Ga naar inhoud


Leeuwarden - GRIP 2 Zeer grote brand winkel - Kelders


satencom

Aanbevolen berichten

Simpel, als je de zak nooit vervangt en hij scheurt dan zuigt hij al dat stof in de motor.

Koolborsteltjes willen nog wel eens vonken, en hoppa het brandje is begonnen.

 .

Maar vervolgens hoeft een halve binnenstad toch niet in oorlogsgebied te veranderen binnen een uur?

Ik denk dat deze brand grote vragen gaat opwerpen over brandveiligheid en -preventie.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


Elders wordt gesuggereerd dat er een gaskachel is ontploft.

De politie zegt dat de oorzaak nog onbekend is.

Ik vrees dat de oorzaak van ondergeschikt belang wordt in de discussie over hoe weinig er in dit geval voor nodig is geweest om een heel stuk historische binnenstad in een paar uur volledig van de kaart te vegen. En dat de situatie letterlijk levensgevaarlijk was, is inmiddels gebleken. 

Leeuwarden en vele andere gemeenten hebben gisteren een leermoment gehad waar ze de komende jaren even mee vooruit kunnen.    

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar vervolgens hoeft een halve binnenstad toch niet in oorlogsgebied te veranderen binnen een uur?

Ik denk dat deze brand grote vragen gaat opwerpen over brandveiligheid en -preventie.

Heb je er wel eens opgelet hoe binnensteden zijn gebouwd in de loop der jaren/eeuwen ? Alles staat met elkaar in verbinding, dus dit is helemaal niet zo gek...

 

Toen ik er gisteren stond zei iemand tegen mij....... tsss dit staat er al meer dan 80 jaar... ik zei; nou, volgens mij al vele honderden jaren...

aangepast door ronaldsl
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je er wel eens opgelet hoe binnensteden zijn gebouwd in de loop der jaren/eeuwen ? Alles staat met elkaar in verbinding, dus dit is helemaal niet zo gek...

 

Toen ik er gisteren stond zei iemand tegen mij....... tsss dit staat er al meer dan 80 jaar... ik zei; nou, volgens mij al vele honderden jaren...

Dat is nou precies waar ik het over heb: het aanpassen van de veiligheidsvoorzieningen juist vanwege de ouderdom.

Dus ja, ik vind het wel gek als er in zo'n oude binnenstad veiligheidsvoorzieningen niet worden aangepast. Men maakt zich kennelijk eerder druk om andere soorten vergunningen. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is nou precies waar ik het over heb: het aanpassen van de veiligheidsvoorzieningen juist vanwege de ouderdom.

Dus ja, ik vind het wel gek als er in zo'n oude binnenstad veiligheidsvoorzieningen niet worden aangepast. Men maakt zich kennelijk eerder druk om andere soorten vergunningen. 

Hoe zou jij dan de veiligheidsvoorzieningen willen aanpassen in al die oude binnensteden ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zou jij dan de veiligheidsvoorzieningen willen aanpassen in al die oude binnensteden ??

Interne verbouwingen, vervanging materialen, vluchtroutes, bluspunten, sproei-installaties, er is van alles te bedenken.

Ik ken genoeg gevallen waarbij een oud gebouw volgens de eisen van de Brandweer gedwongen aangepast/gerestaureerd moesten worden. Zo niet, dan gedwongen afbraak of wijziging gebruik.

Alles kan, kost alleen geld.

Maar geld is maar geld als je nu kijkt wat de gevolgen kunnen zijn. Je weet dat er in bouwwerken van 150-200 jaar oud veel (zeer oud en droog) hout zit, en je geen kant op kunt op een zolderkamertje als er niets is gemoderniseerd en aangepast qua beveiliging. 

En het verlies voor de Leeuwardense binnenstad is zeer pijnlijk. Zal vanaf nu zijn sporen achterlaten. En dan hebben we het nog niet over het drama van het slachtoffer.

Geldt toch ook voor oude essentiële dijken? Die moeten toch ook met de tijd mee? Soms moeten er monumentale huizen en boerderijen voor wijken.

 

Als (zoals het nu lijkt) 1 stofzuiger deze gevolgen kan hebben, kun je niet zeggen: "Daar is niets aan te doen. Dit risico moeten we maar blijven lopen." 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach..in panden van zo´n 200 jaar oud zit tegenwoordig centrale verwarming, koud en warm stromend water, gas, electriciteit, kabel, internet etc. Maar een huidendaagse modere sprinkler installatie kan dan weer niet..?????

De brandweer moet veel hardere eisen en maatregelen toepassen en de wetten hierop moeten doorgezet en nageleefd worden.

Was er een sprinkler installatie geweest, dan was de kans groot geweest dat de brand in de kiem gesmoord was.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach..in panden van zo´n 200 jaar oud zit tegenwoordig centrale verwarming, koud en warm stromend water, gas, electriciteit, kabel, internet etc. Maar een huidendaagse modere sprinkler installatie kan dan weer niet..?????

De brandweer moet veel hardere eisen en maatregelen toepassen en de wetten hierop moeten doorgezet en nageleefd worden.

Was er een sprinkler installatie geweest, dan was de kans groot geweest dat de brand in de kiem gesmoord was.

Het is een pijnlijke les voor niet alleen Leeuwarden. Ik betreur allereerst het slachtoffer natuurlijk. Vooral het drama erachter dat hij niet meer vluchten kon.

Maar de les van Leeuwarden voor menige Nederlandse stad kon wel eens wezen: wees actief in deze, dwing af. 

We zijn in Nederland denk ik wel eens te slap om af te dwingen en ziedaar weer een verlies van een stuk cultureel erfgoed. Restauratie is nooit hetzelfde als conservatie.

Maar Nederland neemt maar al te vaak grote risico's op de koop toe in ruil  voor ogenschijnlijke bezuinigingen die in wezen onherstelbare schade of verlies tot gevolg hebben.

Onze waterkeringen treffen hetzelfde lot.

Of -om dichter bij huis te blijven - de grote, soms onherstelbare schade aan de Waddenzee en aan historische bouwwerken in noord Groningen ten gevolge van zogenaamde "lucratieve aardgaswinning". Baten nu ten koste van een veelvoud aan lasten later. Kortzichtigheid troef.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar.....om nog even bij je relaas te blijven, wat denk je dat het gaat kosten om ALLE oude panden in ALLE steden te gaan aanpassen ? 

Ik denk dat er dan achter die laatste 6 miljard.........nog wel een paar nullen moeten komen.

 

Maw, m.i. niet te doen. (zou een mooie opsteker zijn voor de economie, maar niet realiseerbaar)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen geld is een drogreden. Er is genoeg geld, want er wordt genoeg verspild.

Hoe ouder een gerestaureerde binnenstad, hoe waardevoller en hoe meer toeristen.

Lees er maar eens op na wat Duitsland in 25 jaar tijd gemaakt heeft van de puinstad Dresden.

 

Inderdaad levert het ook nog werkgelegenheid op. En vaak is er Europese subsidie.

Soms krijg ik de indruk dat Nederland in dit soort zaken gewoon laks is, of lui.

Maar we bezuinigen ook op verkeerde dingen.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...