Ga naar inhoud


Verdraaiing LNB 11° ?


JohnnyBee

Aanbevolen berichten

Hoi vrienden,

Ik heb er lang over gedaan, maar hier ben ik dan weer eens terug met een vraagje.

Het betreft misschien een domme vraag, maar ik ben er ondertussen al een geruime tussenuit geweest en men kennis is wat afgezwakte en de jaren dik toegenomen vandaar. :whistle:  :whistle:  :whistle:

 

De vraag:

 

TV Vlaanderen schrijft voor om de DUO LNB die zij leveren 11° te verdraaien.

 

En nu volgt de eigenlijke vraag, is dit voor elk gebied hetzelfde, of is dit verschillend tussen hier in Belgie en bv. Spanje ???

 

Jullie mogen je antword natuurlijk nog verduidelijken met bijkomende uitleg waarom die verdraaiing precies moet, als je het maar begrijpelijk houd. :)  :)  :)

 

Bedankt,

 

Johnny.

TV kijken ....daar hebben wij géén tijd voor hoor !!!

Mijn thuis is waar mijn Channelmaster staat....(stond :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

In Spanje gaat die duo lnb maar op een satelliet werken, niet op 2 tegelijk.

 

Een en ander is door Sprietje al meerdere malen uitgelegd.

Even de zoekfunctie gebruiken voor de uitgebreide uitleg.

 

 

De korte uitleg:

Wanneer je aan een kant van het voetvalveld staat, staan de doelpalen aan de andere kant van het veld voor jou nagenoeg in dezelfde richting, dicht bij elkaar.

Naarmate je steeds dichter bij het doel komt staan de doelpalen vanuit je standpunt steeds verder uit elkaar.

Sta je op de doellijn blijken de doelpalen ineens links en rechts van je te staan.

 

Dus hoe dichter, zuidelijker je bij de evenaar komt waar de satellieten boven hangen, staan ze voor de kijker steeds verder uit elkaar.

De koppen van de duo lnb moeten voor Spanje dus verder uit elkaar staan in vergelijking met Nederland.

 

De skew kan je als volgt uitleggen.

Prik in een bitterbal, of gehaktbal een cocktail prikker aan de bovenkant, rechtop.

Draai de bal een beetje naar links en prik nu weer aan de bovenkant een prikker, weer rechtop.

Vanaf een afstand zie je dat de 2 prikkers een hoek ten opzichte van elkaar maken, terwijl ze toch allebei haaks en recht op het oppervlak van de gehaktbal zijn geprikt.

 

De aarde is ook rond. wat in Nederland verticaal is, ziet er alleen op een noord-zuid as verticaal uit.

 

Ga ik naar het zuidoosten, bijvoorbeeld Italië, zie ik vanuit Rome die paal in Nederland scheef staan.

Om evenwijdig aan de paal in Nederland te staan, moet ik dus de paal in Rome in een scheefstand zetten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt ceesv,

 

Vooreerst, deze vraag was omdat ik de schotel wilde gaan gebruiken op de camping in Spanje tijdens de vakantie.

 

Ik ga zeker de uitleg van Sprietje opzoeken, want ik wil er graag nog meer over te weten komen.

 

Voor zover ik jouw uitleg reeds begrepen heb, ben ik met de DUO LNB van TV-Vlaanderen niets in Spanje,

ik kan er enkel 1 satelliet tegelijkertijd mee ontvangen,

wil ik iets ontvangen van de andere zal ik de schotel moeten heruitrichten op de andere satelliet,

net zoals ik dit zou moeten doen als ik een enkele LNB zou hebben gemonteerd.

 

Goed, en eigenlijk, niet goed.

Dus als ik het goed begrepen heb, moet ik een DUO LNB in Spanje zelf kopen, deze zal dan de juiste afstanden tussen beide koppen hebben.

 

Dus, ik kan die dubbele lnb maar beter thuis laten en voorlopig een enkele meenemen en deze op ofwel de Astra 19,2E of de Astra op 23,5E uitrichten, alnaargelang welk voor mij de belangrijkste zenders zijn die ik wil gaan ontvangen daar.

 

TV-Vlaanderen maakt het ons dus niet makkelijk met hun zenders te verdelen over meerdere satellieten.

 

Johnny.

TV kijken ....daar hebben wij géén tijd voor hoor !!!

Mijn thuis is waar mijn Channelmaster staat....(stond :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste JohnnyBee

 

Als aanvulling op ceesv.

