Ga naar inhoud


Metselen met straatklinkers, kan dit?


interpol

Aanbevolen berichten

Ik heb nogal een fors oprijpad waar zeer veel harde straatbetonklinkers in verwerkt zijn. Deze klinkers wil ik graag gebruiken voor het (vuile)metselwerk onder de grond, dus direct op de betonnen funderingen en dan dubbelsteens tot het maaiveld. Vanaf het maaiveld wordt dan met een normale rode baksteen verder gemetseld. Een mooie grote schuur moet dan het gevolg zijn :)

 

Vragen:

- Kan je metselen met straatklinkers als deze goed schoon zijn gemaakt?

- Is dit betrouwbaar en functioneel?

- heb ik andere metselspecie nodig dan Portland of metselspecie met kalk, zo ja wat wordt er aangeraden?

 

Voordeel voormij:

- geen externe afvoer van 40m2 straatklinkers

- kostenbesparing (vuil metselwerk door gebruik klinkers)

- goed gevoel door duurzaam bezig te zijn voor milieu en portomonnee :P

post-33708-0-74419000-1329753683_thumb.jpg

Openbox sg9 HD PVR

Link naar reactie
Delen op andere sites


Deze klinkers wil ik graag gebruiken voor het (vuile)metselwerk onder de grond, dus direct op de betonnen funderingen en dan dubbelsteens tot het maaiveld.

 

Dus eigenlijk verhoog je de fundering tot het maaiveld : ik zie geen enkel probleem voor het gebruik van de betonnen klinkers in die toepassing .

Je kan ze m.i. gewoon metselen : er komen geen andere krachten op dan de vertikale druk van de schuurwand .

Gewoon doen : prima oplossing voor je overtollige klinkers .

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou 10% meer portland cement erin doen omdat het onder het maaiveld komt , en insmeren aan de buitenkant met een soort teer voor de vocht bestendigheid

Bedenk dat je betonnen fundering eigenlijk dezelfde samenstelling heeft als de betonen klinkers : het enige waar je moet voor zorgen is dat de klinkers op zijn plaats blijven en dat doet het wel met mortel . Zelfs als deze niet zo goed zou hechten is er nog niets aan de hand : de klinkers blijven echt wel op hun plaats door de vertikale druk van de schuurwand . Zolang de fundering deze druk kan opvangen zie ik geen probleem .

aangepast door Gene 1225

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou 10% meer portland cement erin doen omdat het onder het maaiveld komt , en insmeren aan de buitenkant met een soort teer voor de vocht bestendigheid

 

Vertinnen heet dat, aanwerken met cement.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alternatief,

straatstenen op een veiligsite te koop zetten met de melding er bij "geboden prijs is incl. het er zelf uit halen"

voordeel, je hoeft niet zelf aan het werk om alles er uit te halen en kunt gewoon een normale fundering metselen met betonblokken wat veel sneller gaat.

Daarnaast weet je zeker dat het goed gaat want gebruik je verkeerde specie dan zal dit niet of maar slecht hechten aan de veel hardere straatstenen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alternatief,

straatstenen op een veiligsite te koop zetten met de melding er bij "geboden prijs is incl. het er zelf uit halen"

voordeel, je hoeft niet zelf aan het werk om alles er uit te halen en kunt gewoon een normale fundering metselen met betonblokken wat veel sneller gaat.

Daarnaast weet je zeker dat het goed gaat want gebruik je verkeerde specie dan zal dit niet of maar slecht hechten aan de veel hardere straatstenen.

 

suc6

 

Gerrit

 

Een normale fundering metselen met betonblokken??? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Bedoel je misschien kalkzandsteen blokken?

Ik zou die klinkers gewoon gebruiken. Bij mijn oude huis heb ik ook een muurtje gemetseld met betonnen straatklinkers, daarop kwam een stalen constructie voor een carport. Het staat nog steeds zag ik laatst.

Groeten van Martin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alternatief,

straatstenen op een veiligsite te koop zetten met de melding er bij "geboden prijs is incl. het er zelf uit halen"

 

Helaas zijn dit geen populaire stenen voor de verkoop danwel gratis af te halen. Het 'laten' afvoeren kost gewoon een flink aantal duiten terwijl het dus blijkt dat de stenen gebruikt kunnen worden. Daarnaast hoef ik dan geen nieuwe metselsten te kopen voor onder het maaiveld.

 

Ik zal ook een gaan zoeken op trasraamcement. Ben benieuwd wat dat is en of dat gewoon Portlandcement met een andere samenstelling is.

Kant en klaarzakjes is meestal een dure optie bij veel metselwerk.

Openbox sg9 HD PVR

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 jaren later...

Dit zogenoemde trasraamcement is trascement, vroeger gebruikt voor inderdaad, het trasraam(onderste stuk metselwerk) dit werd vroeger gedaan met de harste stenen die het dichts bij het bij het vuur hadden gestaan. Deze combinatie van harde steen met tras was om optrekkend vocht tegen te gaan. Van trascement werden ook kelders (waterdicht) gemetseld. Tras is een gemalen vulkanisch gesteente. Let erop dat je 2 soorten hebt, traskalk en trascement. Beide mengsels van tras met de andere. Voor zachte steen traskalk specie gebruiken, voor de harde steen en bovengenoemde betonklinkers trascement gebruiken. Mengvergouding: 1deel trascement op 3 delen zand. Tras voorkomt ook uitbloeien van water bij natuursteen en harde steen met weinig tot geen wateropname. Beton klinkers zijn prima te metselen, overigens ook met gewone specie.

 

succes

Michel Pas

Link naar reactie
Delen op andere sites

zorg wel dat je de klinkers die je metselt goed droog zijn ,als ze nat zijn zuigen ze zeker geen water meer op die in  de specie zit en je krijgt ze nooit goed hechtend tijdens de droogperiode

dan laten  de straatklinkers zich goed metselen en zitten ze jaaaren vast

aangepast door blackeyes

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...