Ga naar inhoud


Onlogische signaalsterkte/kwaliteit op LNB's.


Tureluur

Aanbevolen berichten

Tot voor kort liet ik alles doen, maar dat wordt mij te prijzig. Heb recent een 4e LNB geplaatst, op een nieuwe rail. Heb een Triax 85cm schotel met 4 LNB's [inverto Multiconnect Twin LNB] op een Inverto Multiconnect beugel. Nu vind ik die beugel maar 'bagger' ;ding draait al als er een musje op gaat zitten!

 

Ik heb een probleem met de signaal kwaliteit, wat ik niet snap. Volgorde LNB's is correct volgens mij ;

Eutelsat 13.0E; Astra 19.2E ; Astra 23.5E ; Eurobird-Astra 28.5E.  Op mijn HD-ontvanger heb ik een

signaal/kwaliteitsmeter ingebouwd zitten [DigiCorder HD S2 Plus]. Ik heb nu de volgend waarden,

de twee kanalen zijn vrijwel gelijk, dus ik geef maar voor één LNB van elke twin;

 

Eutelsat 13.0E        Niveau 74dB /  Kwaliteit 0.0 dB

Astra 19.2E            Niveau 70dB /  Kwaliteit  8.0 dB

Astra 23.5E            Niveau 74dB / Kwaliteit   0.0dB

Eurobird-Astra 28.5E         80dB                  8.0dB    

 

Hoe kan het dat ik op de ene sat bij 70dB een kwaliteit van 8.0dB heb, en op een ander bij 74dB

een kwaliteit van 0.0dB ???

 

 

 

Technisat Digicorder S2 , 110cm Schotel, twin lnb. Algarve...

Technisat Digicorder HD S2 Plus,78cm Schotel,4x Inverto Black Multi,2x Disqec 4in1 Chess, Noord Veluwe...

Link naar reactie
Delen op andere sites


een Triax 85cm schotel met 4 LNB's [inverto Multiconnect Twin LNB] op een Inverto Multiconnect beugel.

 

Inverto Multiconnect is een logische verklaring. Triax 85cm nog nooit van gehoord. Ik denk dat u een triax 88cm bedoeld.

 

 

Eutelsat 13.0E        Niveau 74dB /  Kwaliteit 0.0 dB

Astra 19.2E            Niveau 70dB /  Kwaliteit  8.0 dB

Astra 23.5E            Niveau 74dB / Kwaliteit   0.0dB

Eurobird-Astra 28.5E         80dB                  8.0dB    

 

Hoe kan het dat ik op de ene sat bij 70dB een kwaliteit van 8.0dB heb, en op een ander bij 74dB

een kwaliteit van 0.0dB ???

 

Hebt u wel beeld op de astra 1,3 en hotbird? Bij "kwaliteit 0.0dB" is de lnb en schotel niet correct uitgericht. Maw geen beeld. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Tureluur


Welkom op dit forum.

Misschien heb je de instellingen van je satelliettuner niet hetzelfde staan als de aansluitvolgorde van de lnb’s op de diseqc-switch. Heb je de lnb’s op de diseqc-switch ook in de volgorde aangesloten zoals je aangeeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ ventura  .  "Inverto Multiconnect is een logische verklaring" ; Wat verklaard het dan? Het zal idd 88cm zijn,

                      maar op een ladder 5m  boven de grond ben ik niet zo handig met een meetlint..

                     Ik heb op 19 & 28E beeld. Op 13E soms, op 23E nooit. Bij de vorige ontvanger was de kwaliteit

                      "1,7dB" ; ook geen beeld. De LNB's die ik noem, zitten op één rail. Eerst 19,2E gericht [die zit aan

                     de arm van de schotel op 90dB], daarna met schuiven en  draaien mbh signaalsterkte op

                    ontvanger 28.5E gevonden. De 23E zit tussen de 19 en 28E, maar geen beeld of kwaliteit verschil

                    met draaien en/of verschuiven.

@ sprietje.   Ik was al een paar jaar lid, maar had geen aanpassingen nodig. Geen tijd. Wat betreft de volgorde

                    kan ik kiezen op  welke positie ik een sat zet. Vast zijn de diseq instellingen, maar sat kan ik via

                   een pulldown wijzigen. Nu staat er;

 

                   A/A 1. Astra    19.2E

                   B/A 2. Hotbird 13.0E

                   A/B 3.Eurobird-Astra 28.5E

                   B/B 4. Astra 23.5E

 

                   Moet ik 1-4 dan zo instellen dat ze van 19.2-28.5 verlopen? Of juist van 28.5E op "1" naar 13.0E op

                   "4" ??? Maakt dat wat uit; een diseq is toch niet meer dan een stuurbare schakelaar?

aangepast door Tureluur

Technisat Digicorder S2 , 110cm Schotel, twin lnb. Algarve...

