Ga naar inhoud


Slechte ontvangst op Visiosat G4 met inverto LNB's


Butcher

Aanbevolen berichten

Ik zit met de volgende uitdaging.

We hebben een Visiosat Bi-Sattelite G4 schotel hangen met daarin 4 keer een inverto lnb. Aangesloten op een VU+ Duo.

Nou hebben we de laatste tijd veel problemen met een slecht ontvangst op verschillende HD zenders maar die wel op dezelfde satelliet (23,5) zitten.

Als ik bv op Ned 1 kijk heb ik een 8,8 db en als ik dan op Ned 3 kijk heb ik 0,0 db.

Het lijkt mij toch als je 1 satelliet slecht ontvangt, dit op alle zenders die op deze satelliet zitten het zelfde aantal db moet hebben of vergis ik mij hierin.

 

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd anders hoor ik het graag.

 

De VU+ duo draait op OpenPLi-3.0-beta-vuduo-20121106

Ook heb ik de laatste zenderlijst erin gedaan (24-1-2013).

 

Als er iemand een idee heeft hoor ik het graag.

 

Bedankt alvast.

aangepast door Gerard 76
onderwerptitel aangepast

VU+ Duo met open PLi
Visiosat Big Bisat Astra 1, 2, 3 & Hotbird
4 x Alps LNB + Spaun SAR 411F 4/1 diseqc-switch
Harmony One

Link naar reactie
Delen op andere sites


Inverto Multiconnect lnb’s zijn extreem gevoelig voor regendruppels op de kop. Het signaal verzwakt daardoor behoorlijk. Je kunt dat zelf makkelijk controleren door de kop met een doek droog te poetsen als het niet meer regent. Je zult dan weer normale ontvangst hebben.

Hiermee wil ik niet zeggen dat het probleem met de ontvangst alleen maar komt door de regendruppels op de kop. Het kan natuurlijk ook zijn dat je schotel niet optimaal is uitgericht en dat het dus een combinatie van twee problemen is.

Dat je de meeste problemen hebt met de HD-zenders op de Astra 3 is niet verwonderlijk. Voor die zenders heb je het meeste signaal nodig, meer dan op de HD-zenders van de Astra 1 en 2 die sterker doorkomen.

Je had er verstandiger aan gedaan om Alps-lnb’s te nemen. Die hebben veel minder last van regendruppels, zie ook de bijlage.

post-60869-0-01657400-1359486180_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een alps quad op die positie en heb het zelfde probleem.

(Ook g4 met a123 en hb)

Bij mij is nu ned3hd, rtl7hd en eenhd(tvv) foetsie op mijn dreamb 800 beneden en 500hd boven.

Maar wat je zegt sprietje kan juist zijn maar de alps heeft er gan ok last van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Butcher

Heb je misschien 4 quad-lnb’s op je schotel zitten? Dan zou het kunnen dat je arm door het gewicht te veel omlaag is gezakt. Mogelijk is zelfs de schotel bij de armbevestiging gescheurd, zie de bijlage. Controleer dit eens even. Is het niet gescheurd, druk dan de lnb-arm eens een stukje omhoog om te controleren of het signaal dan beter wordt. Is dat het geval, dan zul je een dun staaldraadje moeten maken tussen de bovenzijde van de schotel en de arm ongeveer 5cm voor de lnb’s.

post-60869-0-57875400-1359542551_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje,

 

Dank voor je uitleg, maar klopt het dan dat ik op de ene zender wel ontvangst heb en op de andere zender weer niet

Dit terwijl het om de zelfde satelliet gaat.

 

Naar aanleiding van Rigave zijn bericht ben ik ook verder gaan lezen op het forum en ik betwijfel nu of ik niet gewoon aan een nieuwe schotel moet.

Deze hangt er inmiddels ook alweer tien jaar en er zijn veel problemen met de arm die niet echt geschikt is voor 4 LNB i.v.m. het gewicht.

VU+ Duo met open PLi
Visiosat Big Bisat Astra 1, 2, 3 & Hotbird
4 x Alps LNB + Spaun SAR 411F 4/1 diseqc-switch
Harmony One

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij is de schotel bij de arm ophanging kapot.

(niet door het gewicht, maar bij afstelling iets te hard aan getrokken)

In de zomer hang ik ook een "nieuwe"bisat op.

Ik heb inderdaad met 2 kabels aan weerszijde het zaakje omhoog/opzij gekrikt en de ontvangst is zeker beter, maar niet optimaal.

Maar nu komt het rare.

Ik was dus ook een aantal zenders kwijt en heb bij mijn db500 in de slaapkamer op de fec 1 stapje naar rechts en de navigatie op aan-netwerkzoeken op "ja"

17 nieuwe zenders gevonden.

Daar waren dus de ned3 rtl5 en7 eenhd.

Ik heb dus de "psk" niet aangepast.

Ik probeer nu hetzelfde te doen met de 800 in de voorkamer en het lukt niet!!!????.

Ik draai indentiek op beide newnigma.

rara!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

GPS,

 

Ik zie dat je ook zij armen op je schotel heb. Die zitten er bij mij niet standaard op/bij.

Ga als het weer het toe laat is kijken of ik hier ook iets voor kan maken.

VU+ Duo met open PLi
Visiosat Big Bisat Astra 1, 2, 3 & Hotbird
4 x Alps LNB + Spaun SAR 411F 4/1 diseqc-switch
Harmony One

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar aanleiding van Rigave zijn bericht ben ik ook verder gaan lezen op het forum en ik betwijfel nu of ik niet gewoon aan een nieuwe schotel moet.

