Ga naar inhoud


Dus.... duo-kop plaatsen...wel 19.2, maar ook 31.5...maar moet 23.5 zijn.


satnitwit

Aanbevolen berichten

ThanX heren voor de reacties. Blijkbaar lag het aan mijn onhandigheid, want de volgende dag werkte het gewoon......tv en ontvanger aan en uit gedaan en daar waren alle zenders.

 

Met de nadruk op waren, want sinds gisteren doen de zenders van de 23.5 het dus ineens niet meer....terwijl het 100% zeker is dat de kop niet verdraaid is en ook de schotel zelf niet. Man lief heeft alles goed vastgedraait.......

 

Iemand een idee hoe dit nu weer kan?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Er gaat mogelijk iets mis met de instellingen in de ontvanger. Wellicht staan de diseqc-instellingen niet (meer) goed. 

 

 

Hmm... dat zou kunnen. ( ik durf je als Nitwit natuurlijk niet tegen te spreken...... ;) ) maar dan gaat dit op 2 ontvangers fout? Er zitten er namelijk twee aangekoppeld. Kan, maar lijkt mij minder logisch.

 

Overigens begonnen de problemen van de week al ( tenminste dat denk ik ) dat voor ons gevoel de ontvanger bleef hangen..... uit doen en weer aan en dan deed hij het weer, ook het geluid liep achter op ( soms ) op het beeld. Gaat met deze extra info wellicht een lichtje branden?

 

Oh ik kan er zo slecht tegen als dingen gewoon functioneren en dan zonder reden het niet meer doen......... kan ook de lnb stuk zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok, het begint nu steeds vreemder te worden.want......tot vanochtend deed RTL 4 hd het nog wel....., nu ook niet meer. Ik heb het even gecheckt, maar die wordt ook uitgezonden op 23.5 . dit betekent dus dat het bereik heel langzaam wegvalt.........kan dat? kan het ook iets met kabels te maken hebben?

 

Zucht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Of je schotel of mast verdraait langzaam door de wind, omdat de mast bijvoorbeeld niet goed in de klem vastgedraaid is of je kabel kan niet goed in de f-connector gemonteerd zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok, het begint nu steeds vreemder te worden.want......tot vanochtend deed RTL 4 hd het nog wel....., nu ook niet meer. Ik heb het even gecheckt, maar die wordt ook uitgezonden op 23.5 . dit betekent dus dat het bereik heel langzaam wegvalt.........kan dat? kan het ook iets met kabels te maken hebben?

 

Zucht.

De bekabeling inclusief connectoren moet natuurlijk wel op en top in orde zijn.

Er mag geen vocht bijkomen, de connectoren moeten goed geïsoleerd aansluiten op de lnb.

Een van de gevolgen van slechte bekabeling kan zijn dat je lnb niet meer polariseert. Dan ben je gelijk de helft van je bereik kwijt.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm...  maar dan gaat dit op 2 ontvangers fout? Er zitten er namelijk twee aangekoppeld.  

 

Had je voor je de duo-LNB aansloot ook al 2 ontvangers?

Of is dat ook één van de veranderingen?

 

Wisselvalligheid lijkt op een afstellings- of een contact/kabelprobleem, maar alles blijft een gok als je geen duidelijker info geeft over hoe jouw situatie eruit ziet, en wat je nu precies veranderd hebt, waardoor de problemen zijn ontstaan.

 

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had je voor je de duo-LNB aansloot ook al 2 ontvangers?

Of is dat ook één van de veranderingen?

 

Wisselvalligheid lijkt op een afstellings- of een contact/kabelprobleem, maar alles blijft een gok als je geen duidelijker info geeft over hoe jouw situatie eruit ziet, en wat je nu precies veranderd hebt, waardoor de problemen zijn ontstaan.

 

A33

TS heeft al aangegeven niet zo goed thuis te zijn in deze materie, en dan wordt het wat moeilijker zoeken. Hij zal zich niet altijd realiseren welke handelingen hij (heeft) verricht waardoor iets niet (meer) werkt of waar het best te zoeken naar de oorzaak.

Maar al doende leert men. Iedere sat fanaat is bij nul begonnen. ;)    

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst dank voor jullie reacties en TS is een zij en geen hij. De hij in mijn gezelschap ( mijn man dus ) heeft niets met apparatuur....... en wil er ook graag verre van blijven. Dus is dat mijn afdeling. Helaas voor hem moet hij wel op de ladder op het moment, want ik ben hoogzwanger, dus dan laat ik ladderen voor nu wel aan hem over.

 

Het verhaal nog even kort samengevat:

 

We hadden een schotel met één kop en twee mogelijkheden voor kabels, deze werden ook beiden gebruikt. De schotel was uitgericht op de 19.2 Toen hebben we een ander abonnement afgesloten bij CD en moesten we dus een dubbele kop monteren. In eerste instantie leek dat niet te lukken, omdat de ontvanger wel bereik aangaf op de 19.2 en ook op de 31,5...... de volgende dag deed het, het allemaal wel. Ik check het ontvangst ( = % ) op de ontvanger.

