Ga naar inhoud


Probleem met Multytenne


pilotbabo

Aanbevolen berichten

Een kennis van mij heeft Technisat Multytenne (een kop 4 satellieten 13, 19,23 en 28). Echter op meeste frekventies op 23 E (ingang C) gaat signaal van 0% tot 45% of beeld gaat blokken laten zien. Ik heb met een 2de ontvanger getest en krijg ik exact hetzelfde. Ook als ik disqeqc A/B/C/D automtisch laat detecteren, hij vind we ingangen A,B en D maar C (23 E) niet. Alles wijst erop dat er iets in de kop (switch?) niet meer goed is. Heeft iemand zulke ervaring met Mutytenne? Ook wat te doen in deze situatie? Is het mogelijk alleen kop te vervangen (2de hands misschien)?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 36
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Hoi pilotbabo.

 

De lnb voor Astra 23.5 op diseqC C kan best defect zijn.

Datzelfde geld ook voor de disecQ switch in de Multytenne.

De twee onderdelen zijn bij de betere satelliet winkels te koop.

 

Om je een indruk te geven hoe of de Multytenne er van binnen uitziet kan je even kijken in onderstaand topic uit 2009.

http://www.sat4all.com/forums/topic/268287-2221-hoe-een-multytenne-gebruiken-met-een-dsr-2221/?hl=multytenne&do=findComment&comment=1701006

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Gigablue HD 800 SE heeft geen beperkingen voor wat betreft de diseqc-instellingen iets wat bepaalde CanalDigitaal ontvangers wel hebben. Dus daar kan het probleem niet zitten.


Het ziet er inderdaad naar uit dat er iets mis is met de kop of de diseqc-switch.

Is het een Multytenne met één of twee aansluitingen. Als er twee aansluitingen op zitten, dan zou ik de andere aansluiting eens proberen. Er zitten dan ook twee diseqc-switches in en het is natuurlijk erg onwaarschijnlijk dat beide diseqc-switches kapot zijn.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb zelf wel eens meegemaakt dat van een gekochte en opgestuurde

Multytenne de bolling van de schotel niet meer juist was. Effe drukken

op juiste punt en plop, weer volle bak. Verder meegemaakt dat er vocht

in was gekomen omdat men de schoeven aan de bovenkant had nagedraaid

met barsten tot gevolg. Heb de boel goed gedroogd en er een andere Diseqc

ingezet en goed afgekit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Dan gaan we maar eens na een lange tijd hier eens op reageren!

 

De lichte creme schotels van Technisat Multytenne +/- 2009 werkt inderdaad niet op 23,5 HD bij zowel de Vu+ Duo, Uno en de ET4000! Wel de Ariva mini 102 wordt correct aangestuurd op 23,5 HD.

 

De Ariva geeft aan Diseqc 1.0  Astra 19.2 op 1 (A), Hotbird 13 op 2 (B) Astra 23.5 op 3 © en Eutelsat 28.2 op 4 (D) en Voilá alles HD zenders gevonden van CanalDigital. Volgens mij heeft dit te maken met het niet 100% compatible aansturen van Diseqc 1.0 op nieuwere en andere ontvangers.

 

Anders zou ik ook geen beeld hebben op de Ariva, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De gevoeligheid van de Ariva kan net iets beter zijn waardoor de HD signalen over de drempel uit komen.

Maar ook een comptabiliteitsprobleem kan niet geheel uitgesloten worden.

 

Tenslotte is het uitrichten van de Multitenne best lastig. Vooral het waaterpas zetten van de mast is belangrijk, waarbij aangetekend kan worden dat naarmate je meer naar het westen woont een kleine zijwaartse kanteling van de mast de skew optimaliseert en de ontvangst verbetert.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@PetrosCrete,

 

Ik zie dat toch anders, als een diseqc switch niet goed wordt aangestuurd kan hij gewoon niet schakelen. Niet A,B en D wel omschakelen en C niet omschakelen. Als de ET4000 niet zou schakelen, zou je ook geen beeld op Hotbird of Astra2 kunnen hebben.

 

Het is eerder een kwestie van ontvangst sterkte. De Multytenne is nu eenmaal niet zo sterk om bij de huidige weesomstandigheden aan alle ontvangers een goed signaal te leveren. Met name de Linux-based ontvangers zijn toch wel veel selectiever, hebben gewoon iets meer goed signaal nodig om een plaatje te kunnen geven. Het is eerder een kwaliteit van de Ariva om hier wel beeld te kunnen presenteren, dan een terkortkoming van de VU+Duo/ET4000 ontvangers.

 

Je Multytenne kan misschien nog net ietsje beter afgesteld worden, dan heb je bij goed weer wel beeld op de VU+Duo/ET4000.

 

Ik denk dat als je op een sterke transponder (niet 8PSK) van Astra3 laat zoeken, dat je dan wel signaal hebt. Kijk eens bijvoorbeeld op 11895 Vert. 27500 5/6 - hierop zitten Tsjechische FTA zenders Rebel, Active, Relax en SlagrTV.

 

M_Z

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou beste wel eens signaalsterkte kunnen zijn. Misschien wel een slechte kwaliteit coax gebruikt of is er vocht ingekomen. Dat is makkelijk te controleren door ook het signaal eens te meten met een kort stukje coax rechtstreeks aan de Multytenne.

Misschien is er wel water in de kop gelopen waardoor binnenin alles geoxideerd is en slecht werkt. Door de kop even los te maken en te schudden kun je wel horen of er water in staat.

Ook kan signaalverbetering verkregen worden door de Multytenne iets naar het oosten te kantelen. Met name als je ten westen van Utrecht woont kan dit verschil uit maken. Hoe schuin die moet staan kan ik zo uitrekenen.

Ook op de Astra 19,2 zijn zenders die wat moeilijker te ontvangen zijn zoals de Vlaamse op 12722H. Hij zou eens af kunnen stemmen op Eén of Canvas.

 

Ook heeft topicstarter nog geen antwoord gegeven of het een Multytenne betreft met 1 of 2 aansluitingen. In het laatste geval is het belangrijk te controleren of op beide aansluitingen hetzelfde probleem zich voor doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb jullie antwoorden gelezen, bedankt.

 

Ik snap er ook geen moer van, Heb al zoveel bakjes en schotels geinstalleerd  en dit probleem nog nooit gehad (wel rotte Diseqc's gehad, hier en op Kreta). Ga hem in het weekend eens bij mijn vader uit proberen, het zou goed mogelijk kunnen zijn dat dat schoteltje van mij niet meer goed is afgesteld. Enfin, ik ga het gewoon eens bij hem eens uitproberen!

 

Zelf heb ik hier een draaibare schotel die ik altijd gebruik,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...