is :

 

logon cat5E UTP AWG24 stranded cable iso/IEC 11801 & en50173 verified

 

De connectoren zijn : 8-polige RJ45 afgeschermde connectoren

 

Ter info :

 

al eens als oefening een gewone netwerkkabel proberen maken maar na 16 connectoren verprutst te hebben nog altijd geen succes.

 

Zal toch niet de handigste thuis zijn vrees ik :cool:

aangepast door wolverine

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stranded cable?

Dan is dat vermoedelijk de oorzaak van je probleem. Kabelsoort en connector passen niet tezamen.

Ik werk altijd met netwerkkabels met een vaste kern.

En ik pak altijd de ISDN stekkertjes. Die zijn vaak van betere kwaliteit dan de normale bouwmarkt 'kwaliteit'.

aangepast door BokkieBok

HTPC -> Intel Q6600 - 3 GB RAM - Geforce 8600 GT - 2000 GB HD - Creatix CTX948 - Skystar HD2 - Tevii S470;

Multytenne Twin + Funke DSC310; Win7 32bit; DVBViewer Pro 5.0 met Recording Service

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stranded is prima, zijn kabels met heel veel kleine kabeltjes inelkaar gedraaid voor een ader.

Solid is voor inpandig gebruik van patchrail naar einddoos.

Stranded is voor gebruik in patchkabels.

 

Jouw probleem is dat je afgeschermde metalen RJ45 connectors hebt. Die kun je niet knijpen met een standaard UTP tang. Heb je een speciale tang voor nodig.

 

Hier een youtube movie waarin je de kunst kunt afkijken:

 

 

Voor shieled pluggen gebruikte tang zoek maar eens op shielded crimp tool!

 

Beter om die pluggen niet te gaan gebruiken en standaard unshielded rj-45 pluggen in te slaan want die tangen zijn verrekte duur!

aangepast door theparasol
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik pak altijd de ISDN stekkertjes. Die zijn vaak van betere kwaliteit dan de normale bouwmarkt 'kwaliteit'

 

Er bestaan geen ISDN of Netwerk stekkertjes, het zijn allebei gewoon RJ45.

 

Een verschil van kwaliteit kan er wel zijn maar het is niet omdat de een voor ISDN bedoeld is en de andere niet! Er zijn gewoon verschillende soorten en ook fabrikanten ;) Ik heb zat kabels gemaakt en ze gaan bijna allemaal 1x goed (het is een uitzondering als er een RJ45 fout gaat) maar waar de connectoren ook vandaan gehaald zijn (mensen vragen vaak of ik even de kabel wil maken en dan hebben ze de spullen ergens zelf al gehaald) maakt in mijn belevenis niet zo veel uit.

aangepast door NINjak
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaan geen ISDN of Netwerk stekkertjes, het zijn allebei gewoon RJ45.

 

Dan moet je eens Googelen op 8p8c.

Ze zien er hetzelfde eruit, dat wel, maar mijn ervaring is dat de kwaliteit van de stekkers bedoeld voor ISDN beter afgewerkt is. En ze zijn soms goedkoper dan de 8p8c connectors.

In mijn vorige post staat nergens dat RJ45 connectors niet te gebruiken zijn als 8p8c connectors. Dus waarom je mij daarin wilt verbeteren, is mij een raadsel.

aangepast door BokkieBok

HTPC -> Intel Q6600 - 3 GB RAM - Geforce 8600 GT - 2000 GB HD - Creatix CTX948 - Skystar HD2 - Tevii S470;

Multytenne Twin + Funke DSC310; Win7 32bit; DVBViewer Pro 5.0 met Recording Service

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verbeter je nergens op maar je ISDN <--> Netwerk RJ-45 versie verhaal klopt nog steeds niet! Als merken/winkels/bouwmarkten ze verkopen als ......... dat heeft er nog steeds niks mee te maken. 8p8c is "gewoon" RJ-45 en dat jouw ISDN versie altijd beter was, is/moet gewoon toeval geweest zijn dat er een ISDN sticker op zat maar goed.

 

Koop en gebruik wat je wil kopen en als die met de ISDN sticker goedkoper en "beter" zijn moet je die natuurlijk kopen. ;)

 

Understandably, because telephone RJ61 and data RJ45/RJ48 connectors never saw wide usage and computer 8P8C connectors are quite well known today, "RJ45" is used to refer to 8P8C, un-keyed modular connectors with Ethernet-type wiring pin-outs. Electronics catalogs commonly advertise 8P8C modular connectors as "RJ45", many electronic equipment manuals using an 8P8C connector will document it as an "RJ45" connector. In common usage, RJ45 may also refer to the pin assignments for the attached cable, which are actually defined as T568A and T568B in wiring standards such as TIA/EIA-568-B.
Link naar reactie
Delen op andere sites

hmm wel het zijn degene die de pc winkel me meegegeven heeft toen ik de kabel ging gaan halen.

 

De kabel zelf is :

 

logon cat5E UTP AWG24 stranded cable iso/IEC 11801 & en50173 verified

 

De connectoren zijn : 8-polige RJ45 afgeschermde connectoren

 

Ter info :

 

al eens als oefening een gewone netwerkkabel proberen maken maar na 16 connectoren verprutst te hebben nog altijd geen succes.

 

Zal toch niet de handigste thuis zijn vrees ik :cool:

 

Ben je er dan zeker van, dat je de kabel wel straight maakt, aan beide uiteinden ???

Als je aan 1 kant een crossend einde maakt, en andere einde straight, zal 't ook nooit gaan werken he.

 

Heel goed kijken naar je kleur volgorde , en knippen die handel

Straight

cat5_colors.jpg

 

Crossed

rj45_crossed.jpg

 

ook in je inbouwRJ45 kijken welke type je kiest van aansluiting, dit is meestal type B ..

Kan echt niet misgaan, en zekers geen inkepingen zelf gaan snijden voor deze vast te knijpen met je tang ..

In men Telenet tijdperk 1000'n UTP 's gemaakt ....

 

bg

VenimK

Triax 88cm 4x Twin LNB

XpEnology 4*4TB

Denon X1500 5.1

Mac mini M1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...