Ga naar inhoud


Hulp bij montage monoblok Astra 1 en 3


rleefmans

Aanbevolen berichten

Ik ben nu op vakantie bij mijn ouders in zuid Spanje en heb een monoblok voor ze meegenomen ter vervanging van de single lnb op Astra 1 in hun 80 cm schotel en Rebox 4200HD.

 

Installatie gaat op zich goed, met Astra 1 in het brandpunt. Fastscan levert ook alle SD kanalen op van CD, met sterkte 96% en kwaliteit van 80%, gelijk de vorige installatie.

Bij een scan op HD kanalen, krijg ik wel prima beeld op de Astra 1 kanalen, maar geen enkel signaal op Astra 3. Ik kan dit alleen afleiden van het feit dat Ned 1 HD geen signaal/beeld geeft en BVN weer wel.

 

Ik heb geprobeerd het monoblok enigzins te draaien, maar helaas geen signaal op Astra 3. Ook zit er bij het monoblok geen afbeelding onder welke hoek de lnb te plaatsen. (zie plaatje)

 

Mijn vragen:

Heeft iemand een tip hoe ik kan achterhalen onder welke hoek deze geplaatst moet worden? (Ik las op sites dat dat wellicht afhankelijk kan zijn van je locatie)

Is het misschien zinvol om de Astra 3 van de lnb in het brandpunt te plaatsen?

 

Ik wil dit graag bereiken zonder de schotel opnieuw uit te richten als dit mogelijk is.

 

Dank voor alle hints en tips!

 

 

 

 

 

 

post-56930-0-31571400-1367086172_thumb.jpg

  • Like 1

Rebox RE 4200

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dank voor je reactie clemens2!  

Ik zat inmiddels ook hiernaar te zoeken, want ik lees op dit forum ook veel vragen over duo lnbs en zie vaak de diseq instellingen voorbij komen.

Nu kom ik zelfs met de handleiding van de Rebox 4200HD er niet goed achter hoe ik expliciet de instellingen moet doen voor Astra 1 en 3. In de schotelinstellingen kan ik kennelijk alleen de satelliet kiezen waarvan de lnb in het brandpunt zit. Voor de Astra 3 kan ik (lijkt het) niets instellen. 

Rebox RE 4200

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste rleefmans

 

Dat heb je goed gedaan om de Astra 19,2 in de klem te zetten.

Kijk maar even mee:

In afbeelding 1 zie je dat als je Astra 3 in de klem zet, de Astra 1 er rechts omlaag bij komt te hangen als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.

Plaats je een monoblock Astra 1 – Hotbird, dan krijg je dezelfde situatie als je de kop van de Astra 1 in de klem zet, zie afbeelding 2.

De kop voor de zogenaamde Hotbird, komt er dan ook rechts omlaag bij te hangen.

Waar het bij jou fout gaat is de diseqc-toewijzing.

Bij een duo-lnb is de Astra 1 altijd diseqc 1, de Astra 3 altijd diseqc 2.

Zou je dezelfde instelling gebruiken bij het monoblock Astra 1 – Hotbird, dan zou de Hotbird diseqc 1
hebben en Astra 1 diseqc 2. En dat is bij jou waarschijnlijk niet het geval.
Bij het monoblock wat jij hebt is de Astra 1 diseqc 1 en de Hotbird diseqc 2, dus precies andersom als bij een duo-lnb.

Je moet dus in het menu van je satelliettuner de diseqc-instellingen veranderen.

Nu staat Astra 19,2 op diseqc 1 en Astra 23,5 op diseqc 2.

Dit moet je veranderen in: Astra 23,5 op diseqc 1 en Astra 19,2 op diseqc 2.

 

Je ontvangt de Astra 1 waarschijnlijk ook niet op de kop die er naast hangt maar op de kop die in de klem zit. Hou je hand er maar een voor om dit te controleren. Je zult de schotel dus ook nog iets moeten verdraaien en waarschijnlijk de elevatie 1 graad laten zakken.

