VUUR Geplaatst: 18 september 2012 Geplaatst: 18 september 2012 Hallo allemaal, Afgelopen weekend heb ik gebruik gemaakt van het weer om de beugels en de buis, voor mijn 120 cm schotel, aan de muur te bevestigen. Maar ik twijfel nog over iets, is het nu handiger om gebruik te maken van bouten met pluggen of een chemisch anker met M10 bouten? Dit omdat de schotel nogal groot is, het waarschijnlijk veel wind gaat vangen en ik het geen fijn idee vindt dat de schotel van de muur valt. Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden zodat ik verder kan met het monteren van mijn 120 cm schotel. Alvast bedankt voor jullie reacties!
leonito Geplaatst: 19 september 2012 Geplaatst: 19 september 2012 Hoewel er nog veel mensen niets anders willen, zie ik de bouten&pluggen oplossing als iets uit de middeleeuwen. Het heeft maar een voordeel: als het ooit weer weg moet draai je de bout eruit en frommelt de plug naar buiten en vult het gat op. Mijn sterke voorkeur gaat uit naar chemische ankers. Maar dan wel even iets anders. Ik koop de glazen ampullen, zonder de schroefdraad die erbij hoort (is van roestvrijsnelstaal). Ik koop een RVS draadstang van de gewenste dikte, b.v. M10. Daar worden dan stukjes van de gewenste lengte afgezaagd, aan één kant met een slijptol o.i.d. een beiteltje aan gemaakt en de andere kant omwikkeld met wat crepe plakband. dit past prima in een accuboormachine en zo kun je de schroefdraad goed door de glascapsule draaien. Misschien ten overvloede, maar als je een boorhamer maakt om het gat te boren moet je hééél voorzichtig te werk gaan omdat je vaak een flink stuk van de muur aan de andere kant uitbreekt. Vaak is een ouderwetse slagboormachine dan beter.
smoking Geplaatst: 19 september 2012 Geplaatst: 19 september 2012 Je kan ook keilbouten nemen . gat boren , die bout erin en steun tegen de muur . Dan aandraaien . Die splijt achteraan open en klemt dan aan beide kanten van de muur .bij een gewone bakstenen muur met spouw is dit bv ideaal . vu+ ULTIMO, SAB titan II, triax 88 cm , multi feed houder triax , 4 vizyon quad lnb's 0,1dB , astra1,2,3, hotbird
VUUR Geplaatst: 19 september 2012 Auteur Geplaatst: 19 september 2012 Bedankt voor de feedback. Op de foto is te zien hoe het nu is bevestigd (momenteel met een aantal bouten en pluggen). Zoals jullie kunnen zien zijn er nog meer gaten om het beter te bevestigen. Ik denk dat ik ga voor een chemisch anker, heeft iemand hier ervaring met het bevestigen van een 120 cm schotel met behulp van een chemisch anker? Op de foto staan ook twee producten, iemand ervaring hiermee? Graag ontvang ik hierover wat tips, alvast bedankt!
trust Geplaatst: 19 september 2012 Geplaatst: 19 september 2012 Chemische ankers zijn , mits goed geplaatst , (gat op juiste diepte , vooral niet dóór de steen boren) het beste . Zitten die beugels ook nog op de strippen gelast ? anders komen de krachten eigenlijk alleen op die 4 reeds geplaatste bouten . Kun je de bovenste beugel nog met de onderste omwisselen , zodat die schuine middenstrip van de muur naar beneden loopt ? Nu loopt het regenwater dat langs de pijp loopt , via die schuine middenstrip naar de muur . Dat geeft op termijn een vieze streep op die mooie bakstenen . Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
columbo Geplaatst: 20 september 2012 Geplaatst: 20 september 2012 Waar om heb je die vert.strippen geplaatst?matt.over of zo,dit heeft geen enkele zin daar ze alleen maar in het midden met de beugel vast zitten,. meschien bang bent dat de stenen uit de muur komen? dit zal nooit gebeuren bij een dergelijk stevige muur. wat betreft `chemische ankers dat is een dure oplossing,(word vaak gebruik bij/voor rot metselwerk )deze worden in de bouw normaal wenig gebruikt,want een goed geplaatse keilbout kan er nooit uit worden getrokken,wat hij gaat alleen maar vaster zitten,een chemisch anker daartegen kan er in priciepe wel uitgetrokken worden,.want hij is al op dikte en veranderd niet. wat betreft die plaat aan de onderkant,die zit er voor de Kat zn....
