Ga naar inhoud


Hulp gevraagd bij uitrichten schotel


winnie50

Aanbevolen berichten

Beste foum lezers.

 

Daar ik sinds kort op het plate land (oostvoorne) ben gaan wonen waar geen kabel is ben ik aangewezen op de schotel.

Mijn doel is om het maximale zenderpark van Astra 19.2, Astra 23.5,Astra 28.2 en Hotbird binnen te krijgen met de beste kwaliteit

Om dit te bereiken heb ik besteld na het lezen van een aantal topics,Triax 88cm schotel,4 x smalle alps lnb's,org triax multblock, Spaun SUR 420  DiSEqC 4/1.

Dit alles wil ik rechtestreeks op de LG hdtv aansluiten dus zonder tussen komst van losse hd ontvanger.

Na het lezen van een aantal topics hierover valt het op dat er toch nog veel verschillen qua locatie in zit dus hierbij vraag ik jullie het volgende

-Hoeveel gr is de hellinghoek van de schotel

-Hoeveel gr is de hellinghoek van de multiblock en naar welke kant

-Met welke sateliet richt je de schotel uit

-Wat is de afstand tussen de lnb's en vanuit waar meet je dit

-Op de lnb's staan ook nog gr hoe meet je die uit en wat is het vaste meetpunt

 

 

Ik hoop dat jullie me willen helpen zodat ik ook bij regenval zo min mogelijk beeld uitval zal krigen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste foum lezers.

 

Daar ik sinds kort op het plate land (oostvoorne) ben gaan wonen waar geen kabel is ben ik aangewezen op de schotel.

Mijn doel is om het maximale zenderpark van Astra 19.2, Astra 23.5,Astra 28.2 en Hotbird binnen te krijgen met de beste kwaliteit

Om dit te bereiken heb ik besteld na het lezen van een aantal topics,Triax 88cm schotel,4 x smalle alps lnb's,org triax multblock, Spaun Sar 411 DiSEqC 2.0 switch 4/1.

Dit alles wil ik rechtestreeks op de LG hdtv aansluiten dus zonder tussen komst van losse hd ontvanger.

Na het lezen van een aantal topics hierover valt het op dat er toch nog veel verschillen qua locatie in zit dus hierbij vraag ik jullie het volgende

-Hoeveel gr is de hellinghoek van de schotel

-Hoeveel gr is de hellinghoek van de multiblock en naar welke kant

-Met welke sateliet richt je de schotel uit

-Wat is de afstand tussen de lnb's en vanuit waar meet je dit

-Op de lnb's staan ook nog gr hoe meet je die uit en wat is het vaste meetpunt

 

 

Ik hoop dat jullie me willen helpen zodat ik ook bij regenval zo min mogelijk beeld uitval zal krigen

aangepast door winnie50
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Voor elevatie (helling vd schotel) azimuth draaien oost/west en de lnb-skew (draaiing LNB) links/rechts vind je op Satdishpointer.

Hier voer je jou adres en woonplaats in en de gewenste satelliet bijvoorbeeld ASTRA 19 oost etc.en je krijgt bovenstaande gegevens.

Ga je een proff. satmeter gebruiken of met de satontvanger en tv de schotel uitrichten? 

 

Een Triaxschotel 88 cm met vier AlpLNBS is goed te doen, vraag gerust, je zult zien als je er zelf mee aan de gang gaat krijg je er plezier in. 

 

Groet Wiljo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste winnie50


Welkom op dit forum

Een Triax 88 met Alps-lnb’s stel je in Oostvoorne als volgt af:
 

- Stel de elevatie van de schotel op 28,7 graden.

- Monteer de Triax-rail zodanig, dat het gat in het midden van de rail in de onderste groef zit.

- Stel de rail 11 graden schuin, d.w.z. als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt, rechts lager dan links.

- Monteer de lnb-houder met lnb van de Astra 19,2 aan de rechter zijde tegen de rail.

- Plaats de afstanden van de andere lnb’s als volgt, gemeten aan de voorzijde van de lnb’s van pukkeltje tot pukkeltje.