Technisat Digicorder HD S2 Plus,78cm Schotel,4x Inverto Black Multi,2x Disqec 4in1 Chess, Noord Veluwe...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Tureluur


Je moet eerst weten hoe de lnb’s op de diseqc-switch zijn aangesloten.

Je geeft aan dat je de satelliettuner als volgt hebt ingesteld:
A/A 1. Astra 19.2E
B/A 2.Hotbird 13.0E
A/B 3.Eurobird-Astra 28.5E
B/B 4. Astra 23.5E

Maar zitten de lnb’s wel in die volgorde op de diseqc-switch aangesloten?
Dus:
Astra 19.2E   op aansluiting 1
Hotbird 13.0E   op aansluiting 2
Eurobird-Astra 28.5E op aansluiting 3
Astra 23.5E   op aansluiting 4
 

Als die in een andere volgorde zijn aangesloten, krijg je dat sommige satellieten geen signaal geven.


Je geeft aan dat je signaalkwaliteit hebt op de Astra 19,2 en de Eurobird-Astra 28,5.
Dan kloppen die instellingen dus met de aansluitingen op de diseqc-switch.

Om nu niet meteen op de ladder te hoeven klimmen zou ik zeggen, zet de Astra 23,5 nu eens op B/A en de Hotbird op B/B. Ik denk dat ze het dan al doen, anders toch even naar de diseqc-switch en kijken in welke volgorde je de lnb’s hebt aangesloten.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

 "Inverto Multiconnect is een logische verklaring" ; Wat verklaard het dan?

Deze heeft een kleine lnb kop waardoor het signaal minder is vergeleken met een normale lnb kop. Het is ook bijna algemeen bekend dat Inverto Multiconnect slechte prestatie geeft onder slechte weer omstandigheden. Waardoor men eerder signaal verliest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Sprietje. Ik heb de volgorde gemaak zoals u voorstelde. Daardoor kreeg ik op die LNB's nog ongeveer 10Tv en 12 radio kanalen ieder. Wél was ik RTPI kwijt. Zet ik de volgorde helemaal om, dus oplopend ;

 

A/A 13E 0 kwaliteit

B/A 19.2E 0 kwaliteit

A/B 23.5E 85 niveau en 9.5 kwaliteit. Opmerking in beeld '28.5E, schotel waarschijnlijk fout uitgericht'

B/B 28.5E 0 kwaliteit

 

Ik dacht het te snappen, maar begrijp er steeds minder van [blijkt]...

HEeft het zin voor mij om een Xarius Satmeter 06 te kopen ; kan ik dan alles werkend krijgen, of is dat weer een 'leerproces' op zich ?

 

@ventura. Deze LNB's heb ik gekocht op advies van een 'expert'. Maar na montage was het signaal slechter als van de 'drie-dubbeltjes' LNB's die ik eerst had!

Technisat Digicorder S2 , 110cm Schotel, twin lnb. Algarve...

Technisat Digicorder HD S2 Plus,78cm Schotel,4x Inverto Black Multi,2x Disqec 4in1 Chess, Noord Veluwe...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft het zin voor mij om een Xarius Satmeter 06 te kopen ; kan ik dan alles werkend krijgen, of is dat weer een 'leerproces' op zich ?

Is een leuke hobby meter niet meer en niet minder. Indien het budget toe laat zal ik voor een satlook lite gaan. Het is zeker een 'leer proces' als u nog nooit een gevordeerde satelliet meter in bezit en of gebruik.

 

Deze LNB's heb ik gekocht op advies van een 'expert'. Maar na montage was het signaal slechter als van de 'drie-dubbeltjes' LNB's die ik eerst had!

Bekende gezegde: niet alles koks dragen langen mensen. Jammer dat 'expert' u deze lnb (Inverto Multiconnect) heeft aangesmeerd/aangeraden. Het is meer een dozen schuiver om zijn voorraad op te maken.

 

@Tureluur, in welke woonplaats (hoeft niet exact) bevindt u zich?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Beste Tureluur


De Inverto Multi Connect lnb’s zijn de slechtste lnb’s die de expert had kunnen adviseren. Ze zijn overgevoelig voor regendruppels op de kop. Hierdoor zakt het signaal sterk weg maar ik kan me niet voorstellen dat je dan meteen geen signaalkwaliteit meer meet. Daarom vermoed ik toch dat je probleem ook met de diseqc-instellingen te maken heeft maar van je antwoord wordt ik niet veel wijzer. Ga eerst eens kijken welke lnb op welke ingang van de diseqc-switch is aangesloten.
In de bijlage zie je welke lnb voor welke satelliet is.

Maar om je te adviseren welke lnb’s je beter zou kunnen nemen moeten we wel eerst precies weten welke Triax-schotel je hebt want een Triax 85 bestaat niet. Meet nu eerst eens de breedte en de hoogte van de schotel op zonder de rand.