Wij helemaal blij. Maar ineens begon afgelopen week het geluid niet meer synchroon te lopen, leek het erop dat de receiver bleef hangen, na uit-aanschakelen deed hij het wel weer, had ik zaterdag eerst wel ned. 1 in HD, toen niet meer en toen weer wel en op zondag deed geen enkele zender van 23.5 het meer. ( in mijn vorige post melde ik dat ik ook RTL4 ineens niet meer had, maar dat was Nitwitterigheid... was RTL4 HD en we hebben geen HD-abbonement afgesloten.... ).

Gisteravond alle mogelijk opties geprobeerd... langzaam draaien, snel draaien, alle kabels weer los gehad, maar helaas helemaal niets. En dat is een beetje tegenstrijdig in verhouding tot de eerste montage, want toen deed het het eigenlijk best vlot.

 

Nu in ieder geval twee vragen: hoe gevoelig is de afstelling... is dat echt mm werk?? Wij hadden het idee van niet. En hoe check je of je goed zit... ik kijk dus op de tv, terwijl mijn man draait, maar correspondeert dit vlug genoeg om het op deze manier te kunnen doen. We hebben ook wel zo'n apparaatje wat een piep geeft, maar ja die piept wel omdat de 19.2 wel gewoon wordt bereikt.

 

Aangezien jullie echte profs zijn, snap ik dat alles moet kloppen met elkaar, maar wij doen het al jaren met houtje-touwtje ( allerlei verschillende merken etc, en de bekabeling waar jullie tenen vast krom van gaan staan.... ) maar dat heeft altijd prima gewerkt......

 

Op dit moment is het probleem dus dat de Astra 23.5 niet wordt gevonden. En als klap op de vuurpijl kunnen wij op 1 tv wel Veronica ontvangen en op de andere tv ( en dus andere receiver ) niet.......... Hoe kan dat nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Oh en nog even als aanvulling. We hebben dus niets meer gedaan aan de installatie en 'ineens' werkt het niet meer. Ja, we hebben vorige weekend een andere receiver gekocht, maar dat was plug en play en hij deed het...... dat heeft dus nog een week gewoon goed gewerkt......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Sluit de oude receiver nog eens aan.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Satnitwit,

 

Als ik het goed begrijp heb je wel steeds goed ontvangst op 19,2 oost (Astra 1), bij het afstellen van je schotel, maar niet of slechts wisselend op 23,5 (Astra 3).

Je schrijft soms 31,5, maar dat moet steeds 23,5 zijn begrijp ik.

Het ontvangstprobleem heb je op twee ontvangers. Daardoor lijkt het erop dat het een afstellingsprobleem is van LNB en schotel. Als het een kabelprobleem was, zou het probleem zich eerder beperken tot één van de ontvangers.

Een defekte LNB zou eventueel kunnen, maar is niet op voorhand waarschijnlijk.

 

Daarnaast heb je met je ontvanger problemen, niet synchroon lopen en/of blijven hangen. Dat lijkt me van later zorg, om dat op te lossen.

 

Het lijkt me tijd dat je de vragen van bericht #7 en #15 gaat beantwoorden over de maten van je schotel, en de afstand tussen de twee koppen van de duo-LNB. Dit om te kijken of die met elkaar kloppen.

 

Afstellen van een schotel is inderdaad soms millimeterwerk. Een piepende satelliet-vinder is met name bedoeld om een satelliet te "vinden", in de grote ruimte, niet om fijn af te stellen.

Ik stel schotels altijd af met een oud zwart-wit TVtje direct bij mijn schotel, voor de directe feedback van de kwaltiteitsskore die op het beeld staat. Het hebben van 'beeld' is niet genoeg, en ook niet de vertraagde feedback van iemand die vanuit de woonkamer de kwaliteit doorgeeft.

Dit temeer omdat je nu ook 23,5 wilt ontvangen, en een precieze afstelling voor die satellietpositie nog belangrijker is dan voor 19,2.

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1) Allereerst dank voor jullie reacties en TS is een zij en geen hij.

(..)

2)We hadden een schotel met één kop en twee mogelijkheden voor kabels, deze werden ook beiden gebruikt. De schotel was uitgericht op de 19.2 Toen hebben we een ander abonnement afgesloten bij CD en moesten we dus een dubbele kop monteren. In eerste instantie leek dat niet te lukken, omdat de ontvanger wel bereik aangaf op de 19.2 en ook op de 31,5...... de volgende dag deed het, het allemaal wel. Ik check het ontvangst ( = % ) op de ontvanger.

