Ga naar inhoud


Het avontuur begint: de Technisat Multytenne plaatsen


magielsr

Aanbevolen berichten

Beste allemaal,

 

Zoals de titel aangeeft: het avontuur gaat beginnen. via dit forum heb ik enkele weken geleden voor een redelijke prijs een gebruikte Technisat Multytenne gekocht, Lijkt me een leuk ding voor een gemiddelde gebruiker zoasl ik. Mijn oude schotel (hangt l meer dan 10 jaar) is een roestbak, de Multytenne heeft meer mogelijkheden, dus vooruit er mee.

Enkele vragen: het materiaal van de schotel lijkt me van aluminium, dus geen roest. Er is wat verf af aan de bovenkant. Kan diit mei iedere verfsoiort bijgewerkt worden of zijn er verven die de signalen dempen?

Ten tweede: Als ik ook HD wil gaan ontvangen, moet ik dan ook de LNB's vervangen of is een HD-ontvanger genoeg?

Ik zie er wel een beetje tegenop, gezien de op dit forum vermelde ervaringen over het uitrichten, maar ik ga er van uit dat het zal lukken!

Ik houd jullie op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Een lnb pikt de door een schotel aangeboden signalen op en vormt ze om tot een signaal waar een ontvanger raad mee weet.

Een lnb weet dus niet wat voor een signaal hij verwerkt. Dat kan analoog of digitaal zijn, SD of HD, dat maakt niet uit.

Ik zou me ook niet teveel zorgen maken of het wel gaat werken.

Elke redelijke schotel met lnb ontvangt veel zenders, en daar hoef je niet heel veel moeite voor te doen.

Essentieel uitgangspunt is wel: de schotel moet vrij zicht op de satelliet hebben, en moet ook stabiel zijn bevestigd.

Als je ook HD wilt ontvangen heb je dus alleen een ontvanger nodig die overweg kan met HD, dat kan heel goed

een budget-model zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het allerbelangrijkste is dat de mast in alle richtingen zuiver vertical staat. Alleen als je erg westelijk woont bijv. Zuid-Holland, Zeeland of West Vlaanderen enz. heeft het een voordeel de mast twee graden naar het oosten te laten kantelen.

De schotel uitrichten op de Astra 1 maar fijntunen op de Astra 3 op de vrij te ontvangen zender Planeta HD.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik heb deze week voor het eerste een Multytenne open gehad en ik heb twins die nog gevoeliger zijn voor niet exact afstellen. Na het openen weer aan ontvanger gehangen en gekeken of het signaal verbeterde door de LNB iets naar links of rechts te drukken. Dit maakt inderdaad iets verschil maar wat veel verschil maakt was de laterale verschuiving maar ik haalde niet het maximale omdat ik ze niet verder richting de schotel kon schuiven.

 

In de standaard positie staan de LNB al maximaal naar voren dus daar valt niet veel te halen. Op de 23,5 en 13 maakte het verschuiven van de LNB lens (plastic kap met groeven erin die het signaal focuseren) ook uit en dan het meest op de 23,5. De optimale positie is wel zover uitgeschoven dat het omhulsel van de kop hem weer gedeeltelijk terug drukt dus hier ook geen maximaal resultaat.

 

Goed als de LNB niet ver genoeg naar voren geschoven kan worden dan moet de schotel zelf maar iets dichterbij komen. Dus de vier buiten losgedraaid totdat de het uiteinde van de bout gelijk was met de achterkant van het gat van de schroef. Nu drukken tegen de achterkant van schotel zodat de schotel weer tegen de koppen van de bouten komt. Dit gaf een winst van 1dB. Ik heb er nu twee RVS ringetjes (3,2 mm totale dikte) tussen de schotel en de beugel zitten en dat werkt goed. Bij mijn tweede schotel is het anderhalve ring het best dus 2,4 mm en ik heb er nu één ring tussen zitten.

 

Elke dB is belangrijk want bij regen kan het verschil zijn tussen wel of geen beeld meer.

 

Het uitlijnen van deze twins is moeilijk en moet ook een compromis vinden tussen de 23,5 en 13. De 28,2 komt keihard binnen en kan daar kan wat geofferd worden en de 19,2 is ook geen probleem.

 

Een goed programma om te kijken wat signaal kwaliteit voor Android is "Enigma Signal Meter". Ik heb er verschillende geprobeerd en dit is de beste en betrouwbaarste om mee te werken.

aangepast door Zatter
  • Like 1

DM7080 - DM8000 met twee Multytenne 45 twin en een Triax 78cm draaibaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Zatter

 

In bericht 4 schreef ik dat als je erg westelijk woont, het voordeel heeft de mast iets naar het oosten te kantelen.

De verklaring hiervoor is het volgende:

De Multytenne is van de Duitse firma Technisat en is ontworpen voor de Duitse mark.

Zoals bij een gewone schotel de multifeed-rail meestal schuin ingesteld moet staan afhankelijk van waar de schotel staat en welke satellieten je wilt ontvangen, staan de lnb’s in een Multytenne ook verschillend op hoogte, zie de bijlage:

De Multytenne is ontworpen voor 7 graden oost. Het hoogteverschil van de lnb’s zijn berekend voor deze breedtegraad op een verticale mast. Maar een zuiver verticaal geplaatste mast in Nederland in bijv. Den Haag staat dat op 4,3 graden oost ligt, staat 2,7 graden scheeft t.o.v. het ontwerpgebied. Hierdoor komen vooral de buitenste lnb’s dus van de Hotbird en de Astra 2 op een onjuiste hoogte te staan als je de Multytenne op de Astra 1 of 3 uitricht. De mast ruim een graad laten kantelen naar het oosten lost dit probleem op.

post-60869-0-31658800-1353339192_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Sprietje,

 

Ik heb dat ook geprobeerd maar dat hielp bij mij niet veel en dat komt omdat ik op 6,2 graden oost zit.