grondstof Geplaatst: 20 september 2012 Geplaatst: 20 september 2012 Ook ik heb een schotel, draaibaar van 88cm aan een muur bevestigt met keilbouten M8. Totaal 5 stuks vanwege een onderste schuine steun er ook bij. Het zit echt goed vast en mocht ik ooit besluiten de steunen weg te halen dan kan ik die keilbouten er eenvoudig uit halen en de gaten dichten. Mijn keus voor dit soort dingen is dus altijd de gewone keilbout, ouderwets maar heeft zich bewezen,
VUUR Geplaatst: 20 september 2012 Auteur Geplaatst: 20 september 2012 Hoi, Inderdaad de strippen zijn gelast, en het idee van de strippen is om meer stevigheid en stabiliteit te geven aan de beugels. Het is mogelijk om het te veranderen maar dat is een beetje lastig, toch bedankt voor de tips. De plaat onder de buis is om eventueel een gregoriaanse fibo 90 cm te plaatsen met de originele polarmount zie foto . Nogmaals bedankt voor alle reacties.
Tonskidutch Geplaatst: 21 september 2012 Geplaatst: 21 september 2012 Vuur, de beugel boven met die schuine schoor, 3 poot, is bedoeld om stabiliteit te leveren in het krachtenspel en dient eigenlijk onder 45graden te staan (of nog scherpere hoek tov muur) hier zie ik hem wel een heel erg flauwe hoek maken - hoe meer vertikale belasting er aan komt te hangen <> hoe meer trekkracht op de bevestigingspunten komt in plaats van dwarskracht dus zonder het te berekenen zegt mijn buik gevoel dat je daar misschien een aanpassing nodig hebt. wat er zoal verteld wordt over de keilbout of chemisch anker en het gebruik in de bouw qua kosten en praktisch gebruik is minder relevant de gemeente amsterdam (vergunningen en handhaving) eist namelijk al lang bij nieuwbouw tegenwoordig standaard die chemische ankers wegens het voordeel t.o.v. de keilbout of boorpluggen die de steen splijten / kunnen splijten vooral als het een zacht steentje is zal het gevaar voor splijten en dus uitbreken groot zijn. als je de schoor nog kunt verlengen met wat laswerk zou ik dat zeker doen. ciao Interlude London Grammar
mereltje Geplaatst: 21 september 2012 Geplaatst: 21 september 2012 Je kunt ook een injectiehuls gebruiken dan is het niet zo erg als je per ongeluk door de muur boort, kijk maar eens bij Fischer . Groeten Willy Luister naar ieders kritiek maar behoud je eigen oordeel (William Shakespeare)
VUUR Geplaatst: 21 september 2012 Auteur Geplaatst: 21 september 2012 Hoi Tonskidutch, Ik begrijp wat jij zegt over het gedeelte met betrekking tot de stabiliteit en sterkte van beugel. Maar met betrekking tot de hoek, bedoel je de hoek zoals weergegeven op foto beugel 1 of die van foto beugel 2. De belasting die erop zal komen te staan is alleen die van de antenne en de motor, samen ongeveer 30 kilo. Alvast bedankt voor het antwoorden.
Tonskidutch Geplaatst: 22 september 2012 Geplaatst: 22 september 2012 (aangepast) de hoek aangegeven in beeld 1 tussen MUUR en Schoor... 30kg is overigens niet misselijk gezien de arm x F Dus het moment maar ik denk daarbij ook aan de windlast die zo'n zeil van een 1,2 meter wok treft het is herfst ciao 22 september 2012 aangepast door Tonskidutch Interlude London Grammar
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen