Ga naar inhoud


Geen signaal op receiver wanneer 2de receiver niet aan staat


Hugo2406

Aanbevolen berichten

Situatieschets:

 

Duo lnb, coax naar topfield 7700 in woonkamer, coax naar topfield 4000 in slaapkamer. Tot vorige week geen enkel probleem. Van de week 's avonds tv gekeken, volgende ochtend geen signaal in woonkamer, prima signaal in slaapkamer.

Receivers verwisseld, geen signaal in woonkamer. Kabels in lnb verwisseld, prima signaal slaapkamer, geen signaal woonkamer. Duo lnb verwisseld voor twin lnb, geen verandering.

Tijdens het rommelen met de lnb had ik af en toe een klein beetje ontvangst en wel wanneer mijn coaxkern in de connector zat maar de wartel geen contact maakte. Shielding weggestript en kabel aangesloten, signaal <20% kwaliteit 75%. Hey in ieder geval beeld. Zet ik echter mijn receiver in de slaapkamer uit, geen signaal in woonkamer?!? Receiver aan, beeld in woonkamer weer terug. Wat is hier aan de hand?

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wat er echt aan de hand is, kun alleen jij proefondervindelijk ontdekken.

 

Ondeugdelijke bekabeling naar woonkamer? Kun je met een losse kabel testen of de dubbele bekabeling hapert?

Heb je alleen aan de lnb-kant die shielding vers op de f-connector aangesloten? Ik zou ze alle vier verversen, en even extra checken of buiten geen vochtprobleem is ontstaan bij de f-connectoren.

 

Als dat niet helpt, zit ik toch weer te denken aan een ondeugdelijke switch in de lnb. Misschien beide lnb's defect?

 

Ben benieuwd wat je verdere zoektocht oplevert.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Shielding verversen werkte dus niet, zolang de f connector geen contact maakte met het tegendeel op de lnb had ik signaal. Heb dus de shielding weggestript tot achter de connector zodat deze geen contact meer maakte met de f connector. Heb nu waardeloos signaal maar beter dan niks..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verhaal blijft raadselachtig.

 

Je zult moeten testen en uitsluiten.

Te beginnen bij de bekabeling.

 

Met losse nieuwe kabels kun je erachter komen hoe beide ontvangers reageren als je gaat vervangen. (Eerst de bekabeling beneden, dan die van de slaapkamer, en uiteindelijk beide tegelijk.).

 

Zit er verder niks tussen de coax-bekabeling? (Schakelaars, splitters etc.)

 

Als dit onderzoekje niks oplevert, zou je nog een nieuwe twin-lnb kunnen testen. Theoretisch kunnen de schakelaars in beide gebruikte lnb's kapot zijn.

 

Uiteindelijk kom je bij de ontvangers uit.

Staan alle instellingen goed? Echt niks veranderd?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie. Ik heb echt niks veranderd en aangezien ik dus zowel lnb's als receivers verwisseld heb met hetzelfde resultaat ben ik ook bang dat het aan de kabel naar de woonkamer ligt. Ik krijg die kabel echter never nooit meer weggewerkt zoals de huidige nu ligt. Ik snap ook niet dat een kabel zonder aanwijsbare reden opeens faalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie. Ik heb echt niks veranderd en aangezien ik dus zowel lnb's als receivers verwisseld heb met hetzelfde resultaat ben ik ook bang dat het aan de kabel naar de woonkamer ligt. Ik krijg die kabel echter never nooit meer weggewerkt zoals de huidige nu ligt. Ik snap ook niet dat een kabel zonder aanwijsbare reden opeens faalt.

In eerste instantie zat ik daarom ook te denken aan alleen de uiteinden van de f-connectoren (en aan eventuele splitters of andere kabelverlengende koppelingen).

Omdat je nooit 100% kunt voorspellen wat de boosdoener is als je de oorzaak niet weet, zou ik ook de bekabeling naar de slaapkamer aan een onderzoek onderwerpen. Alles staat immers met alles in verbinding.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hel lijkt op een voedingsprobleem.

De slaapkamer zorgt voor de spanningsvoorziening van de LNB en de woonkamer lift daarop mee.

Sluit een een LNB via een korte kabel aan op de woonkamer ontvanger en meet eens of je 13 en 18 Volt beschikbaar hebt?

Meet eens de woonkamer kabel door met een Ohm meter.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hel lijkt op een voedingsprobleem.

De slaapkamer zorgt voor de spanningsvoorziening van de LNB en de woonkamer lift daarop mee.

Sluit een een LNB via een korte kabel aan op de woonkamer ontvanger en meet eens of je 13 en 18 Volt beschikbaar hebt?

Als hij de ontvangers omruilt, blijft de situatie dezelfde: de slaapkamer bepaalt of de woonkamer signaal krijgt.

Om die reden zou ik de oorzaak in eerste instantie bij de bekabeling of de lnb zoeken.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Situatieschets:

 

 

Tijdens het rommelen met de lnb had ik af en toe een klein beetje ontvangst en wel wanneer mijn coaxkern in de connector zat maar de wartel geen contact maakte. Shielding weggestript en kabel aangesloten, signaal <20% kwaliteit 75%. Hey in ieder geval beeld. Zet ik echter mijn receiver in de slaapkamer uit, geen signaal in woonkamer?!? Receiver aan, beeld in woonkamer weer terug. Wat is hier aan de hand?

Alvast bedankt

 

zou sluiting in een gedeelte van één van de kabels kunnen zijn terwijl verderop de mantel onderbroken is zodat de 2e kabel , indien aangesloten , voor de massa zorgt .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dus eerst eens met de universeelmeter kijken wat er aan de hand is?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus eerst eens met de universeelmeter kijken wat er aan de hand is?

Die moet je dan ook wel net hebben liggen. :)

Provisorisch met nieuwe coax beurtelings verbinding vervangen en je hebt het antwoord ook.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die moet je dan ook wel net hebben liggen. :)

Provisorisch met nieuwe coax beurtelings verbinding vervangen en je hebt het antwoord ook.

 

moet je ook maar net hebben liggen :P

 

als test zou hij ook die ingekorte buitenmantel als signaal draad kunnen aansluiten op de midden aansluiting van de f-conn. (ontvanger 1)

Als er dan met de 2e ontvanger aan , beeld is op ontvanger 1 , klopt mij theorie (denk ik )

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal voor het meedenken. Denk dat ik van de week maar een stuk coax en een multimeter ga halen (de oude is onlangs gesneuveld, dus inderdaad die moet je maar net hebben liggen :) ).

Nu even over het meten, ik naam aan dat de middenaansluiting de voeding verzorgt? Ik merkte bij het aandraaien van de f connectors van de week wel dat ik vonkjes maakte, dat zou betekenen dat bij mij de mantel stroom ziet? Sorry voor de Noob vragen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Op de centrale middenader staat afwisselend 13 of 18 Volt.

De buitenmantel is de massa of retour ader voor de voedingsspanning.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb dit ook eens gehad met een topfield en een andere merk ontvanger. Het probleem zat bij mij in de diseqc. Een triax ertussen gezet en probleem opgelost. Misschien is dit bij jou ook het geval.

Succes,

Gr topie

Topfield TF5000ci met aston 1.05, Amiko alien 8900, 80cm schotel gericht op astra 1 en 3 (duo lnb)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...