Ga naar inhoud


Radio Waddenzee 1602 stopt met uitzendingen


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Per 29 Juni stopt radio Waddenzee met uitzendingen.

Te lezen is dit o.a. op hun website.

 

Ik vond het altijd al een vreemde club van hobbyisten die met alle geweld op een schip moesten gaan zitten. Dat kost een hoop geld.

Tja...dan de middengolf. Daar luistert ook nog nauwelijks niemand meer naar.

Beter was het dat ze een aanvraag hadden ingediend om via DAB+ uit te kunnen zenden. Dan waren ze met de tijd meegegaan.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wel, als er niet genoeg programma-aanbieders zijn wordt het nooit populair.

Hier had de overheid misschien een handje mee kunnen/moeten helpen.

In Duitsland komt het nu langzamerhand van de grond. In Engeland en Zwitserland is het een groot succes.

In Oostenrijk komt het niet van de grond omdat de huidige FM zenders niet mee willen werken. Ze zijn bang voor konkurentie. Dus protektionisme...wat helemaal foute boel is.

 

Had de NL overheid wat breder over dit thema nagedacht en gehandeld was het DAB gebeuren al lang van de grond gekomen. Er was meer werkgelegenheid gekreërd en een bijdrage aan de werkeloosheid.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

De plek van Radio Waddenzee op de 1602 AM wordt onmiddelijk ingenomen door Radio Seagull. Dat is een Engelstalig radiostation.

Jammer dat de zender meestal alleen in Friesland te horen is. Als ik in de buurt ben gaat stem ik altijd af op de 1602 AM.

 

DAB+ heeft de toekomst. Per 1 september 2013 is de officiele lancering. Een aantal zenders is nu al in de lucht in heel Nederland. Later dit jaar zijn het tientallen zenders. DAB + heeft een veel betere geluidskwaliteit dan FM.

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

DAB+ daar luistert toch ook praktisch nog niemand naar. En in de Waddenzee is nog helemaal geen dekking.

Je bent voorbarig en wellicht niet goed op de hoogte.

Hoe kun je dit beweren als DAB+ net met testuitzendingen is begonnen en en nog niet eens veel ruchtbaarheid aan is gegeven?

FM stopt binnen de komende 10 jaar, is internationaal afgesproken. FM-zenders zijn analoge stroomvreters, net als MG.

DAB+ wordt de toekomst, met een veel groter zenderaanbod in digitale kwaliteit.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Per 29 Juni stopt radio Waddenzee met uitzendingen.

Te lezen is dit o.a. op hun website.

 

Ik vond het altijd al een vreemde club van hobbyisten die met alle geweld op een schip moesten gaan zitten. Dat kost een hoop geld.

Tja...dan de middengolf. Daar luistert ook nog nauwelijks niemand meer naar.

Beter was het dat ze een aanvraag hadden ingediend om via DAB+ uit te kunnen zenden. Dan waren ze met de tijd meegegaan.

Ik vond het een prachtproject. Jammer dat ze stoppen.

Seagull wordt ook in Engeland beluisterd.

MG was nou juist de nostalgie. En in bv Amerika is middengolf nog steeds niet dood, ondanks nieuwe technieken.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Amerika is er geen één MG zender met meer dan 50 kW. Dat zijn de prime stations op clear frequencies. Die verzorgen een stadt als New York  of Chicago...maar niet een land als NL. Verder hebben de overige MG zenders 5 á 25 kW afhankelijk van de frequentie en het doelgebied.

Dan heeft de middengolf in Amerika een raster van 10 KHz. Komt op een audio bandbreedte neer van 5 KHz. Waarbij de bandbreedte vaak overschreden wordt want de middengolfzenders in Amerika klinken zeer goed. Ze worden echter bijna zonder uitzondering voor gesproken woord gebruikt. Nieuws, Aktualiteiten en Talkshows. Dat vind ik een prima benutting van de huidige middengolf.

Lang golf wordt niet gebruikt in Amerika.

In plaats van DAB heeft Amerika HD Radio ingevoerd. Dat heeft o.a. te maken met het feit dat er geen enkel radiostation is die het hele land afdekt. HD Radio is gebaseerd op simulcast met een FM zender in de FM band. Ze zenden analoge FM en HD Radio op dezelfde FM frequentie uit wat veel uit of band storing kan veroorzaken bij naast elkaar liggende zenders.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

DAB+ heeft de toekomst. Per 1 september 2013 is de officiele lancering. Een aantal zenders is nu al in de lucht in heel Nederland. Later dit jaar zijn het tientallen zenders. DAB + heeft een veel betere geluidskwaliteit dan FM.

 

 

Maar welke winkel je ook binnenloopt en je kijkt, zoekt of vraagt naar een DAB ontvanger dan kijken ze je aan alsof je de boel staat te belazeren.

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

In Amerika is er geen één MG zender met meer dan 50 kW. Dat zijn de prime stations op clear frequencies. Die verzorgen een stadt als New York  of Chicago...maar niet een land als NL. Verder hebben de overige MG zenders 5 á 25 kW afhankelijk van de frequentie en het doelgebied.

Dan heeft de middengolf in Amerika een raster van 10 KHz. Komt op een audio bandbreedte neer van 5 KHz. Waarbij de bandbreedte vaak overschreden wordt want de middengolfzenders in Amerika klinken zeer goed. Ze worden echter bijna zonder uitzondering voor gesproken woord gebruikt. Nieuws, Aktualiteiten en Talkshows. Dat vind ik een prima benutting van de huidige middengolf.

