Ga naar inhoud


Het avontuur gaat door: de Multytene plaatsen


magielsr

Aanbevolen berichten

Inmiddels de Fuba in de schuur en de Multytenne op het dak. Woensdag finetunen. Dat ga ik doen met een Topfield 7700 HSCI en klein schermpje naast de schotel. Mast staat absoluut waterpas. Tip was om TraceSports te gebruiken ook, is nog lager in signaal dan planeta. Doel is om ook Hotbird met SF1 Info goed te pakken. Wanneer die twee, dus Trace Sports en SF1 Info het goed doen moet de rest goed zijn...???

 

gr.

 

Erwin.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Tip was om TraceSports te gebruiken ook, is nog lager in signaal dan planeta. Doel is om ook Hotbird met SF1 Info goed te pakken. Wanneer die twee, dus Trace Sports en SF1 Info het goed doen moet de rest goed zijn...???

 

gr.

 

Erwin.

 

Ik heb ook een multytenne en mij was opgevallen dat Planeta HD al een tijdje niet meer moeilijk te ontvangen is, maar dat inderdaad trace sports HD op de moeilijkste transponder zit.

Op Hotbird is ook Arte HD een lastige.

Succes met het uitrichten.

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste erwinnaar

Wat jammer dat je dat je die Fuba 110 niet kunt plaatsen. Nu is de Multytenne een heel leuk klein schoteltje maar hij heeft tegenwoordig met die moeilijke modulaties en hoge FEC-waardes voor de Astra 3 gewoon te weining regenreserve. Vroeger, toen DVB-S2 8PSK nog niet werd gebruikt, deed hij het prima. Verder kun je hem maar tot maximaal twee aansluitingen krijgen en dat is tegenwoordig voor veel mensen te weinig.

Maar goed, het is niet anders.

Jij moet de mast echt niet laten hellen, ook geen klein beetje.

Dat het ontwerpgebied op 7 graden oost ligt ligt voor de hand.

Ten eerste is het de bedoeling dat je met de Multytenne ook Britse zenders zoals de BBC, ITV enz. kunt ontvangen. Zo lang als de Multytenne bestaat, worden die zenders al uitgezonden op de spotbeam van de Astra 28,2 graden. Dan moet je niet te ver oostelijk in Duitsland gaan, want dan kun je die niet meer met een 45cm-schotel ontvangen. Nu met de spotbeam van de Astra 2F al helemaal niet meer.

Ten tweede staat de hoofdvestiging van Technisat in het plaatsje Daun wat op 7 graden oost ligt en zelfs in hun eigen brochure vermeld wordt, zie ook de bijlage.

Ten derde geeft de fabrikant telkens aan dat er geen enkele garantie gegeven wordt dat de schotel buiten Duitsland ook te gebruiken is.

Met deze drie gegevens lijkt het me niet zo vreemd de conclusie te trekken dat de Multytenne ontworpen is voor 7 graden oost.

Een Multytenne kun je eigenlijk vergelijken met een gewone schotel met multifeed-arm. De schuinstand van de multifeed-arm is afhankelijk waar de schotel staat, dus bij de Multytenne ook zo. Kom je dus verder oostelijk of westelijk te zitten van het ontwerpgebied, dan komen vooral de buitenste lnb’s op de verkeerde hoogte te staan wat natuurlijk een slechtere ontvangst geeft.

Bovendien klopt ook de skew van de afzonderlijke lnb’s niet helemaal meer. Vandaar het hellen van de mast, maar daar moet je pas mee beginnen als je in west Nederland of west België woont.

Ontvangstwaardes hebben geen enkele zin. Als ik twee tuners op dezelfde schotel aan sluit, dan kan het ene merk of zelfs type makkelijk 20% meer signaalkwaliteit aangeven dan de andere.

Of de Multytenne goed is afgesteld bepaal je met de zender Planeta HD. Ontvang je die ook met zwaarbewolkte lucht of lichte regen, dan staat hij goed afgesteld.

En @ youriy, het is mijn ervaring niet dat Trace-sport moeilijker te ontvangen is dan Planeta HD, juist gemakkelijker. Die ervaring heb ik met twee verschillende merken ontvangers.

post-60869-0-85357900-1357719450_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...