Ga naar inhoud


Het avontuur gaat door: de Multytene plaatsen


magielsr

Aanbevolen berichten

Op 30 oktober schreef ik jullie over het plan om de Multytenne te gaan plaatsen. Het is er van gekomen: samen met de hulp van mijn zoon (die heb ik er beslist bij nodig, gezien mijn broze leeftijd van 70) hangen er nu 2 schotels: de multytenne en een normale 65 cm schotel (de oude roestbak van 95 cm ligt op de stort). Om te beginnen met de laatste: hier ga ik een single LNB op plaatsen om te kijken wat ik op Eurobird 9 kan krijgen. Ik heb een (merkloze) Satfinder (ooit gekregen) en heb daar als bij een wonder op het internet een manual kunnen vinden.

Maar nu de Multytenne. Ik heb een oude digitale receiver (Power Sky) en daarop moet ik de antenne op 'installeren'. De receiver functioneert nog prima (tot 3 dagen geleden op de oude roestbak).

Zijn de volgende instellingen goed (als ik de Multytenne wil uitrichten op de Astra 1):

LNB-type: universal

Diseqc-poort: 1 (ik kan echter ook kiezen voor 2, 34 en Mini A en Mini B)

Motor setting: Disabeld

22 khz: Off

0/12 Volt switch: On

LNB-power: On

 

Vervolgens ga ik dan de Satfinder plaatsen en volgens de Manual uitrichten.

 

Graag de reacties en wijze raad van de op dit forum aanwezige experts!

 

Dan tenslotte: is er nog een leuke combinatie ter bedenken voor de andere normale schotel waar ik een dubbele LNB (Astra1 en Hotbird) voor heb?

 

Groeten en uiteraard nog de beste wensen voor 2013!

 

Magielsr

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste magielsr

 

Je moet eerst de juiste diseqc instellen in je tuner. Dat is 1.0

Dan:

Astra 19,2 E op 1

Hotbird 13 E op 2

Astra 23,5 E op 3

Astra 28,2 E op 4

 

Er staat geen gradenverdeling op de Multytenne om de elevatie in te stellen. Bij een Multutenne moet je de elevatie met een waterpas instellen, zie de bijlage maar waarschijnlijk heb je niet zo’n hoekmeter.

Een Multytenne is een 26 graden offsetschotel. Hij moet dus 3 graden achterover staan als je hem uitricht op de Astra 19,2 die op 29 graden elevatie staat.

Deze 3 graden kun je ook instellen door aan de voorzijde een waterpas tegen de schotel aan te leggen terwijl je aan de bovenzijde een blokje van 23mm er tussen houdt.

 

Als je de Astra 19,2 eenmaal gevonden hebt, dan de schotel fijntunen op de Astra 23,5.

Zorg er wel voor dat de mast rondom precies waterpas staat anders gaat het niet werken.

post-60869-0-54004400-1357405723_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Het onderstaande snap ik niet precies:

 

Je moet eerst de juiste diseqc instellen in je tuner. Dat is 1.0

Dan:

Astra 19,2 E op 1

Hotbird 13 E op 2

Astra 23,5 E op 3

Astra 28,2 E op 4

 

Sorry, maar kun je dit nog wat toelichten?

 

Groet,

 

Magielsr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duidelijk (denk ik): Diseqc 1.0 iis dus, volgens Wikipedia, een Diseqc voor 4 satellieten, die ieder met een nummer aangeduid worden. Mijn tuner heeft Diseqc 1.2 (kan niet verder ingesteld cq. gewijzigd worden) en is dus backwards compatible met Diseqc 1.0 en kan dus de 4 satellieten aansturen. Juiste interpretatie?

Blijft nog 1 vraag: ik kan die 4 poorten instellen, maar ook nog Mini A en Mini B. Gewoon vegeten of is dat toch iets essentieels?

Wederom bedabnkt voor je snelle feed-back!

 

Magielsr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een mini-DiSEqC commando is een "Eenvoudige Tone Burst", maar is niet hetzelfde als Tone Burst met een continue 22KHz en het wordt alleen gebruikt om 2 satellieten te selecteren om de ontvanger software te verkleinen.

Mini-Diseqc is dus niet geschikt voor 4 satellieten.

Jij kunt Mini-Diseqc dus niet gebruiken.