Ik weet dat de benutting van de MG in Amerika verschoven is naar news en talk.WABC bv. is ook talk geworden.

En dat het maximum 50Kw is en het raster 10 kHz weet ik ook. Komt het geluid zeer ten goede, zeker met een Optimod erop.

(De 50 kw zenders waren trouwens ook zeer geschikt voor onze zeezenders in de sixties.)

 

Maar als je naar de huidige ontwikkelingen kijkt bij de Europese MG, begint die ook aardig "clear" te worden door alle afschakelingen in een rap tempo, en wat blijft zijn doorgaans slechts info-zenders (NDR-info, GrootNieuws en Radio Maria).  En hoe lang nog? De laatste twee gaan ook naar DAB+, dus afschakeling ervan plus Radio 5 en wellicht Radio10Gold is slechts een kwestie van tijd.

 

Een radio kopen met KW en MG is zo langzamerhand weggegooid geld. Daarom worden die ook gedumpt op het ogenblik. Bij het scheiden van de markt.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met DRM is er op o.a. de middengolf nog veel meer uit te halen. Maar dat is weer zo´n norm waar je een lobby voor nodig hebt.

Ik ben erg blij met de 153 KHz en 209 KHz langegolfzenders van de DLF. Deutschlandfunk. Die bléren over heel centraal Europa dag & nacht. Dat is prima voor in de auto en een uitzonderlijk goede info zender.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met DRM is er op o.a. de middengolf nog veel meer uit te halen. Maar dat is weer zo´n norm waar je een lobby voor nodig hebt.

Ik ben erg blij met de 153 KHz en 209 KHz langegolfzenders van de DLF. Deutschlandfunk. Die bléren over heel centraal Europa dag & nacht. Dat is prima voor in de auto en een uitzonderlijk goede info zender.

Ja, maar die zit ook op de FM.

DRM is mislukt. Een gepasseerd station inmiddels.

En de vraag is, hoe lang die energieverslindende LG-zenders  van DLF nog in de lucht blijven. BBC4LongWave is de BBC ook te duur aan het worden.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Energie verslinden ben ik het niet mee eens. Kijk eens naar de enorme reikwijdte op LG. En minimale bandbreedte in het spektrum.

9 KHz. Een enkele Analoge FM zender heeft bij stereo 200 KHz nodig. Bij een reikwijdte van niet meer dan 50 á 75 km.

Trouwens beide LG zenders in Duitsland zijn al voor DRM omgerust. Dan kan het vermogen drastisch naar beneden.

Overdag zenden ze met 500 kW en ´s nacht 250 kW. Valt allemaal wel mee.

De 747 AM dekt overdag met moeite heel NL af. In het zuiden van NL is zelfs een steunzender nodig want in Limburg is het al afgelopen. En dat met 400 kW.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Energie verslinden ben ik het niet mee eens. Kijk eens naar de enorme reikwijdte op LG. En minimale bandbreedte in het spektrum.

9 KHz. Een enkele Analoge FM zender heeft bij stereo 200 KHz nodig. Bij een reikwijdte van niet meer dan 50 á 75 km.

Trouwens beide LG zenders in Duitsland zijn al voor DRM omgerust. Dan kan het vermogen drastisch naar beneden.

Overdag zenden ze met 500 kW en ´s nacht 250 kW. Valt allemaal wel mee.

De 747 AM dekt overdag met moeite heel NL af. In het zuiden van NL is zelfs een steunzender nodig want in Limburg is het al afgelopen. En dat met 400 kW.

Ik ben benieuwd naar de luistercijfers van DLF-LW. En dan komt het plaatje er misschien toch anders uit te zien.

Verder kun je een zender wel toerusten met DRM, maar hoeveel DRM-ontvangers worden er verkocht? Eerlijk gezegd ben ik ze in de winkels zelfs nog nooit tegengekomen.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Energie verslinden ben ik het niet mee eens. Kijk eens naar de enorme reikwijdte op LG. En minimale bandbreedte in het spektrum.

9 KHz. Een enkele Analoge FM zender heeft bij stereo 200 KHz nodig. Bij een reikwijdte van niet meer dan 50 á 75 km.

Trouwens beide LG zenders in Duitsland zijn al voor DRM omgerust. Dan kan het vermogen drastisch naar beneden.

Overdag zenden ze met 500 kW en ´s nacht 250 kW. Valt allemaal wel mee.

De 747 AM dekt overdag met moeite heel NL af. In het zuiden van NL is zelfs een steunzender nodig want in Limburg is het al afgelopen. En dat met 400 kW.

 

Ja, maar die zit ook op de FM.

DRM is mislukt. Een gepasseerd station inmiddels.

En de vraag is, hoe lang die energieverslindende LG-zenders  van DLF nog in de lucht blijven. BBC4LongWave is de BBC ook te duur aan het worden.

ook dab+ zenders zijn niet energie zuinig , dat is namelijk geen enkele

zender ze hebben toch nog steeds een paar kw nodig ,zeker in de grote

steden. maar jun je het ook onderbouwen ik kan het namelijk niet vinden dat dab zenders zuinig zijn .

heb wel gelezen dat er veel meer steun zenders moeten komen dit houd ook in meer masten en meer steun zenders is ook meer energie kosten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...