Ga naar inhoud


hulp gevraagd met Moteck Sg 2100a resetten


Hensat

Aanbevolen berichten

nu heb ik het redelijk in orde ,het kost veel tijd en het is gissen in de buurt van het nulpunt.Ik weet hoe het geweest is en wil het helemaal in orde hebben.Ik heb de juiste lengte en breedtegraad ingevoerd.Ik weet niet wat je bedoeld met de noorderbreedte.in iedergeval als ik het pijltje op de motor precies op de nul zet (sirius) en dan reset staat alles helemaal verkeerd.Ik denk dat ik met een nieuwe motor wel een goed stappen plan kan uitvoeren.

aangepast door Hensat
Link naar reactie
Delen op andere sites


Omdat nederland ten noorden van de evenaar ligt heet het noorderbreedte .

 

Welke lengte en breedte graad heb je ingevoerd ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij jouw in de buurt :lengte 5.847 en breedte 51.647 zo heb ik ze ingevoerd.

Het staat nu een heel eind goed allemaal ,ik ben nu redelijk tevreden ,maar het is veel gissen met het nulpunt als ik het precies op de nul zet (sirius) werkt het helemaal niet,ik moet er een beetje van afwijken.Het is nattevingerwerk geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij jouw in de buurt :lengte 5.847 en breedte 51.647 zo heb ik ze ingevoerd.

Het staat nu een heel eind goed allemaal ,ik ben nu redelijk tevreden ,maar het is veel gissen met het nulpunt als ik het precies op de nul zet (sirius) werkt het helemaal niet,ik moet er een beetje van afwijken.Het is nattevingerwerk geweest.

 

Heb je de motor dan ook wel eerst via een 4.8 ºE kanaal naar die satelliet laten draaien ? Voor die satelliet moet de motor NIET op het nulpunt staan , maar 1.1º naar het oosten .

In http://www.moteck.com/product.asp?idproduct=91 kun je de lengte en breedte graad en de satelliet invullen en laten uitrekenen welke stand de motor moet staan voor 4.8ºE

Op die manier is het geen gis en nattevingerwerk , komt het helemaal goed en ben je echt tevreden .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zal precies beschrijven hoe ik het gedaan heb.

Ik heb de tuner op een kanaal van sirius 4.8 gezet ,vervolgens heb ik via het rotor menu de schotel gedraaid totdat ik maximum signaal had ,toen ben ik de schotel gaan draaien met stappen totdat het signaal met 10% of iets meer zakte ,ik weet niet meer of dat oost of west was.Toen heb ik de moter gereset.En het was toen helemaal in orde.Met deze handels wijze heb ik wel een tijd moeten gissen.Ik vind het moeilijk te lezen op de schaalverdeling van de rotor ,wil ik het dus volgens jouw methode doen met 1.1 graden naar het oosten.Je staat er een beetje ongelukkig voor ,met hoofd tussen schotel en rotor.Maar het voordeel heb ik weer dat ik er makkelijk bij kan ,de schotel staat bij mij 2 meter hoog.Klopt het ook dat ik op de motor alleen maar naar het wesdten kan draaien met het knopje ?vind dit wel lastig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor de derde keer :

Motor resettten en in het motor menu Usals instellen met de juiste lengt/breedte graad , dan moet je met de ontvanger een 4.8 º oost kanaal kiezen .

Als het goed is draait de motor dan naar die positie , nu NIET meer op knoppen drukken of via het menu draaien !!

De moeren van de mastklemmen iets los draaien en de motor ten opzichte van de paal zo verdraaien dat je max. signaal hebt .

Dan de moeren beurtelings links en rechts steeds vaster draaien en opletten dat de signaal sterkte niet terugloopt .

 

Ter info , als je het knopje onder de motor 2x snel indrukt , draait deze naar oost , maar je hoeft (mag) in dit geval daar helemaal niet aan te komen .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hensat, je haalt een aantal dingen door elkaar, i.v.b met dat nulpunt.

Waarom het boeltje nog eens gaan resetten nadat je de motor al naar astra 4.8 liet lopen? dat heeft toch niemand zo beschreven.

 

Even overlopen hoe het moet

Eerst usals ingeven in de box, goede zenderlijst erin.

 

Nu neem je een FTA zender op de astra 4.8 en deze selecteer je, de box zal nu de motor laten draaien tot op positie 4.8 en daar stoppen.

Vanaf nu blijf je van de box en alle knopjes AF

Door de motor te sturen naar positie 4.8 oost waar je wil gaan op afregelen, heb je het verschil gecreëerd tussen jouw locatie en positie 4.8 ongeacht waar dat nulpunt zich bevind, Usals rekent dat voor u uit.

Doordat je motor nu op positie 4.8 staat zal de achterkant van de motor lichtjes gedraaid zijn ten opzichte van de voorkant waar de schotel ophangt, dat zal 1 graad bedragen (5,8 – 4,8)

 

Nu volstaat het om uit te richten tot maximale ontvangst op de astra 4.8 en dat moet aan de schotel zelf gebeuren.

Dat bijsturen in de richting van de satelliet (links of rechts) stel je bij door de hele constructie te draaien op de mastbuis.

De elevatiehoek (omhoog – omlaag ) pas je aan op de schotel zelf. (die zou volgens dispointer 22 graden bedragen)

aangepast door mebo870

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt Trust en Mebo870

de methode zoals jullie beschrijven heb ik uitgevoerd ,het zaakje staat nu goed ,Maar als hobbyist wil ik het gewoon op de normale manieren afgesteld krijgen puur voor de weet.ik ga het nog eens opnieuw proberen weet nog niet wanneer.Ik dacht zelf dat mijn rotor afwijkt.Dit kan gekomen zijn door het ongelukje dat ik boven aan beschreven heb.Mijn coax kabel is achter de motor blijven hangen ,en er is zo hard aangetrokken dat de plug door de midden is gegaan ,alleen de moer zat nog aan de motor.Dus misschien kan dit leiden tot een afwijking.Of kan het zaakje dan even goed in orde komen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Hoi ik heb net een Moteck SG-2100A gehaald. In de gebruiks aanwijzing staat bij Hardware reset.

 

1) Reciever aanzetten, led op de rotor gaat aan.

2) Motor met manueel knop naar 0º draaien.

3) Met een dun staafje het reset knopje naast de led voor 2 seconden in drukken.

De led knippert oranje. De reset procedure is in orde als de led groen brand. De preset table is gere-installeerd en de huidige positie zal 0º zijn.

Mark

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het fenoneem nulpunt verschuiving alleen mee gemaakt met bepaalde serie van het merk Palm ( een Moteck clone ).

Een erg lastig probleem, wat eigenlijk alleen maar op te lossen is met een neiuwe diseqc rotor. Wanneer er niet veel met de rotor wordt gedraait, heeft men er minder last van, dan wanneer er juist veel met de rotor wordt gedraait. Met veel draaien van de rotor is opnieuw bijsturen na een half jaar wel nodig.

Ik heb al jaren zo'n Palm en inderdaad, heb me altijd afgevraagd waarom "alleen ik" elke paar maanden met het kleine knopje moet hercalibreren.

Door de lengtegraad in USALS telkens iets aan te passen kan ik het hele bereik met satellietposities nog lange tijd correct houden, Maar vanaf 1 graad ga ik calibreren.

Bedankt voor deze opmerking, nu weet ik dat er echt niet een bout loszit o.i.d.!

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...