Deze hangt er inmiddels ook alweer tien jaar en er zijn veel problemen met de arm die niet echt geschikt is voor 4 LNB i.v.m. het gewicht.

Ik zou in jouw geval een nieuwe schotel van 80-90 cm aanschaffen met een multifeed-rail.

Ik heb deze Visiosat ook een paar jaar gehad. De schotel is niet gemaakt voor twin- of quad lnb's gezien het gewicht, en de regenreserve viel me tegen.

Vervolgens heb ik een Triax 88 gehad met multifeed. Prima schotel, maar ook deze blikken schotelarm kon geen gewicht aan van 4 twin- of quad lnb's.

Nog even los van het schommelen van de arm in zijn scharnier als het stevig waait.

Ook deze schotel heeft in dit geval dus zijstangen nodig.

 

Schotelmerken van Duitse makelij worden momenteel in toenemende mate met multifeed-rails uitgerust.

Koop zo'n schotel van rond 90 cm met een degelijke schotelarm die berekend is op het gewicht van een multifeed-rail met quad-lnb's, en al je Visiosat-problemen zijn in 1 klap opgelost.

De Kathrein CAS90 met kantelbare multifeed, bijv., is in Duitsland om genoemde redenen zeer populair. Hij kost een paar centen, maar dat heb je wel iets heel goeds.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eduard07, je hebt helemaal gelijk met de degelijkheid van de Duitse schotels. Jammer alleen dat je de multirail bij de Duitse schotels niet schuin in kunt stellen. Nu begrijp ik dat wel want omdat je in Duitsland wat rechter onder de satellieten zit, hoeft een eventuele multirail ook minder schuin te staan. Daar kan het nog net zonder hem schuin te stellen hoewel je op de buitenste lnb’s toch wel iets verliest.

Helaas heb je ongelijk dat de multifeed-rail van Kathrein wel in schuinte te verstellen is. In bijlage 1 is de Kathrein ZAS 90 multifeedrail te zien die vlak gemonteerd wordt. Buiten het feit dat die niet schuin te zetten is, kunnen er ook maar maximaal 3 lnb’s op geplaatst worden.

Wat jij bedoeld is dat er op de Kathrein-schotel een multirail van Nowarro Gibertini geplaatst kan worden, zie bijlage 2 en 3. Die kun je wel schuin zetten omdat die verticaal gemonteerd is en daar kunnen ook 4 lnb’s op geplaatst worden maar dat is dus niet origineel Kathrein.

post-60869-0-31376500-1359713793_thumb.jpg

post-60869-0-42745900-1359713816_thumb.jpg

post-60869-0-68735000-1359713846_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje, meestal heb je gelijk, maar uit

 

http://www.kathrein....oc/9364018a.pdf

 

maak ik op dat de Kathrein multifeed voor deze schotel wel degelijk "schwenkbar" is. (Zie onderdelen e en f)

 

Daarnaast heb ik de Kathrein CAS90 meermalen "in levende lijve" mogen aanschouwen in diverse winkels in de Bondsrepubliek en dit ook kunnen vaststellen.

 

Het kantelmechanisme belemmert alleen dat je een lnb op de schotelarm zelf en in het maximale brandpunt kunt monteren. Maar de schotel is 90cm, dus ook bij montage tegen de arm aan (oost of west) veroorzaakt bij sterke satellietposities niet erg veel verlies, en dit verlies kun je dus enigszins compenseren met deze kanteling.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Eduard07

Je hebt inderdaad gelijk dat tegenwoordig de multirail van de Kathrein te kantelen is. Dit is nog niet zo heel lang. Ik wist dat wel maar was het al weer vergeten terwijl ik dit document op mijn computer heb staan. Voorheen was dat niet mogelijk, zie bijlage 1. De nieuwe schotels kunnen dit wel, zie bijlage 2.

Met de Kathrein ZAS 90 multifeed adapter kunnen echter maximaal 3 satellieten ontvangen worden, zie hiervoor: http://www.kathrein.de/de/sat/produkte/download/99811635_0026.pdf

Dus wel bijv. de Hotbird 13,0, Astra 19,2 en 23,5 maar niet ook nog de Astra 28,2.

De Astra 28,2 is alleen in combinatie met de Astra 19,2 te ontvangen.

Bovendien moeten de lnb-klemmen in de uitsparingen vallen. Die uitsparingen zitten op vaste plaatsen. Dat is ook niet echt optimaal want deze adapterplaat wordt voor verschillende schoteldiameters gebruikt (CAS 80 en CAS 90) en dat kan natuurlijk niet helemaal omdat bij een grotere schotel de afstand van de lnb’s ook groter moet zijn. Ook verandert de afstand van de lnb’s afhankelijk waar de schotel zich bevindt. Een tussenweg om in te stellen is helaas niet mogelijk zonder de zaak te modificeren.

Al met al vind ik de hele multifeedadapter van Kathrein maar niks ondanks dat die met de nieuwe schotels van hun nu wel schuin in te stellen is.

Iemand die de bekende 4 satellieten wil ontvangen met een Kathrein CAS 80 of 90, zal dus gebruik moeten maken van de multirail van Nowarro Gibertini maar die past weer niet op de nieuwe kantelbare lnb-insteling. En helaas wordt die rail maar weer geleverd met slechts drie lnb-klemhouders.

Al met al kan ik dan ook geen andere conclusie trekken dat als je een degelijke Duitse schotel in Nederland wilt gebruiken, de enigste mogeljkheid is om de mastbevestiging van de schotel zodanig te modificeren, dat de skew van de gehele schotel in te stellen is. Dan hoef je de rail niet meer schuin te zetten.

post-60869-0-47566400-1359721413_thumb.jpg

post-60869-0-62852500-1359721566_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...