Je gebruikt gewoon Diseqc 1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer moet je mast laten hellen? We wonen op 6.20 oost. In Daun,Duitsland waar de firma zit die deze multytennes maakt is het 6.49 oost. Bijna gelijk en is het ook dan noodzakelijk de mast te laten hangen in plaats van exact waterpas? Is het ding geschikt om op een paal te bevestigen van 62 mm doorsnede?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer moet je mast laten hellen? We wonen op 6.20 oost. In Daun,Duitsland waar de firma zit die deze multytennes maakt is het 6.49 oost. Bijna gelijk en is het ook dan noodzakelijk de mast te laten hangen in plaats van exact waterpas? Is het ding geschikt om op een paal te bevestigen van 62 mm doorsnede?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste erwinnaar

Jij woont zo dicht bij het ontwerpgebied, dat je mast zeker niet moet hellen. Gewoon zuiver waterpas, vooral als je de waterpas oostelijk tegen de mast aan legt.

In eerste instantie moet je de schotel uitrichten op de Astra 1. Als je die eenmaal gevonden hebt, ga je de schotel fijntunen op de Astra 3 op de zender Planeta HD.

Afstellen op de Astra 2 is een slechte keuze omdat de lnb van de Astra 2 helemaal aan de zijkant in de kop zit en je dus geen garantie meer hebt dat je de andere satellieten nog ontvangt.

De mastbevestigingsbeugel voor een Multytenne kun je gebruiken tot mastdiameters van 63mm, zie de bijlage.

Een coaxkabel met een demping van 110dB zou een hele slechte keuze zijn want dan heb je voor 25 meter coax al een demping van 27,5dB maar dat bedoel je waarschijnlijk niet. Jij bedoeld met een afscherming van 110dB. Een goede afscherming is belangrijk om te zorgen dat je geen instraling krijgt van GSM-masten.

Ik zou een coaxkabel nemen die niet alleen een goede afscherming heeft maar ook weinig verlies. Koka 799 is de beste coaxkabel voor normale doeleinden. Per 100 meter kost die ongeveer 60 euro ofwel 60 cent/meter. Voor kortere stukken betaal je tot maximaal 1 euro/meter.

post-60869-0-21092300-1357545357_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je uitleg binnen dit topic over Multytenne. Zoals je wist Sprietje heb ik een Fuba 110 met topspul eromheen. Doordat ik het afgelopen weekeinde de boel op het dak heb gehad en tot spijtige conclusie kwam dat het dak met vier 50x50 tegels teveel zou lijden ben ik genoodzaakt dit prachtige spul aan een andere liefhebber te doen.

 

Rest niets dan een Multytenne die géén probleem voor het dak vormt. Daarom maar perfect uitrichten en dus met mast waterpas en dus heel licht naar oosten. Ik zal ervoor zorgen dat de luchtbel meer links dan rechts hangt als ik zuidwaarts kijk. Ben zelf geneigd om SF1 te nemen, die is uit het verleden gebleken, nog slechter te ontvangen dan Planeta HD.

 

Waar is het verhaal op gebaseerd dat de Multytenne op Daun is gemaakt wat oosterlengte betreft? Lees ook elders over 8 oost? Heeft dat te maken dan met de LNB'S die zuiver recht in de ontvangstkop zitten??

 

Zou alle info en technische info willen weten over dit kleine ding!

 

Gr.

aangepast door erwinnaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben zelf geneigd om SF1 te nemen, die is uit het verleden gebleken, nog slechter te ontvangen dan Planeta HD.

Maar SF1 zit op de Hotbird en PlanetaHD op Astra 3. En de laatste is de satelliet waar inmiddels de meeste Nederlandse zenders op zitten. Wil je die niet de meeste regenreserve geven door die zoveel mogelijk in focus in te stellen?

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vriend van me heeft met een 7700 HSCI van Topfield Planeta HD een kwaliteit van 72 procent. Lijkt me me heel redelijk. Sprietje, kan jij wat waardes doorgeven van jouw multytenne op de diverse satellieten die zwak zijn, bijvoorbeels SF1 Info, Eurosport HD en nog een aantal. Dan kan ik me daar ongeveer aan optrekken alhoewel ik weet dat de ontvanger van merk a en merk b niet hetzelfde zullen aangeven.

 

Gr.

 

Erwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...