Ga naar inhoud


uitval beeld met de regen van vanavond


bobronald

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Op mijn locatie viel gisteravond RTL7HD tenminste 2 keer uit.

Toen ik naar buiten liep zag ik de sterren aan de hemel staan. (Zuid-Frankrijk).

Op buienradar zag ik zware buien boven Nederland. Door de zware regenval werd het signaal van de uplink naar de satelliet dus zodanig verzwakt dat er gewoon niets meer te ontvangen was. Je kan dan een grote schotel hebben, maar toch geen ontvangst hebben.

Thuis heb ik een T-90. Daarmee kan je goed zien dat een bui precies in het pad naar de satelliet uitval kan veroorzaken terwijl je op de posities links en rechts van die satelliet gewoon ontvangst blijft houden. Verder hebben leden hier al eens aangegeven dat zij, die meerdere schotels hadden rapporteerden dat zij op een grotere schotel slechts seconden langer beeld ontvingen, voor het beeld uitviel.

 

Er is een onderzoek van de technische universiteit in Eindhoven, dat aangeeft dat niet alleen de absorptie van het signaal verantwoordelijk is voor uitval, iets waar een grotere schotel een oplossing voor biedt, maar dat ook fasefouten, door reflectie van de regendruppels leidt tot ontvangstfouten en uitval van beeld, iets waar een grotere schotel niets aan kan doen.

 

Het is een zeer plaatselijk verschijnsel, treedt slechts enkele malen per jaar op en zelfs de uplink verbindingen met schotels van 2 tot 2 meter hebben er last van.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


met mijn t90 gisteravond ook een paar keer uitval gehad voor enkele minuten op de 23.5 en ik schakelde over naar de 85 cm draaibare en daar had ik wel beeld op

terwijl ik  met mijn t90 een hogere db aan signaal ontvang

 

het ken heel raar lopen allemaal

aangepast door blackeyes

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beelduitval bij extreem weer is nooit te vermijden i.d.d. Of de uplink, of de downlink.. Nadeel is dat je bij satelliet meer kans maakt.<br /><br />Vandaar de DreamBox 8000 met 4 tuners.. Gewoon overschakelen naar kabel, en mocht die het ook niet doen dan is er nog Digitenne..<br /><br />Werkt het dan nog niet, dan vroeg naar bed.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op een 64cm-schotel passen alleen maar smalle lnb’s. Die zijn sowieso al veel gevoeliger voor regendruppels en dan hoeft het nog niet eens te regenen.

 

Spuit met mooi weer maar eens met een plantenspuit op de lnb’s. Dan zie je de signaalkwaliteit met sprongen terug lopen. Dit komt dan ook nog eens bovenop het feit dat een kleine schotel natuurlijk een stuk minder signaal geeft. Eigenlijk dus twee factoren die er voor zorgen dat je bij regen al snel last hebt van beelduitval.


Een grotere schotel met normale lnb’s is dan ook de beste optie om beelduitval bij flinke regen te voorkomen.

En let wel, het hoeft altijd nog niet persé bij jou hard te tegenen, dat kan ook 20km verderop zijn.

Hoezo?

Kijk naar de afbeelding.


Ik heb op Dishpointer ingevuld dat je een schotel hebt staan in Enkhuizen. Ik kijk naar de ontvangst op de Astra 28,2 en ik heb “show obstacle” aangeklik. Nu zie je dat een zware onweersbui in Lelystad die makkelijk 11km hoog kunnen hangen, het signaal in Enkhuizen wegneemt. Misschien regent het in Enkhuizen niet eens.

post-60869-0-86689200-1378886391_thumb.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op buienradar zag ik zware buien boven Nederland. Door de zware regenval werd het signaal van de uplink naar de satelliet dus zodanig verzwakt dat er gewoon niets meer te ontvangen was. Je kan dan een grote schotel hebben, maar toch geen ontvangst hebben.

Interessant heb hier vaak vernomen dat de uplink van CDS in Luxenburg gedaan werd.

 

Jaren geleden meegemaakt dat bij zware regen de schotel van de kabel kopstation

weg viel terwijl ik op mijn 1.2m schoteltje nog perfect beeld had

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dat kan een beetje schelen in db als je er de hotbird af neemt en dan wel anders op je multyrail opstellen

gelijk de trio lnb van canal digitaal of tvv  

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer je een LNB (Hotbird) van de rails verwijdert zonder verder wat aan de instelling van de schotel te veranderen zal dit geen gevolgen hebben voor het signaal op de andere LNB's.

Dat gaat pas gebeuren wanneer je daardoor een van de andere LNB's op het midden van de rails plaatst en de schotel opnieuw uitricht.

In het midden van de rails zal de schotel het maximale rendement hebben.

 

De opgave van dB's op LNB's heeft al lang geen waarde meer.

Het betreft hier het ruisgetal van de LNB, de eigen ruis die de ingangsversterker produceert, en waar het signaal bovenuit moet komen.

Hoe lager de eigen ruis, des te kleiner het signaal kan zijn wat men wil ontvangen.

Aangezien de satelliet posities waar wij in het algemeen naar kijken DBS, direct broadcast satelites zijn, is het te ontvangen signaal altijd veel sterker als de eigen ruis van de LNB.

Verder zijn de opgegeven waarden ruimschoots overdreven en slechts als verkoop argument bedoeld.

De eigen ruis zal over het algemeen meer bij >1 i.p.v. 0,1 dB liggen

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een grotere schotel is meer signaal is meer reserve.

Zet de satelliet waar je het meest naar kijkt in het midden van de rails, waar de schotel het hoogste rendement heeft.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...