Tussen de Hotbird en Astra 19,2 = 80mm

Tussen de Astra 19,2 en 23,5 = 54mm

Tussen de Astra 23,5 en 28,2 = 58mm


- Stel nu de schuinte van de rail precies in, d.w.z. de kop van de Astra 28,2 moet 37mm hoger staan dan die van de Hotbird. Meet dit met een waterpas en een rolmaat. Borg de rail en boor eventueel een nieuw gaatje voor een extra borgschroef.


- De skew van de lnb’s moeten als volgt staan:

Hotbird 13 = 7 graden

Astra 19,2 = 5 graden

Astra 23,5 = 8 graden

Astra 28,2 =11 graden

met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt en gemeten t.o.v. verticaal waterpas

 

Nu de schotel zonder diseqc-switch uitrichten op de Astra 19,2 zodat je maximale signaalkwaliteit hebt.

post-60869-0-43405600-1376920945_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heren bedankt voor de snelle antwoorden

 

@Wiljo

-Het uitrichten doe ik dmv een losse satfinder.

 

@Sprietje

-Als ik op Satdishpointer me postcode in tikt krijg ik andere waarde's om de skews uit te richten dan dat jij aangeeft? is dit te verwaarlozen of moet ik jou waarde's aan houden.

-Om de schuinte van de rail precies in te stellen , d.w.z. de kop van de Astra 28,2 moet 37mm hoger staan dan die van de Hotbird ,meet je dit ook vannaf het pukkeltje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Ventura

 

Natuurlijk is het beter om Inverto Black Ultra’s te nemen maar ja, voor iemand die net 4 Alps-lnb’s heeft gekocht vind ik het een beetje sneu om dan weer andere lnb’s te moeten gaan kopen.


Doet hij dat toch, dan krijg je een iets andere afstelling.


Het hoogteverschil kun je meten over de koppen van de lnb’s maar mag ook over de lnb-klemhouders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update

 

Vandaag de schotel uitgericht met de gegevens van @ Sprietje (waarvoor mijn dank)  was een hele klus maar toch

De volgende percentage was het hoogst haalbaar (was wel bewolkt weer hier vandaaag )

 

Astra 19.2      singnaalsterkte 67%   singnaalkwaliteit 56%

Astra 23.5                               63%                             100%

Astra 28.2                               69%                             100%

Hotbird                                    59%                               52%

 

Ik heb het signaal van Astra 19.2 dmv satfinder laten zoeken en kwam op 99.4% binnen en daarmee de rest op uitgesteld

Het enigste waar ik nog moeite mee hebt is het uitrichte van de skew van de lnb’s,het word wel uitgelegd hoe maar mischien dat er een foto van hoe het moet kan worden gepost ;) aub (en geven deze bij juiste afstelling nog een verbeterring??)

 

 

Hieronder een foto van de opstelling 

 

8emw.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik zo kijk staat je schotel niet waterpas (gedraaid) en je lnb's van de astra' te ver uit elkaar.

Met de elevatie zoals Sprietje zegt bedoeld hij iets achterover hellen en niet links of rechtsom draaien.

En met de skew van de lnb bedoeld hij dat je de lnb moet draaien.

aangepast door Duikertje
Link naar reactie
Delen op andere sites

xfs0wh.jpg

 

23gyzol.jpg

 

s0wp78.jpg

 

 

2gtqed0.jpg

 

De paal aan de muur staat waterpas zowel voor als zijwaarts en de lnb's staan volgens de gegevens van @sprietje uitgemeten

Dat je de skews van de lnb's moet draaien dat snap ik alleen dat gedoe met die waterpas snap ik niet zo best (het had makkelijker geweest als erop de lnb houder een

markering stond)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste winnie50

 

Ja, je hebt mooie foto’s van de muur geplaatst maar in bedoel de foto in bericht 11 en dan nog een stuk muur erbij onder de schotel. Dan pas kan ik er wat mee.

 

En beste winnie, op de lnb’s staan markeringen voor de skew maar daar heb je weinig aan als de rail bijv. op 11 graden schuin staat want dan kloppen die aanduidingen niet meer. Vandaar dat ik zeg, meten t.o.v. verticaal waterpas.


Dat is dan de eerste indicatie. Het verdraaien van de lnb’s zodat je maximale signaalkwliteit hebt, is natuurlijk altijd een laatste handeling maar met kwaliteits-lnb’s wijkt dat nauwelijk af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...