Ga naar inhoud


SAT priority switch


tjadejong

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

ik heb een schotel met een aantal quad lnbs en er komen nu 4 coax kabels mijn huis binnen. Twee daarvan gaan richting woonkamer, en twee richting zolder waar ze over in totaal 5 aansluitingen verdeeld worden. Zo heb ik op vrijwel elke kamer in mijn huis een satellietaansluiting. Ik heb daartoe een normale 3-weg F-splitter en een 2-weg F-splitter ingezet, maar kwam er bij het aansluiten van mijn TV achter dat dat niet werkt. Ik ben dus op zoek gegaan naar oplossingen.

 

Nu is het voor mij niet belangrijk dat er op elke kamer afzonderlijk TV gekeken kan worden, alleen dat ik op elke kamer een aansluiting heb. Nu heb ik gezien dat er ook F-splitters voor SAT bestaan. Vooral de SAT priority switches lijken mij interessant:

 

***Commerciële link***

 

of:

 

***commerciële link***

 

omdat dan een ontvanger altijd de prioriteit heeft. Nu heb ik nog een aantal vragen. Ben vooral benieuwd of deze oplossing (afgezien van het niet afzonderlijk TV kunnen kijken) nog andere nadelen heeft. Ik heb bijvoorbeeld gehoord dat een LNB teveel spanning kan krijgen als er normale F-splitters gebruikt worden, is dit bij de priority switches ook het geval? En moet ik daarvoor maatregelen treffen? Welke merk kan ik het beste pakken of maak dit niks uit?

 

Bestaan er trouwens ook 3 weg priority switches, en zo nee, hebben jullie dan een andere mogelijke oplossing voor me? (zag bijv. deze ***Commerciële link***

 

groet,

 

Tim

aangepast door ceesv
verwijzing naar winkel verwijderd.
Link naar reactie
Delen op andere sites


Je kunt beter een multiswitch nemen, bijv. een EMP 17/8 switch, zie:

http://www.emp-centauri.cz/products.php?id_kateg=5&id_pkateg=14&id=248

 

Daar sluit je de 16 uitgangen van de vier quad-lnb’s op aan en dan kun je er 8 satellietontvangers of TV’s met ingebouwde satellietontvanger op aansluiten. Dan heb je ook geen beperkingen meer en kun je alle 8 de aansluitingen gewoon gelijktijdig gebruiken.

De switch moet binnen zitten of in ieder geval in een waterdichte kast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 jaren later...

Bij een SAT priority switch moet de spanning van de lnb af zijn om hem naar de andere stand te laten schakelen. Dat kan soms problemen opleveren.
Afhankelijk van het merk ontvanger, wordt de lnb-spanning in stand-by wel of niet uitgeschakeld. Bij sommige merken is het dus noodzakelijk de ontvanger in deep-sleep uit te schakelen. Dan krijgt de lnb geen spanning meer of anders de ontvanger met de schakelaar uit zetten. Nadeel is dan wel dat het opstarten een stuk langer duurt.
Als het spanningsloos zetten van de lnb problemen oplevert, dan kun je ook een 12v coax-reais nemen.

 

skr12f-coax-relais-0-12volt-sturing-over-12v-leiding-skr12f-coax-relais-0-12volt-sturing-over-12v-leiding.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had er destijds eentje en daar kon je via het signaal van je AB omswitchen.

 

Als je lang een (niet gebruikte), toets van je AB indrukte dan switchte de switch om.

Was wel handig. Hij gaf ook met een ledje aan welke uitgang actief was.

 

mvg

  • Bedankt 1

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is veel verlies kan ik eigenlijk niet gebruiken (ontvangst 83%)weet niet hoeveel dat is in db 

dus de Dreambox is de master en die moet dus helemaal uit staan elke keer als de slave gebruikt anders schakelde hij niet van master naar slave als ik 

goed begrijp

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, die 5dB gaat niet van die 83% signaalkwaliteit af maar als je al lange kabels gebruikt, moet je wel rekening houden dat je geen onbeperkte verliezen kunt hebben. Een diseqc-switch geeft ook al de nodige dB's verlies en slechte of dunne coaxkabel ook. Normaal moet het geen probleem op leveren.

Het is wel zo dat een coax-schakelaar een stuk minder verlies geeft, maar 1dB.

Ik weet niet of een Dreambox de spanning van de lnb af haalt als je hem op stand-by zet. Waarschijnlijk kun je dat wel in het menu instellen, sleep of deep sleep maar de opstarttijd zal denk ik in deep sleep wel langer duren.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Nee.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij deep sleep gaat de ontvanger helemaal uit en reageert alleen nog op de afstandsbediening om hem weer aan te zetten. Het opstarten duurt lang want de gehele processor moet opgestart worden.

Bij sleep blijven bepaalde functies in bedrijf, bijv. om updates te ontvangen via de satelliet. Dan moet de voedingsspanning van de lnb in takt blijven anders zou het niet werken. Het opstarten duurt kort omdat hij niet helemaal uit is geweest.

Je zal het snel genoeg merken. Als de switch niet over schakelt zodat het signaal bij de andere ontvanger komt, dan blijft hij voedingsspanning geven.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...