Ga naar inhoud


Canal Digitaal kaart defect, CI-module of receiver óf diseq..


Tureluur

Aanbevolen berichten

Nou, ik lees in jouw foto 8.7 dB rechts onder bij de onderste balk. Die lijkt tot max.10 dB te kunnen gaan, maar misschien vergis ik mij en kan hij ook hoger aangeven. Die onderste balk is in ieder geval  de  "maatstaf" bij het (fijn)instellen.    

 

Inderdaad, het vastdraaien van de schotel kan weer gevolgen hebben voor het finetunen. Dat luistert heel nauw.

 

Je hebt dus een Triax 78. Als de arm er goed op gemonteerd zit en zuiver afgesteld, zou je er toch nog wat meer uit moeten kunnen halen.

Wat voor merk lnb's zitten erop? Die zijn ook belangrijk.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


@Eduard07. Die onderste balk geeft 11dB in Portugal..

                     Inverto Multiconnect Twin LNB , op advies van een 'expert' uit de buurt van A'foort. Ook de                                      bijbehorende rail , wat een gammel geval...

aangepast door Tureluur

Technisat Digicorder S2 , 110cm Schotel, twin lnb. Algarve...

Technisat Digicorder HD S2 Plus,78cm Schotel,4x Inverto Black Multi,2x Disqec 4in1 Chess, Noord Veluwe...

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 dB moet ook beter kunnen.

Helaas moet ik je een beetje teleurstellen: de Multi-connect is een van de slechtst-presterende lnb's op de markt. Die zou ik z.s.m. vervangen door betere.

In jouw geval zou je voor de Triax78 de Alps moeten nemen. Die zijn ook smal zodat je ze dicht naast elkaar kunt zetten op een rail (zoals Astra 1 en 3) maar presteren zeer goed, ook bij regen. 

 

Die "expert" moet je met een korrel zout nemen als die jou Multiconnects aanraadt. Het slechtste advies dat je kunt geven! Ze gaan ook snel scheuren en bij een paar regendruppels is je beeld weg.

Ik wou zijn argumenten wel eens horen,

 

Bij nog grotere schotels zoals een Triax 110 kun je het beste Inverto Black Ultra's nemen. Die hebben een bredere, "normale" kop en zijn qua stabiliteit en gevoeligheid de beste op de markt op het ogenblik. En scherp geprijsd.

 

Ik heb een Triax88 gehad. Op zich een prima schotel. Met bijbehorende multirail. Maar omdat ik - ook met vocht, regen, sneeuw en storm -  goed materiaal wil, heb ik uiteindelijk een Fuba met rail aangeschaft.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Eduard07..   Foutje.. Zijn nu 'Black Multiconnect' Dielectric Twin 23mm LNB , van Inverto..

                        Is dat familie van de 'Multiconnect' of van de 'Inverto Black Ultra'...

 

                        Voor de zekerheid doe ik er een plaatje bij..

post-53998-0-69898400-1381001406_thumb.jpg

Technisat Digicorder S2 , 110cm Schotel, twin lnb. Algarve...

Technisat Digicorder HD S2 Plus,78cm Schotel,4x Inverto Black Multi,2x Disqec 4in1 Chess, Noord Veluwe...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Eduard07..   Foutje.. Zijn nu 'Black Multiconnect' Dielectric Twin 23mm LNB , van Inverto..

                        Is dat familie van de 'Multiconnect' of van de 'Inverto Black Ultra'...

 

                        Voor de zekerheid doe ik er een plaatje bij..

Multiconnect is multiconnect, met die supersmalle snuit erop. Alleen die garandeert al instabiele ontvangst. Los van de kans op scheuren aan de onderkant van de snuit.Ze zijn echt af te raden. 

Ik heb Alps-twins erop. Die hebben ook een smallere snuit dan de standaard-kop maar wel duidelijk breder, en zijn beproefde kwaliteits-lnb's voor op een rail van een kleinere schotel.Ze zijn namelijk smal genoeg om tegen elkaar aan te zetten om Astra 1 en 3 zo maximaal mogelijk te ontvangen. En bij regen en sneeuw vallen ze niet snel uit.

 

Trouwens, met die Technisat heb je wel een kwaliteitsontvanger. De gevoeligheid ervan bij zwakkere signalen wordt door hobbyisten geprezen. 

Je doet hem eigenlijk tekort door aan de ontvangstkant nu geen materiaal te gebruiken van optimale kwaliteit

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Eduard07. Nu heb ik hetzelfde signaal met deze MC's als voordien met 'HQ twin ' LNB's...

Die waren alleen op een betere rails bevestigd... Die inverto rails is een drama..

Technisat Digicorder S2 , 110cm Schotel, twin lnb. Algarve...

Technisat Digicorder HD S2 Plus,78cm Schotel,4x Inverto Black Multi,2x Disqec 4in1 Chess, Noord Veluwe...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Eduard07. Nu heb ik hetzelfde signaal met deze MC's als voordien met 'HQ twin ' LNB's...

Die waren alleen op een betere rails bevestigd... Die inverto rails is een drama..

Uiteraard moet al het materiaal goed zijn. De kwaliteit van de rail is daarom ook belangrijk. Ook het feit, dat je hem kunt kantelen, zoals bij de originele Triax-rail. Daardoor kun je de signalen optimaliseren.

 

Maar de arm zit bij jou toch ook niet correct aan de schotel, zei je?