 

post-60869-0-79198700-1369648665_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

@sprietje. Ik ben verder gaan knoeien. Alles staat weer op de orginele volgorder [voorlopig]. Als ik nu PER KANAAL kijk, zie ik ;<br />- 13E RTPI 74/3dB [bij 13E in totaal overzicht staat 74/ 0 dB]<br />- 23.5E TV Gelderland 80/9dB<br />- 28.5E BBC1 London 82/9.2dB<br /><br />Na HANDMATIG zoeken, krijg ik op 23.5E wél alle HD kanalen. Voor de sat staat nog steeds 'kwaliteit 0dB'.<br />Maar NL1 HD geeft 78/8.6dB .... Tegelijk ben ik het hele 2e antenne signaal kwijt? Ik heb een ASTON cam,<br />tot vanmorgen [voor ik dingen veranderde] gewoon twéé signalen, ongeveer gelijk...

Technisat Digicorder S2 , 110cm Schotel, twin lnb. Algarve...

Technisat Digicorder HD S2 Plus,78cm Schotel,4x Inverto Black Multi,2x Disqec 4in1 Chess, Noord Veluwe...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ventura . Epe , tussen Zwolle en Apeldoorn.

@Sprietje. Ik was bezig met de instellingen en zag uw laatst bericht pas na verzending van mijn bericht!

 

Ik ga even de schotel meten en wat zaken opschrijven, bedankt tot zover!

Technisat Digicorder S2 , 110cm Schotel, twin lnb. Algarve...

Technisat Digicorder HD S2 Plus,78cm Schotel,4x Inverto Black Multi,2x Disqec 4in1 Chess, Noord Veluwe...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje. Er staat nu een ladder bij. BR 71cm ; H 78cm.

 

Hoe tel ik de LNB's ? Als ik dezelfde kant op kijk als de schotel, moet de meest westelijke [rechts] de 28.5E

zijn, of juist 13E ?

 

Maar voor ik iets vernader zou ik graag horen wat u voor conclusies uit mijn bericht van 11.31h vandaag, anders

wordt de wirwar steeds groter..

Technisat Digicorder S2 , 110cm Schotel, twin lnb. Algarve...

Technisat Digicorder HD S2 Plus,78cm Schotel,4x Inverto Black Multi,2x Disqec 4in1 Chess, Noord Veluwe...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje. Sorry, wist niet dat ik op plaatje moest clicken om tekst te zien...één vraag minder dus.

Technisat Digicorder S2 , 110cm Schotel, twin lnb. Algarve...

Technisat Digicorder HD S2 Plus,78cm Schotel,4x Inverto Black Multi,2x Disqec 4in1 Chess, Noord Veluwe...

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK Tureluur


Het is dus een Triax 78 van 70cm breed en 78cm hoog. Daar kun je dus geen gewone lnb’s op plaatsen, dat moeten smalle zijn. Inverto Multiconnect zijn erg gevoelig voor regendruppels maar andere smalle lnb’s hebben ook meer last van regendruppels dan gewone lnb’s.
Gewone lnb’s kun je pas plaatsen op een grotere schotel voor multiontvangst, bijv. een Triax 88 of een SAB 98.
 

Je zult dus zelf de afweging moeten maken wat je wilt, geld uitgeven voor een grotere schotel en nieuwe lnb’s of doormodderen met smalle lnb’s op je bestaande schotel en dan slechte of geen ontvangst als er regendruppels op de kop van de Multiconnect zitten.


Ik hoor nog wel hoe de lnb’s op de switch zijn aangesloten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Sprietje.  Het werkt !  Ik had waarschijnlijk de diseq per ongeluk uitgezet en daardoor geen

                  signaal op de 2e reeks :sick:                  

                  Ik had dus al  signaal op 23,5E voor alle HD zenders. Ik snap absoluut niet waarom

                  het ding aangeeft  "0 dB" kwaliteit voor de hele sat, terwijl ik op  HD zenders die ik

                  wil zien een rond de de 80/8 db heb !  :unsure:  

                  Ga dit maar eens aand technisat vragen...

 

                  Als je het niet erg vind, ga ik niet lopen rommelen aan de diseq's / LNB's nu. Het

                  werkt en dat wil  ik vooral  zo houden ! :) 

 

                  Ik ga waarschijnlijk een regenscherm plaatsen, kijken of dat voldoende is. Hopelijk

                  gaat er geen duif op nestelen :mad: 

 

 

                  Ook hier weer ****  BIG THANKS **   Sprietje !!!

aangepast door Tureluur

Technisat Digicorder S2 , 110cm Schotel, twin lnb. Algarve...

Technisat Digicorder HD S2 Plus,78cm Schotel,4x Inverto Black Multi,2x Disqec 4in1 Chess, Noord Veluwe...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...