 

 

Opmerking
Er zijn ook monoblocks waarbij de Hotbird diseqc 1 heeft en Astra 19,2 diseqc 2. Gewoon een geval van pech maar simpel op te lossen door de diseqc in je menu even te veranderen.

Nu gaat het wel goedkomen denk ik.

post-60869-0-19201100-1367096191_thumb.jpg

post-60869-0-15106500-1367096223_thumb.gif

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje en Grondstof,

 

Dank voor jullie reactie!

 

Sprietje, we zitten in Coin, halfuurtje van Malaga landinwaarts. Ik denk (hoop) dat het om idd een instelling gaat, maar ik weet niet zo goed hoe ik dat moet doen.

Het schotelmenu geeft mij alleen de mogelijkheid de Satelliet te kiezen/instellen waarvoor de lnb in het brandpunt staat, de Astra 1. Dan kan ik slechts een beperkt aantal instellingen doen. Diseqc kan ik wel kiezen: staat 1/uit

De mogelijkheid tot instellen A of B, krijg ik alleen in een ander menu te zien, als ik niet de optie selecteer: LNB Universeel.

En dan ben ik een beetje de weg kwijt.....weet niet zo goed hoe verder.

 

Wat ik ook interessant vind, is je opmerking:

 

Je moet dus in het menu van je satelliettuner de diseqc-instellingen veranderen.

Nu staat Astra 19,2 op diseqc 1 en Astra 23,5 op diseqc 2.

Dit moet je veranderen in: Astra 23,5 op diseqc 1 en Astra 19,2 op diseqc 2.

 

Dat zal ik ook proberen, laat het nog weten!

 

Ik zou ook even kunnen proberen om de 23,5 in het brandpunt te plaatsen en kijken of ik überhaupt wel ontvangst heb, kunnen we meteen uitsluiten of deze wel werkt op de huidige stand van de schotel.

 

Zag dat het plaatje niet goed was overgekomen, hierbij de link van het monoblok:

####link naar webshop verwijderd####

 

Dank voor het meedenken!

aangepast door Michel
Geen reclame/links naar winkels. Lees onze regels!

Rebox RE 4200

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk eens hier:

 

http://www.ses.com/4232618/fleet-coverage en klik op de landkaart op Astra 3B

 

En dan verder naar onder, 2e plaatje, specifiek bij Europe Ku-band wide beam, .

Het gaat hier om Astra 3, 23.5 oost en dan zie je dat voor Zuid Spanje een schotel van 120 cm. het minimum is.

------------------

http://www.ses.com/4232618/fleet-coverage 

 

Op het kaartje Astra 2M kiezen en dan verder naar onder 2 plaatjes, het gaat nu om Astra 1, 19.2 oost en dan zie je dat je

maar een schotel van 60 cm. nodig hebt.

 

Nu kan je 2 dingen doen, één  60 cm. schotel voor Astra 1                                               

                                         één 120 cm. schotel voor Astra 3

                                         deze beide verbinden met DiSEqC switch.

 

Of anders, één 120 cm. Schotel, met twéé LNB´s en ook weer verbinden met DiSEqC switch.

 

Ik denk bijna niet dat het gaat lukken met een "monoblok", 120 cm. schotel is te groot, daar is de "kop" niet voor gemaakt.

60 cm. schotel is weer te klein voor Astra 3.

aangepast door Emekli

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig bericht klopt nu voor geen meter, probeerde dan het herhaaldelijk aan te passen, gaat helaas niet.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste rleefmans


Zoals al opgemerkt heb je in Coin een veel grotere schotel nodig dan die 80cm. Je zit op de rand waar een 120cm-schotel noodzakelijk is.