 

Het controleren of de schotel dichterbij de kop wat oplevert kan binnen een minuut en ik kan het iedereen aanraden die een Multytenne heeft.

 

edit: net gelezen dat het Multytenne op 8 graden gebouwd is maar dan blijf ik nog onder de 2,5 graden waar het echt verschil zou maken.

aangepast door Zatter

DM7080 - DM8000 met twee Multytenne 45 twin en een Triax 78cm draaibaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Zatter

Als ik jou dus goed begrijp, heb je de ringen geplaatst tussen de schotel en de beugel zoals ik in de bijlage heb aangegeven. Maakt dat 1dB verschil uit als je daar een ringenpakket van 2,4 tot 3,2mm tussen doet? Het lijkt me wel erg veel winst voor deze kleine aanpassing. Bij een gewone schotel met losse lnb heb ik nooit deze winst kunnen halen door de lnb slechts enkele millimeters naar voren- of achter te verschuiven. Dan gaat het slechts om 1% winst bij een verplaatsing van 8-10mm.

post-60869-0-26728900-1353374672_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

de schotel blijft je verrassen, ik heb er tot nu toe meer weggehaald dan uitgericht. Wel handig demonteren want hij past bijna in mijn jaszak :whistle: . Ik ben benieuwd hoelang deze blijft staan voordat hij op marktplaats wordt geplaatst. :cry:

Alfred

Vu duo 2, VU uno twin, T90, Philips 90cm offset schotel met diseqc motor, LG 4K 55" 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste DoeEens Gek

Dit valt natuurlijk niet te berekenen. Je mag er toch van uitgaan dat Technisat zijn schotel produceert binnen de daarvoor gesteld toleranties zodat de lnb’s in het brandpunt van de schotel komen te staan.

Als dit werkelijk zoveel signaalwinst zou opleveren als beweerd wordt ( 1dB), dan wordt het hoog tijd dat ze hun kwaliteitscontroles op hun productie beter uitvoeren.

Kijk, 1 of 2 % winst, dan zou altijd kunnen maar 1dB winst lijkt me uitgesloten op ongeveer 14 dB die je binnen zou moeten krijgen met deze kleine schotel. En het is natuurlijk zo dat een zeer kleine afwijking in het buigen van de lnb-arm en de lengte daarvan en het gat in de arm waar de kop op bevestigd wordt allemaal invloed hebben op het uiteindelijke resultaat, maar 1dB verschil is van de zotte.

Maar ik heb al langer zo mijn vraagtekens bij de Multytenne. Volgens de officiële gegevens van Technisat is de Multytenne een 30 graden offsetschotel. Dat blijkt absoluut niet te kloppen. Als ik met een electronische waterpas die tot op 0,1 graad nauwkeurig aanwijst op een prefect uitgerichte Multytenne de elevatiehoek meet, dan blijkt de Multytenne een offset te hebben van 26 graden en geen 30 graden.

Als ik zo op de website van Technisat kijk en ik zie het aantal peperdure Porches en Mercedesen staan van de directieleden, dan denk ik dat ze meer oog hebben op het binnenkomende geld dan voor de kwaliteit van hun producten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje, 1db lijkt mij ook buitengewoon, zal misschien morgen het dak op gaan om eens te proberen.

Wat ik wel begrijp is dat de schotel niet voor ons gebied ontworpen is, maar ook primair voor 19.2 volgens mij. Hij zegt dat hij daar iets op verliest... dat zou wat logischer klinken.

Ben benieuwd morgen. Signaal meter erbij en gewoon de schroeven beetje los maken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste DoeEens Gek

Men moet niet te dramatisch zijn over het beperkte gebied waar de Multytenne goed werkt. Zelfs een flink eind ten westen van Londen wordt de Multytenne door vele mensen naar tevredenheid gebruikt. Voorwaarde is wel dat de schuinstand van de mast wordt aangepast om vooral de buitenste twee satellieten goed te kunnen ontvangen.

Omdat het zo’n kleine schotel is, zijn de afwijkingen die buiten het ontwerpgebied optreden relatief klein. Maar ook de onderlinge afstanden van de lnb’s kloppen dan niet helemaal meer. Zou het een schotel zijn van vierkant 60cm i.p.v. 45cm, dan wordt het gebruiksgebied snel een stuk kleiner.

Maar in Zuid-Spanje kun je het bijv. wel vergeten om de Multytenne te gebruiken. Niet alleen is daar de spotbeam van de Astra 2 helemaal niet meer te ontvangen, ook de Astra 3 is daar veel te zwak voor een 45cm-schotel. Bovendien kloppen daar de onderlinge afstanden het hoogte verschillen van de 4 lnb’s helemaal niet meer. Met de TripleSat is het gebied waarin hij te gebruiken is wel iets groter omdat die maar 3 lnb’s heeft.

Voor mensen die echt geïnteresseerd zijn, wil ik best een berekening loslaten of de schotel op een bepaalde plaats in het buitenland nog te gebruiken is maar het kost me flink wat werk om daar een serieus antwoord op te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...