 

HQ-lnb's presteren minder dan andere merken. Maar die hebben ook nog een bredere kop erop van 40 mm. Dan kun je bij Astra 1 en 3 dus nooit finetunen vanwege de breedte van die koppen en de schotelmaat van de Triax78. Dat kost echt signaal.   

Bij Astra 2 en Hotbird op de rail heb je dat probleem dan minder, omdat die nog enige schuifruimte hebben op de rail vanwege hun sat-posities.

 

Op de rail van een Triax88 heb je meer manoeuvreerruimte om fine te tunen. Die schotel is veel breder dan de Triax78.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Eduard07.  De arm zit misschien 'op-zijn-kop' , vrijdag komt de expert om de aansluitingen en uitrichting na te lopen...

                      De Inverto rail is in ieder geval klasse "bagger" ; die is niet strak vast te zetten. Eén musje op het uiteinde

                      en je kan alles opnieuw instellen !

 

                       Als vrijdag alles werkt, kom ik terug om de info door te berichten. Daarna zal ik [hopelijk] weer lánge tijd

                       stil zijn...

Technisat Digicorder S2 , 110cm Schotel, twin lnb. Algarve...

Technisat Digicorder HD S2 Plus,78cm Schotel,4x Inverto Black Multi,2x Disqec 4in1 Chess, Noord Veluwe...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

@ Eduard07. Het weer zat niet mee... Net is de expert geweest... 'Kranten' koppen... ..die LNB's dus. Ik vond ze al

                      'hopeloos' , maar zelfs hij zegt dat de rail 'bagger' is. Lijkt wel elastiek ; niets blijft op zijn plek zitten...

                                                        :cry:

 

                      Dus ondanks dat de kenner uit omg. Amersfoort vorig jaar bezwoor dat deze LNB's het best zouden

                      zijn, gaan ze in de ramsjh...    :angry:

 

                      Gewoon triax rail en ALPS besteld...   Gelukkig wel weer 28.5E en 19.2E, maar 13E wilde niet lukken.

                      Juist de zender waarvoor ik sat héb [RTPi, Portugese zender], die was :( niet goed te krijgen 

Technisat Digicorder S2 , 110cm Schotel, twin lnb. Algarve...

Technisat Digicorder HD S2 Plus,78cm Schotel,4x Inverto Black Multi,2x Disqec 4in1 Chess, Noord Veluwe...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat wil niet lukken met de 13E?

Als je de schotel in kijkt, zit deze lnb aan de oostkant op de rail.

De rail staat rond 10 graden schuin naar beneden ingesteld.

Je moet de houder van deze lnb op de rail wat heen en weer schuiven voor het beste resultaat.

Daarnaast kun je de Alps met de hals nog wat naar voren en achteren schuiven in de houder.

Ook. Een lichte skew (draai lnb een tikje met de klok mee) kan schelen.

 

Op welke zender stel jij de 13E in?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ene kanaal [bv Rai Sport 2] is wél te ontvangen. Het kanaal wat ik wil zien , RTPi, niet.   :mad: 

De expert heeft echt alles geprobeerd, zelfs met de hand de gegevens invoeren.   :sick:   

Maar het is de inverto rail [alles is nu nog inverto, ALPS nog in bestelling] waardoor het niet mogelijk

is om de juiste instelling te krijgen.   :crazy:

 

De skew hebben we ook getest.. Ik weet niet waar hij de 13E mee instelt, maar de signaal sterkte is >90 ...  :(

 

to be continued....

Technisat Digicorder S2 , 110cm Schotel, twin lnb. Algarve...

Technisat Digicorder HD S2 Plus,78cm Schotel,4x Inverto Black Multi,2x Disqec 4in1 Chess, Noord Veluwe...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je al een schone satellietscan gedaan op de Hotbird? Frequenties wijzigen wel eens. 

Ik ben namelijk heel benieuwd welke zenders je wel ontvangt als je een signaal van 90% op de Hotbird hebt.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Eduard07. Ja, gisreren had ik 23xx zenders op vier LNB's. Ik krijg nu geen zichtbaar kanaal meer, maar gisteren

                      was Rai Sport2 zichtbaar. Wat er nu in de zenderlijst staat: Camera Deputati, Rai Med / Nettuno Sat1 /

                      Scuola / Sport1 / Sport 2/ Storia / Senato / Service 3304 / TV2000...

                      Kennelijk is de rail al weer verzakt : singaal is nu nog maar 61 ipv 90%...

Technisat Digicorder S2 , 110cm Schotel, twin lnb. Algarve...

Technisat Digicorder HD S2 Plus,78cm Schotel,4x Inverto Black Multi,2x Disqec 4in1 Chess, Noord Veluwe...

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens mij smelten niet jou LNBś maar de hele Multifeedmount zakt door wegens hitte

 

overigens noise wegens hitte kan ook een sterke invloed hebben (duwgati -lexicon) maar dat een ander keer.

 

dat is overigens geen grap, maar de uitzettingscoefficient door thermische invloed

 

De waarden van de lineaire uitzettingscoëfficiënt in onderstaande tabel zijn in micrometers per meter per Kelvin. Als voorbeeld: Een gewalste aluminium staaf van één meter zal bij 1 graad temperatuurstijging 23 micrometer = 0,023 mm langer worden.

bron wikipedia

20 graden dag nacht kan al behoorlijke verschillen leveren...

de mount (arm)

de feedholder (waar de LNB op gemonteerd is)

 

maar beeld helemaal weg, :sick:

 

ciao

Oversea

Jaydee

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...