Wij helemaal blij. Maar ineens begon afgelopen week het geluid niet meer synchroon te lopen, leek het erop dat de receiver bleef hangen, na uit-aanschakelen deed hij het wel weer, had ik zaterdag eerst wel ned. 1 in HD, toen niet meer en toen weer wel en op zondag deed geen enkele zender van 23.5 het meer. ( in mijn vorige post melde ik dat ik ook RTL4 ineens niet meer had, maar dat was Nitwitterigheid... was RTL4 HD en we hebben geen HD-abbonement afgesloten.... ).

Gisteravond alle mogelijk opties geprobeerd... langzaam draaien, snel draaien, alle kabels weer los gehad, maar helaas helemaal niets. En dat is een beetje tegenstrijdig in verhouding tot de eerste montage, want toen deed het het eigenlijk best vlot.

 

3)Nu in ieder geval twee vragen: hoe gevoelig is de afstelling... is dat echt mm werk?? Wij hadden het idee van niet. En hoe check je of je goed zit... ik kijk dus op de tv, terwijl mijn man draait, maar correspondeert dit vlug genoeg om het op deze manier te kunnen doen. We hebben ook wel zo'n apparaatje wat een piep geeft, maar ja die piept wel omdat de 19.2 wel gewoon wordt bereikt.

 

(...)

 

Op dit moment is het probleem dus dat de Astra 23.5 niet wordt gevonden. En als klap op de vuurpijl kunnen wij op 1 tv wel Veronica ontvangen en op de andere tv ( en dus andere receiver ) niet.......... Hoe kan dat nu?

1) :blush:  ;)

2) Het antwoord op post #15 is best belangrijk.

    Het is mogelijk, dat je een verkeerde duokop hebt, en bij mooi weer en blauwe lucht is er weinig demping van het signaal waardoor je -mogelijk

    met vlagen, horten en stoten - toch de Astra 3/23,5 E binnenkrijgt.

    Als je een 60cm schotel hebt, is de duokop dus te breed van hart-tot-hart, zoals Sprietje in #15 al aangeeft. 

    Conclusie: andere duokop of andere (grotere, 80 cm) schotel.

    Op de verpakking van de lnb staat ook voor welke schotel hij bestemd is. Ik meende dat de rode doos 60cm is, en een blauwe de 80cm.

3) Indien je wel de juiste "kop-en-schotel" hebt, lijkt het erop dat de afstelling van de Astra3-kop niet zuiver is.

    Zoals in #15 al aangegeven, moet de lnb 11 graden oostwaarts schuin aflopen.  

    Indien je de rechterkop in de houder hebt als je in de schotel kijkt, moet de linkerkop die vrij hangt 11 graden naar boven. Die is voor Astra3/23,5.

 

Het is trouwens slimmer om de 23,5 kop in de houder te doen en de 19,2 rechterkop vrij (11 graden naar beneden) te laten hangen, omdat de 23,5

dan in het brandpunt van de schotel staat en daardoor maximaal signaal ontvangt op de HD-kanalen. De Astra 3 is sowieso wat zwakker dan de Astra 1en de HD-kanalen gevoeliger. Je moet de schotel dan wel een tikje oostwaarts bijdraaien en ook een tikje laten zakken. De satbeeper zal daar ook op reageren.

 

En wat die satbeeper betreft: hoe hoger de beep, hoe scherper de afstelling. Ik heb er draaibare systemen mee ingesteld, en mijn ervaring is dat je een eind kunt komen met de fijnafstelling met een satbeepertje.

 

(Het is momenteel wat bewolkt weer met goede temperatuur, prima condities voor de instelling van een schotel.)

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm... even snel reageren.

Ik zal zsm terugkomen op formaat schotel en LNB-afstand. In ieder geval is het niet mogelijk de schotel te verstellen, die zit met 3 pennen vast in de muur verankerd, is afgesteld op 19.2 ( ik denk dat de schotel wel al rustig 15 jaar oud is....) hebben wij overgenomen van de vorige bewoners.

 

Het weekend gaan we er weer eens rustig naar kijken en alle installatiestappen maar opnieuw doen.

 

Wat ik nog steeds vreemd vind is dat wel zeker 3 weken goed hebben kunnen kijken, dus niet eens haperend, gewoon goed.

 

Na het weekend zal ik mij weer melden ( mits de baby zich niet aandient... ) , ook met de maat van de schotel en wellicht zelfs een foto'tje maken.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft alleen maar te weten of het een 60cm of 80cm schotel is.

De breedte van de schotel is de maat.

Vervolgens moet je vaststellen voor welke van de 2 maten schotel de duo-lnb is bedoeld.

Als je de doos nog hebt: daar staat het op.

 

Het is inderdaad vreemd dat ie het even heeft gedaan, maar dat kan te maken hebben gehad met de weersomstandigheden.

Een strak blauwe lucht of een zwaar bewolkte hemel maakt wel uit.

 

(Veel sterkte gewenst, trouwens. Mooie maar spannende tijden voor jullie. ;) )  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...