Ga naar inhoud


Plaatsen Triple LNB op Triax 78


Peter38

Aanbevolen berichten

Gezien de goede ervaringen op het forum, heb ik ook een triple LNB geplaats in mijn Triax 78 cm. Helaas kan ik er niet erg enthousiast over zijn. De 23,5 ontvang ik als voorheen (15,6 dB voor wat het waard is), de 16 en 28 zijn veel zwakker. Zeker 3 tot 5 dB zwakker. Zo ontvang ik bv Ned 1 SD en CBS Action met maar 10 dB. Wie heeft er nuttige tips om er meer uit te halen?

 

Bij het uitrichten heb ik de LNB volgens de mal gesteld. Daarna de schotel op max bij 23,5 gericht (richting en elevation). Hiernaa de skew gecorrigeerd op max signaal voor astra 1 en 2. Er moet toch meer in zitten??

Vu+ Solo2 en 2x M7 801 daarnaast Cubox-i met OpenElec

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Het is belangrijk dat de schotel heel erg precies op de Astra 23,5 wordt uitgericht om er voor te zorgen dat de signaalconcentraties van de twee buitenste satellieten beide precies even ver uit het midden komen te staan, zie bijlage.


Stel dat je de schotel iets te ver de ene kant op hebt staan, dan wordt de ontvangst van de Astra 19,2

beter maar die van de Astra 28,2 slechter want die komt nog meer uit het midden te liggen. Misschien ontvang je de Astra 28,2 dan helemaal niet meer.


Hetzelfde geldt als je de schotel iets te veel in de andere richting draait. Dan wordt de ontvangst van
de Astra 28,2 beter maar die van de Astra 19,2 slechter of je ontvangt hem helemaal niet meer.


Een triple-lnb op een Triax 78 afstellen is een heel secuur werkje waar je enige tijd mee bezig bent. Controleer ook of de elevatie optimaal staat.

post-60869-0-93966500-1376744487_thumb.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog even een tekening gemaakt wat er gebeurt als je de schotel te veel naar het zuiden richt.


De Astra 19,2 krijgt beter signaal maar de Astra 28,2 slechter.

Hetzelfde gebeurt natuurlijk als je de schotel te veel naar het oosten draait. Dan krijgt de Astra 28,2

beter signaal maar de Astra 19,2 slechter.

post-60869-0-29588100-1376752524_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

2-3dB.

 

Ik heb even de specs van de TDS64 en TDS 78 bekeken. De 78 heeft maar 1,3 dB extra winst t.o.v. de 64. Zo heel veel win je er niet mee...  Evengoed is het een leuke klus dit voor elkaar te krijgen.

Vu+ Solo2 en 2x M7 801 daarnaast Cubox-i met OpenElec

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil mensen die een triple-lnb op een Triax 78 willen plaatsen er nog wel op wijzen, dat het ook verschil uit maakt waar de schotel staat.

In noord-west Nederland (bijv. Den Helder) past een triple-lnb het beste op een Triax 78.

In zuid-oost België (bijv. Arlon) het minst goed. Daar liggen de signaalconcentraties 3,4mm verder uit elkaar dan in Den Helder. Met andere woorden, daar liggen de signalen voor de Astra 19,2 en 28,2 nog iets verder naar de buitenzijde van de triple-lnb en dat betekent iets minder signaal.

Voor de Astra 23,5 maakt het allemaal niets uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Phoeii wat een werk! Het stelwerk van de schotel was dusdanig geoxideerd dat afstellen erg lastig was. Bovendien kan ik er erg lastig bij: De LNB hangt boven een pvc golfplaten dakje. Ik denk dan ook niet dat ik de meest optimale instelling heb kunnen realiseren.

 

Het verschil tussen Ned1HD en BBC 1HD is ongeveer 2dB. Naar de Astra 1 is het verschil veel groter: 2 - 4 dB minder, afhankelijk van de transponder. Ik merk dat verdraaien van de LNB niet heel veel positiefs meer doet.

 

Wat me opvalt: de transponder waarop CBS wordt uitgezonden is zeker 4 dB zachter dan de BBC HD kanalen... Deze ontvang ik met nipt 10dB

 

Bedankt voor de tips!

Vu+ Solo2 en 2x M7 801 daarnaast Cubox-i met OpenElec

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja Peter38, dat is dan heel erg in je nadeel dat je er bijna niet bij kon en dat alles flink geoxideerd was.
Dat maakt het extra lasig want het is zonder deze problemen al lastig de schotel goed af te stellen.


Daarom adviseer is een triple-lnb op een Triax 78 alleen maar voor mensen met ervaring in schotels afstellen.


De schotel staat pas goed als de Astra 19,2 en de Astra 28,2 ongeveer even sterk binnenkomen.


In Duiven bij Arnhem moet de triple-lnb 11,6 graden schuin staan, zie bijlage

post-60869-0-31618000-1377271469_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom is de Astra 3 op 23,5 oost zo zwak, zo oud is die positie toch niet?

 

Bij welke Astra positie zit een andere satelliet in de buurt? (sorry, ik kan niet op de betreffende satellietnaam komen)

 

Is die ook met de Triple LNB te ontvangen?

 

Zo ja, met een 64cm schotel en of een 78cm schotel?

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom is de Astra 3 op 23,5 oost zo zwak, zo oud is die positie toch niet?

 

Bij welke Astra positie zit een andere satelliet in de buurt? (sorry, ik kan niet op de betreffende satellietnaam komen)

 

Is die ook met de Triple LNB te ontvangen?

 

Zo ja, met een 64cm schotel en of een 78cm schotel?

 

Mogelijk doel je op de Eutelsat 28A/B. Deze staat op 28,5 vlak bij de astra 2 op 28,2. Ik ontvang deze satelliet gewoon op de Astra 2 positie van de triple LNB, zij het een flink stuk zwakker.

Vu+ Solo2 en 2x M7 801 daarnaast Cubox-i met OpenElec

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste ilseonline

 

Je kunt niet stellen dat de Astra 23,5 zo zwak is. Het is een combinatie van factoren.


Ten eerste hebben de transponders van de Astra 23,5 iets minder vermogen, 140 watt tegenover de transponders van de Astra 1M 150 watt. Dit resulteert in een veldsterkte van 52dB Eirp van de Astra 3B tegenover een veldsterkte van 53dB Eirp voor de Astra 1M.
 

Maar het grootste verschil zit hem in de gebruikte uitzendtechnieken.


Bij de Astra 3B worden uitzendtechnieken gebruikt zodat er veel zenders op een transponder kunnen. Hierdoor heb je meer veldsterkte nodig om de zender goed te ontvangen. Dit resulteert er in, dat bij regen het beeld van de Astra 3B eerder wegvalt dan van de Astra 1M. Dit geldt vooral voor de zenders Eurosport HD en History HD.


Hierdoor is het niet verkeerd om bijv. een triple-lnb op een Triax 78 te plaatsen zodat de Astra 3B meer signaal ontvangt.

Het vergt echter wel ervaring en kennis om dit goed voor elkaar te krijgen want het past eigenlijk niet optimaal. Voor iemand die bijna nog nooit schotels heeft afgesteld is het een hele moeilijke klus en raad ik het niet aan. Als je de schotel toch zelf af wilt stellen, dan raad ik aan een Triax 64 te gebruiken waar de triple-lnb ook voor gemaakt is.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...