Ga naar inhoud


Schotel plaatsen in flatgebouw


Olga2000

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik woon in een hoge flatgebouw. VvE verbiedt schotels niet, maar je mag ze plaatsen alleen op je balkon (privé gedeelte). Hier komt het... Bijna niemand heeft een balkon! Wij hebben een Frans balkon wat in feit is een extra grote raam. 

 

Ten strengste is verboden om schotels aan de gevel of op het dak te plaatsen, want dat is eigendom van VvE. Zelfs aan de hek van de Frans balkon mag het niet. Het is gewoon een variant op het verbieden. Er werd een belachelijke idee gelanceerd om schotel in de woonkamer (!) binnen te plaatsen.

 

Ik woon redelijk hoog, 3-de verdieping, andere hoge gebouwen zijn op afstand, geen hoge bomen. 

Ik heb een idee gekregen, maar ik weet niet of het technisch haalbaar is en wellicht is die net zo gek als het idee om schotel in de woonkamer te plaatsen.

 

Ik zou kunnen een soort stevige rvs stang aan de binnenkant van mijn huis vast kunnen maken, een uitsparing in mijn houten kozijn uitzagen zodat stang naar buiten uitsteekt en een klein schoteltje van 60 cm of zo daaraan bevestigen. Als schotel vast aan mijn privé gedeelte zit, kan VvE mij niks maken.

 

Ik ga het allemaal niet zelf doen, maar iemand inhuren. Maar wellicht is dat niet te doen? Wat richting betreft zou het perfect zijn. Mijn ramen zijn naar Zuid-ZuidWest gericht. Enkelingen die wel een balkon hebben, richten hun schotels ook die kant op.

 

Heeft wellicht iemand een andere idee? Tot kort was redelijk blij met kabel, maar er komen veranderingen die mij zeer tegenstaan (enkele zijn nu al begonnen).

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Ik ben bang dat het een moeilijke zaak wordt om vol te houden dat een bevestiging door de gevel niet hetzelfde is als bevestiging aan de gevel.

Je ziet van buiten het verschil niet.

 

Je zou met een stempel constructie een mast kunnen klemmen in het raamkozijn en daar de schotel aan bevestigen.

Strikt genomen zit die dan niet aan het balkon hek bevestigd.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste ceesv

 

Jij bedoeld waarschijnlijk de klemconstructie in de bijlage. Dat is een prima oplossing alleen heb je bij

een gevel van een flat meestal geen muur waar je de schotel tussen kunt klemmen.
Daarom vroeg ik al een foto van de gevel te maken zodat we beter kunnen bekijken wat de mogelijkheden zijn. Ook de richting waar de signalen vandaan komen zijn van belang om voor oplossingen te komen.


Laat Olga2000 eerst eens wat meer gegeven aanleveren

post-60869-0-30757400-1368561957_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bij een frans balkon zou deze constructie best kunnen passen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi! Dank je wel voor reacties! Is heb een afbeelding van het gebouw (een beetje op afstand, anders moet ik zelf foto maken) toegevoegd. Richting is goed.

 

Mijn voornamelijke zorg is VvE. Ik heb even goed naar plaatje met tussen de raam geklemde bevestiging... maar ik denk dat ook dat zal niet mogen. Het probleem ligt natuurlijk vooral in het feit dat VvE met alle macht voorkomen wil dat er schotels op de gevel verschijnen. De enige waterdichte systeem is de bevestiging binnenhuis.. maar er zijn ook rubbers (tegen regenwater) in de kozijn en zo... dus een uitsparing in kozijn/deur is ook niet bepaald optimaal, al zou alsnog denk ik kunnen als professioneel gedaan zou zijn.

 

Ik begrijp de onwil van VvE, ik ben ook eigenaar. Toch denk ik dat het mogelijk is om esthetisch verantwoord een schotel op de gevel te plaatsen. Ik wil wel kijken of er schotel in rode kleurtje te verkrijgen is (eventueel te verven) etc. en een kleinst mogelijk schoteltje en zo..

post-67520-0-10401100-1368603926_thumb.jpg

post-67520-0-38006200-1368603935_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je hier nooit een schotel mag plaatsen want het is een gladde gevel. Wettelijk is het verboden om een schotel te plaatsen die voor de voorgevel uit steekt.

Uit Dishpointer kan ik niet opmaken waar je woont en hoe de signalen van bijv. de Astra 23,5 op je voorgevel vallen.

Als dat gunstig is, dan zou je achter het glas een transparante schotel kunnen plaatsen als het tenminste geen getint glas is want dan werkt het niet. Mooi is dat natuurlijk niet om zo’n ding in huis te hebben staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wettelijk verboden? Er was toch een uitspraak van Europese commissie of zo dat alle nationale "verboden" op schotels opgeheven had, o.a. dat het niet "mooi" is, geen argument meer? In verband met recht op informatie...

 

Er wordt volgens mij ook in 'verbod' van onze VvE niks over het uitsteken van de schotel en de voorgevel, maar slechts dat het niet op de muur of balkonhek mag. Natuurlijk men wil het niet omdat het "niet mooi", maar juist deze argument proberen ze te vermijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staat los van het probleem, maar hier in Turkije, géén schotelverboden.

Tevens worden er, in appartementsgebouwen, buizen in de muur geplaatst die lopen van salon en!! slaapkamer(s) naar het dak.

 

Op het dak plaats je je eigen schotel(s) of deelt middels twin/octo LNB´s.

Zo simpel is het, waarom doen ze in Europa altijd zo krampachtig moeilijk, ik zou er ziek van worden.

 

De oplossing van Sprietje is anders geen slechte, gewoon plaatsen, gaan ze zeuren, dan kan het altijd nog weg.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, gemeente gaat wellicht niet zo snel zeuren... maar VvE wel! Dat weet ik zeker... Nu hoorde ik dat mijn kozijn (aan buitenkant) ook nog eigendom van VvE is... dan wordt het langzamerhand een hopeloze zaak... :-(

 

Dat oplossing in Turkije lijkt mij een zeer mooie! Maar men in Nederland heeft dus andere beslissingen genomen: kabel en Interactieve TV via internet... lang niet zelfde als Schotel!!! In Turkije is er waarschijnlijk geen kabel??..

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de grote steden is wel degelijk kabel, wordt maar weinig een abo. op genomen.

Waarom betalen voor iets wat via de schotel gratis is?.

 

Misschien nog een andere oplossing, de persoon waar het om gaat moet aangeven dat hij bijv. per se een bepaalde Russische zender wil kijken, een die niet op de kabel zit.

Het zal dan waarschijnlijk via de rechter moeten gaan, maar dan maakt hij toch een goede kans.

Via diverse wetten en verdragen is dit zo geregeld, iets wat je wilt zien, maar niet via de kabel of aardse landzenders is te ontvangen,

rechtvaardigt dan een schotel, dit is vrije nieuwsgaring.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...