Ga naar inhoud


Badkamer vloer gedeeltelijk verhogen


Sjattuh

Aanbevolen berichten

Ik ben mijn badkamer aan het verbouwen en ga een nieuwe vloer leggen en een inloopdouche maken.

 

Ik laat de oude vloer liggen en kan niet bikken en breken ivm vloerverwarming.

 

Mijn plan is om de inloopdouche iets verlaagd te krijgen t.o.v. de rest van de badkamer.

 

De inloopdouche zal weg aflopen van de verhoging naar een gootje zodat (hopelijk als ik het goed doe er nooit water blijft staan).

 

En nu wil ik dus dat de rest wat hoger komt te liggen zodat het water er ook niet uit kan lopen mocht er een beetje plasvorming komen. Ik wil geen opstaand randje.

 

Hoe kan ik het beste de rest van de vloer dus zeg maar 1cm hoger krijgen? "Gewoon" dik lijmen? Of eerst voorbehandelen met iets? Of zijn er manieren die ik (ongetwijfeld) niet ken?

 

Als het enigzins relevant is, het worden allemaal (ook in de douche) dezelfde tegels van 60x60x1, dus ik moet ze zo wie zo erg goed in de lijm zetten.

 

Thx

aangepast door Sjattuh

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites


sjattuh, ik kan me er iets bij voorstellen maar niet heel veel.

je schreef namelijk dat je de inloopduoche zou verlagen qua vloer opbouw.

 

kunt u een schetsje aanleveren?

ook in verband met die ? goot ?

 

(2e optie - een cementvezelplaat lijmen op bestaand tegelwerk oude vloer en daarop de tegels lijmen)

Guilt

Marianne Faithfull

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Werkt je vloerverwarming nog wel als je er nog een laag tegels overheen legt?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring :

- dik lijmen is om problemen vragen, zeker met zo'n grote , zware tegels

- ik heb iets gelijkaardigs opgelost door een zelf-nivellerende mortel te gebruiken , maar aangezien die vrij duur zijn heb ik het gemengd met 30% fijn zuiver wit zand: geen rijnzand of zo - daarmee heb je meer volume en blijven de kosten wat beperkt - volgens de fabrikant mag je dat niet, maar de vloer ligt er na 10 jaar nog rotsvast bij .

Na uitdroging kan je op een normale manier de vloer lijmen.

Succes .

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Douche.jpg

 

A = Douche

B = Toilet

C = Wasbak

D = Kast

E = Deur

F = Opstaand randje

G = Zitje met oranje het gootje

 

F (rood) is dus het randje waar ik het onderscheid tussen douche en de rest van de badkamer wil maken door een verhoging.

Heel vlak A zal dus iets lager komen te liggen dan de rest van het oppervlak.

Het oranje randje bij G (dat word een zitje) zal dus zijn waar het gootje komt.

 

(Ruwe schets :) )

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij gebruiken als grond afscheiding van de inloop douche een hardstenen dorpel.

Aan de douche kant kan je dan wat hoger tegelen, zodat het water goed afloop naar je goot.

 

Ja, maar dat is iets wat ik niet wil. Dat heeft geen andere reden dan dat ik dat persoonlijk niet mooi vind.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vloer moet vana de daar jou getekende F, ongeveer 1,5 cm hebben naar de goot.

Ook het stukje achter de goot naar de muur, moet je op afschot leggen (1/5 cm)naar de goot.

Als er ter plaatse van de douche geen vloerverwarming ligt, zou ik dat stukje er uit hakken.

 

Als dat niet gaat, kun je ook een flexibele dikbed tegelpoeder lijm gebruiken.

Daar kun je tot ongeveer 3 cm dik mee lijmen, zonder dat de tegels zakken in de lijm.

Maar ik weet niet of dat bij jullie verkrijgbaar is.

Je gebruikt dan de butttering floating methode, om de tegels te lijmen. (tegel en ondergrond insmeren met lijm)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vloer moet vana de daar jou getekende F, ongeveer 1,5 cm hebben naar de goot.

Ook het stukje achter de goot naar de muur, moet je op afschot leggen (1/5 cm)naar de goot.

Als er ter plaatse van de douche geen vloerverwarming ligt, zou ik dat stukje er uit hakken.

 

Als dat niet gaat, kun je ook een flexibele dikbed tegelpoeder lijm gebruiken.

Daar kun je tot ongeveer 3 cm dik mee lijmen, zonder dat de tegels zakken in de lijm.

Maar ik weet niet of dat bij jullie verkrijgbaar is.

Je gebruikt dan de butttering floating methode, om de tegels te lijmen. (tegel en ondergrond insmeren met lijm)

 

Achter het gootje komt een zitje. L-Vormig.

 

Als ik jouw verhaal begrijp zit ik dus al op minimaal 2,5cm verhoging.

 

1,5 voor het afschot en dan nog 1 voor het opstaande randje.

 

Ze hebben tegenwoordig veel hier in de buurt, ik zal eens gaan informeren. Kun je eventueel een bekend merk PM-en die deze lijmsoorten hebben?

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou zo maar kunnen zijn dat de goedkoopste en makkelijkste en betrouwbaarste manier om dit te realiseren de "boerenmethode" is?

 

Oftewel, ga op zoek naar een partijtje tegels, maatvoering en/ of kleur boeit niet, zo goedkoop mogelijk, leg die slordig neer , overal, behalve in het douche gedeelte, laat het drogen, voeg deze ondervloer af met lijm, laat het drogen, en leg vervolgens de tegels van jouw keuze er mooi overheen.

 

Rare/ lelijke/ afgekeurde tegels kosten niet veel, je lijm koop je iets groter in en wordt dus wat voordeliger, en, zo'n "ondervloer" leggen is ook niet zo gek veel werk, omdat het niet netjes hoeft, alleen maar vlak......:-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja toch?

Waarom moeilijk doen?

Keep it simple!

Is in elk geval (zeker omdat je nog wat "ondertegels" hebt liggen) de goedkoopste oplossing, en, de makkelijkste.

Met de zekerheid van een goed resultaat.

 

Lijkt me toch lullig als je met zo'n speciale dure dikke specie je tegels wilt gaan laten drijven en je komt er halverwege achter dat dat toch moeilijker is dan het klonk! :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...