Probeer daar aan een schotel te komen die ongeveer 110cm breed is en 120cm hoog.
Monoblock of duo-lnb past op zo’n grote schotel niet. Je moet dus met losse lnb’s werken. Ik adviseer je

Inverto Black Ultra lnb’s te nemen, die zijn het beste bij het zwakke signaal van de Astra 23,5 daar.

Je kunt daar in ieder geval geen multirail gebruiken want die kan niet schuin genoeg ingesteld worden.

De lnb van de Astra 23,5 moet je in de klem zetten. Daarna moet je de lnb 25 graden schuin zetten, met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal waterpas.
Dan plaats je een Wentronic Multi 2 of Multi 3 houder over de hals van de lnb, zie bijlage. De tweede lnb die je voor de Astra 19,2 gaat gebruiken moet ongeveer op een afstand van 75mm staat hart op hart gemeten aan de voorzijde van de lnb.
De vrijhangende lnb moet 34mm lager staan dan de lnb ik de klem als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt. Deze lnb moet je 21 graden schuin zetten, met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal waterpas.

De elevatie van de schotel moet op ongeveer 41 graden staan en deze uitrichten op de Astra 23,5 op bijv. de zender History HD.

post-60869-0-16738000-1367152600_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje en Emekli,

 

Dank voor het duidelijke verhaal. Lijkt erop dat mijn ouders een leuk monoblok hebben hangen waarvan ze de "helft" gaan gebruiken! :)

Ik zal eens bij de lokale dealers gaan shoppen voor zo'n grote schotel en multihouder en er eens rustig voor gaan zitten!

Igv meerdere LNB's naar een enkele tuner, zal ik waarschijnlijk ook iets van een "switch" moeten hebben?

 

Aan de moderator: Excuses voor de link, was geen verkapte reclame poging. Dacht dat er iets mis was gegaan met het plaatje

Rebox RE 4200

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Sorry dat ik dit topic weer open gooi, maar hier wordt bijna alles beantwoordt.

Bijna....

Ik heb onlangs mijn 60 cm  Digital + schoteltje vervangen voor een 80 cm offset icm een Single monoblock 4 graden LNB 80 cm van inverto. ( Locatie is Los Santos , 60 kilometer onder Salamanca) Spullen gekocht bij Spaanse online shop, dus geen TRiax.

Heb de linkse LNB geklemd (van achter gezien) Heb Diseqc 1 op 19,2 en diseqc 2 op 23,5, op een ouwe DM500.

Krijg de 19,2 perfect (SNR 93% AGC 94% op BVN), ga ik naar TV oost op 23,5 heb ik SNR 66%, AGC 84$ en BER 65520...

Moet ik soms ook de Diseqc omwisselen op mijn dreambox, of misschien iets anders proberen?

DM800+DM500HD Open Pli ~ Triax88 multifeed 13-19-23-28 ~ inverto twin LNB ~ EMP P.164IW switches ~ 2Tb Synology D109+4 Tb Qnap TS121

DM500 + 80 cm DIESL met Inverto 4* monoblock in Spanje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste ransjooman

Ik heb de zaak even nagerekend.
Ik ben er van uitgegaan dat als je het over een schotel van 80cm hebt, de schotel 72cm breed is en 80cm hoog.
Daarmee vallen de signalen in Los Santos 49,5mm van elkaar.
Het monoblock waar je het over hebt is de IDLB-SINM25-DOPO4-8PP, zie: http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=251&cat=36
Hiervan staan de koppen 48mm van elkaar.
Een afwijking van slechts 1,5mm wat te verwaarlozen is.
Staat de schotel dus goed op de ene satelliet gericht, dan moet je de andere ook goed kunnen ontvangen maar dan moet het monoblock wel 19 graden schuin worden gezet, zie de bijlage. Heb je die op die schuinte staan?

De kop van de Astra 23,5 moet je in de klem zetten zodat de 19,2 er omlaag bij hangt.
 

post-60869-0-01471300-1439627348.png

post-60869-0-63182000-1439627386.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...