Ga naar inhoud


visiosat g4 met 4 quad lnb's geeft probleem op astra 3


alfred de witt

Aanbevolen berichten

Met mijn jarenlange sat ervaring heb ik mijn buurman geadviseerd en geholpen met zijn installatie, een visiosat schotel met 4 quad lnb's merk alps en spaun 4/1 switches.

Op astra 1 is de ontvangst perfect, transponder 11893 een signaal van 8,9db.

Astra 3 ned 1 en 3 hd ontvangst goed zonder problemen, ned 2, sbs6 enz continu blokvorming en nauwelijks aan te zien. Er staat "voorlopig" een philps 7141 ontvanger die geupdate is, nieuwe kanalenlijst ingeladen enz.

Wat mij opvalt bij het uitrichten is dat wanneer je de arm iets optilt de signaal sterkte op a3 op de afgesteld transponder oploopt van 7,5 naar 8,3. Het opnieuw uitrichten voegt echter niets toe, signaal blijft 7,4 db en ontvangst op genoemde zenders is minimaal. Kabel is koka799, ligt goed.

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?

Alfred

Vu duo 2, VU uno twin, T90, Philips 90cm offset schotel met diseqc motor, LG 4K 55" 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste alfred de witt

 

Een Visiosat Bisat kan het gewicht van vier ALPS quad-lnb’s helemaal niet dragen. De kans op uitscheuren van de polyester schotel is levensgroot, zie bijgevoegde afbeeldingen.

Je zult een dunne rvs-staalkabel (die ook gebruikt wordt om schilderijen op een rail op te hangen) moeten spannen van de lnb-arm naar de bovenzijde van de schotel. Hiervoor een klein gaatje in de lnb-arm boren en boven in de rand van de schotel.

Span deze staalkabel als je alle lnb’s hebt verwijderd om de juiste stand van de lnb-arm te bepalen.

post-60869-0-32033900-1351622036_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de leverancier gevraagd of 4 quad lnb's een probleem waren en daarop was het antwoord nee, geen probleem. Dit heb ik zwart op wit. Ik twijfel uiteraard wel als ik hetgeheel zie. Kan dit echter ook het ontvangstprobleem op a3 veroorzaken waardoor er een andere afstand tussen lnb en schotel ontstaat waardoor de lnb niet helemaal recht meer in de schotel kijkt ?

Alfred

Vu duo 2, VU uno twin, T90, Philips 90cm offset schotel met diseqc motor, LG 4K 55" 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste alfred

 

Het is niet alleen dat de afstand van de voorzijde van de lnb tot aan de schotel iets veranderd, het ergste is dat de lnb’s zakken. Hierdoor komen de lnb’s onder het brandpunt van de schotel te staan. Dit kan wel weer gecompenseerd worden door de elevatie van de schotel iets aan te passen maar het venijn zit hem in het feit dat de signalen niet meer in fase op de lnb aankomen die van de bovenzijde en de onderzijde van de schotel. Dit is ook tevens mijn bezwaar om op bijv. een Triax-schotel een SAB-multirail te nemen i.p.v. een Triax-multirail. Bij een SAB-multirail staan de lnb’s 19mm hoger en komen daardoor ook uit fase.

 

Een normale lnb met volwaardige feedhorn van ongeveer 60mm, kan deze mispositie nog redelijk goed opvangen, maar een ALPS-lnb met een feedhorn van slechts 1 lambda (is 1x de golflengte) is hier veel gevoeliger voor.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok, lijkt mij inmiddels een duidelijk verhaal. Ik heb iets onder de arm gezet en het beeld op ned 2 hd is dan ook meteen goed. Combinatie van de lnb en de schotel met iets doorhangen geeft dus dit probleem.

Ik ga de arm wellicht met visdraad vastmaken. Bedankt voor de info.

Alfred

Vu duo 2, VU uno twin, T90, Philips 90cm offset schotel met diseqc motor, LG 4K 55" 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Visdraad lijkt me geen goed idee. Daar zit te veel rek in. Bovendien kan door zonlicht de draad na een paar jaar bros worden waardoor hij gemakkelijk kan breken.

Als je dunne staaldraad neemt, kun je die vastklemmen met bijv. het binnenwerk van een kroonsteentje, het messing gedeelte met de twee schroefjes.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ga een staalkabel gebruiken die in de fietswereld wordt toegepast. Zal hem asap bevestigen zodat het probleem opgelost is. Ik heb een klem die ik kan aandraaien waardoor het geheel goed en stevig vast komt te zitten.

Dit is wel een duidelijk min puntje voor de visiosat schotel.

Alfred

Vu duo 2, VU uno twin, T90, Philips 90cm offset schotel met diseqc motor, LG 4K 55" 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is dan wel degelijk een "minpuntje" voor de "leverancier" en zeker niet voor die Visiosat schotel (ivm met 4x Quad + Coax) !!

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo jongen, sorry dat ik hierop inhaak, maar heb ook hetzelfde probleem.

Dan niet zo erg als op de foto, maar mijn lnb's zijn ook een paar cm naar beneden.

Ik heb met de elevatie een beetje gespeeld, maar bij mij is de "regen reserve" dus weg.

Bij minste geringste regenbui heb ik al freezes.

Dus loop ik al een tijdje met een nieuwe (2e hands) of een versteviging.

Alleen vraag ik mij af waar ik de kabels bevestig dan het deel aan de kant van de lnb's.

Dus als je het niet te veel moeite kost plaats een foto aub.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij lijkt het wel op de foto door een val te komen.

Als het door het gewicht van de lnb's komt dan kan hij nooit volgens mij aan de achterkant scheuren want deze drukken de arm naar beneden.

Maar zou dan aan de voorkant een breuk moeten zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij lijkt het wel op de foto door een val te komen.

Als het door het gewicht van de lnb's komt dan kan hij nooit volgens mij aan de achterkant scheuren want deze drukken de arm naar beneden.

Maar zou dan aan de voorkant een breuk moeten zitten.

Ik begrijp hier niet helemaal wat je zegt. :confused:

 

Als de arm aan de voorkant naar beneden trekt, wordt de arm aan de achterkant toch omhoog geduwd? En hij zit slechts met 1 schroef vast, dus er komt een enorme kracht omhoog te staan in de gleuf waarin hij zit als er sprake is van 4 quad lnb's.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste VuMAD

 

Dat heb je mooi gedaan. Nu zit het net zo stevig als bij een Visiosat Big Bisat. Hij staat nog in de spuitkabine zo te zien.

Ik heb de foto wat lichter gezet zodat hij beter te zien is. Tja, deze beugels zouden als optie door Visiosat leverbaar moeten zijn in het geval dat meer dan 2 quad-lnb’s gebruikt worden.

Maar heb je metallic lak gebruikt?

 

En @rigave, je boort een gaatje van 3mm van boven naar beneden door de lnb-arm op ongeveer 8cm van de lnb-klem en boven in de rand van de schotel. Daar span je een RVS-staaldraad van 2mm dik tussen die je met het binnenwerk van een klein kroonsteentje kan vastklemmen. Een klein rvs-ringetje tussen het kroonsteentje en de arm en de schotel is natuurlijk aan te bevelen. Andere soorten staaldraadklemmen zijn ook prima. Dit moet je natuurlijk doen voordat de lnb’s gemonteerd zijn zodat je de onbelaste stand van de lnb-arm fixeerd.

post-60869-0-49311800-1351897374_thumb.jpg

post-60869-0-46718400-1351897388_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...