 

De schuinstand van een duo-lnb bepaal je met de Satlex Toroidal calculator, zie:

http://www.***geen-reclame***/nl/wavefrontier_calc.html

 

Als je daar de juiste gegevens invult, geeft hij aan dat hij voor Utrecht is 10,78 graden schuin moet staan, voor Antwerpen 11,36 graden.

Daarom geeft CanalDigitaal / TvVlaanderen ook 11 graden aan, een mooi gemiddelde voor beide landen.

 

In Lissabon moet hij 27,17 graden schuin staan als je hem daar nog zou kunnen gebruiken.



 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste JohnnyBee

 

In Spanje kun je wel degelijk een duo-lnb gebruiken. Bijna alle Nederlanders daar gebruiken een duo-lnb. Het hangt alleen van de plek af waar je zit en hoe groot
de schotel is om te bepalen welke duo-lnb of monoblock je moet gebruiken maar dat kan ik zo voor je uitrekenen.



 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sprietje,

 

Vooreerst bedankt voor de aanvulling !

Ik ben van zin naar Noord-Oost Spanje te gaan en meer bepaald naar L'Estartite.

De schotel die ik meeneem is er ééntje van TV-Vlaanderen zelf, een 60cm.

Je kan mij een duo-lnb uitrekenen zeg je, en dit stel ik zeer erg op prijs, maar waar koop je dit type lnb dan, want dit wordt dan toch zeer specifieke lnb op die manier, niet?

 

Johnny.

TV kijken ....daar hebben wij géén tijd voor hoor !!!

Mijn thuis is waar mijn Channelmaster staat....(stond :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste JohnnyBee

 

In L’Estartite kun je de schotelopstelling gewoon gebruiken.

Het signaal van de Astra 1 en 3 zijn sterk genoeg voor een 60cm-schotel.

 

De elevatie van de schotel moet op 37 graden ingesteld worden.

De duo-lnb moet je met de kop van de Astra 23,5 in de klem zetten. De Astra 19,2 hangt er dan rechts een beetje omlaag naast.

De duo-lnb moet 15 graden schuin ingesteld worden, dus 4 graden meer dan in Nederland en België.

De afstand van de twee koppen is in Spanje 5mm te klein maar dat geeft geen problemen met de ontvangst omdat je hem uitricht op de Astra 23,5 graden.



 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sprietje,

weer bedankt voor je toelichting !

Mag ik je ditzelfde ook nog eens vragen te doen voor Antwerpen Belgie?

Dus zoals je hierboven gedaan hebt voor L'Estartite.

Kan ik ook hier de kop van de 23,5 in de klem zetten?

En ik neem aan dat je dit naar beneden hangen van de 19,2 gezien is als je voor de schotel staat?

 

Johnny.

aangepast door JohnnyBee

TV kijken ....daar hebben wij géén tijd voor hoor !!!

Mijn thuis is waar mijn Channelmaster staat....(stond :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier dan de gegevens voor Antwerpen.

 

De elevatie van de schotel moet op 28,7 graden ingesteld worden.

De duo-lnb moet je met de kop van de Astra 23,5 in de klem zetten. De Astra 19,2 hangt er dan rechts een beetje omlaag naast als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.

De duo-lnb moet 11,4 graden schuin ingesteld worden.

De afstand van de twee koppen is in Antwerpen natuurlijk precies goed.


Na de Astra 23,5 gevonden te hebben de schotel fijnafstellen met de elevatie en draairichting op de zender Planeta HD. Dat is ook het beste voor Spanje.



 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sprietje,

 

Mijn dank is groot !!!

Ik ga aan de slag om mijn shoteltje te prepareren voor gebruik in Spanje,

maar zet de instellingen eerst voor Antwerpen zodanig dat ik ook het TV'tje, met ingebouwde DVB-S2 dat ik meedoe, reeds de zenders kan laten zoeken van TV-Vlaanderen, dan is die ook klaar voor gebruik in Spain.

Hopelijk gaat dit een beetje meevallen, daar dit ook de eerste keer is dat ik dit doe omdat het TV'tje nieuw is en ik ook hier dus weer geen ervaring mee heb.

Maar, first things first, eerst gaan we signaal zoeken op 23,5

 

Ik laat nog wel horen hoe het verloopt.

 

Johnny.

aangepast door JohnnyBee

TV kijken ....daar hebben wij géén tijd voor hoor !!!

Mijn thuis is waar mijn Channelmaster staat....(stond :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...