Ga naar inhoud


Welk type schotel geschikt voor canaldigitaal duo-lnb


dx44

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

De dUO LNB van CD is ontwikkeld voor gebruik in combinatie met de 64 cm Triax schotel.

 

Ik wil deze gaan gebruiken voor een schotel van 90 of 120 cm. Ik zie geen problemen.

 

Zijn er personen die hier iets meer over kunnen vertellen

 

Dx44

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Inhoudelijk heb je het volgende probleem.

Bij een grotere schotel verandert de afstand tussen de verschillende posities.

Je zou dan de LNB in stukken moeten zagen en de afstand tussen de 2 feedhoornsmoeten veranderen.

Gebruik je toch deze LNB zal je slechts op een positie optimaal signaal hebben, de andere positie zal geen tot zeer zwak signaal ontvangen.

 

Misschien kan Sprietje een link plaatsen naar een thread waar hij dit probleem uitgelegd heeft.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ontvangsthoek tussen de Astra 19,2 en 23,5 graden oost is voor Nederland een vast gegeven. In het algemeen kun je stellen, dat als de schotel twee maal zo groot is, de lnb (kop) ook twee maal zo ver van de schotel af staat. Hierdoor moet ook de afstand tussen de twee koppen twee maal zo groot worden om beide satellieten goed te kunnen ontvangen.

Er bestaan verschillende type monoblocken (een monoblock is een dubbele kop tot één geheel samengebouwd).

Voor de ontvangst van twee satellieten die 4,3 graden orbit uit elkaar staan , z.g. duo-lnb’s in de uitvoering:

-voor schotels van ongeveer 60cm

-voor schotels van 80-85cm.

Monoblocken voor de ontvangst van twee satellieten die 3 graden of 6 graden orbit uit elkaar staan voor 80-85cm-schotels.

Voor elke schotel is meestal wel een monoblock (dubbele kop) te gebruiken. Als je een keuze hebt gemaakt welke schotel je wilt hebben, kan ik wel voor je uitrekenen welke dubbele kop het beste past.

Gaat het om de ontvangst in Nederland?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

De ontvangsthoek tussen de Astra 19,2 en 23,5 graden oost is voor Nederland een vast gegeven. In het algemeen kun je stellen, dat als de schotel twee maal zo groot is, de lnb (kop) ook twee maal zo ver van de schotel af staat. Hierdoor moet ook de afstand tussen de twee koppen twee maal zo groot worden om beide satellieten goed te kunnen ontvangen.

Er bestaan verschillende type monoblocken (een monoblock is een dubbele kop tot één geheel samengebouwd).

Voor de ontvangst van twee satellieten die 4,3 graden orbit uit elkaar staan , z.g. duo-lnb’s in de uitvoering:

-voor schotels van ongeveer 60cm

-voor schotels van 80-85cm.

Monoblocken voor de ontvangst van twee satellieten die 3 graden of 6 graden orbit uit elkaar staan voor 80-85cm-schotels.

 

Voor elke schotel is meestal wel een monoblock (dubbele kop) te gebruiken. Als je een keuze hebt gemaakt welke schotel je wilt hebben, kan ik wel voor je uitrekenen welke dubbele kop het beste past.

Gaat het om de ontvangst in Nederland?

@sprietje, ik wil graag een nieuwe schotel gaan kopen.

Met de Multytenne 4 in 1 lukt het niet om op mijn dreambox NED2 en SBS6 te ontvangen.

Alle zenders op mijn Rebox zijn wel goed met de Multytenne.

Als ik nu boven de Multytenne een Triax plaats met een Duo Twin LNB 19.2 + 23.5   van CD moet de schotel dan 64 cm zijn of mag het dan eventueel een 78 cm schotel zijn, is misschien beter?

Kunne deze 2 schotels invloed hebben op elkaar?

 

Gr Unica

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste unica


Een CanalDigitaal duo-lnb is totaal ongeschikt voor een Triax 88. Daar moet een duo-lnb op voor een 80-85cm-schotel.
Voor een Triax 64 en 78 is deze duo-lnb wel geschikt.

De schotels kunnen elkaar niet beïnvloeden maar je moet een tweede schotel wel een stukje boven de multytenne zetten zodat de lnb-arm niet precies boven de Multytenne komt te hangen. Hierdoor zou de Multytenne minder signaal kunnen krijgen. Je moet je

bedenken dat de signalen onder een hoek van 30 graden binnen komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste unica

Een CanalDigitaal duo-lnb is totaal ongeschikt voor een Triax 88. Daar moet een duo-lnb op voor een 80-85cm-schotel.

Voor een Triax 64 en 78 is deze duo-lnb wel geschikt.

 

De schotels kunnen elkaar niet beïnvloeden maar je moet een tweede schotel wel een stukje boven de multytenne zetten zodat de lnb-arm niet precies boven de Multytenne komt te hangen. Hierdoor zou de Multytenne minder signaal kunnen krijgen. Je moet je

bedenken dat de signalen onder een hoek van 30 graden binnen komen.

 

Helemaal duidelijk Sprietje,

Het wordt dus een Triax 78 met een CanalDigitaal duo-lnb.

Ik heb deze al zien staan voor € 39,00 en de lnb voor € 49,00.

 

Alternatieven voor zijn welkom, budget laat dat toe.

 

Bedankt Sprietje

Gr Unica

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd Sprietje de Triax 78 koop je al voor €22,50.

Omdat ik al een paar uur aan het lezen, heb ik de volgende definitieve oplossing gevonden.

De Multytenne wordt vervangen voor een Triax 78 met een Triple-LNB voor 19.2-23.5-28.2. met 4 uitgangen.

Ik twijfel alleen nog aan de afmeting van de schotel omdat ze schrijven dat de Triple-LNB voor 19.2-23.5-28.2. met 4 uitgangen optimaal moet zijn voor een schotel van 64 cm.

 

Gr Unica

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een triple-lnb is prima op een Triax 78 te gebruiken. Het vergt echter wel een hele goede afstelling dus je moet er je tijd voor nemen. Een triple-lnb koop je voor €89,- bij een hele grote satellietshop in Nederland.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een triple-lnb is prima op een Triax 78 te gebruiken. Het vergt echter wel een hele goede afstelling dus je moet er je tijd voor nemen. Een triple-lnb koop je voor €89,- bij een hele grote satellietshop in Nederland.

Hartelijk dank voor alle medewerking Sprietje.

Je heb mij geweldig geholpen.

Schotel en triple-lnb worden besteld en idd voor de prijzen die je hebt aangegeven

 

Mvrgr

Unica

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...