Ga naar inhoud


Antennepark, wat voor mast?


mietde

Aanbevolen berichten

Woon in een huurhuis en wil een mast die liefst praktisch is (kantelbaar/uitschuifbaar) niet te duur is en net een meter of 2 boven de nok van een gewoon woonhuis uitkomt zeg 10 meter.

Wat voor mast raden jullie me aan, is zo'n schuifbare kokermast wat?

Kom je met zo'n mast weg hem te plaatsen zonder tuigdraden?

You cannot ignore that member

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Wanneer je boven op een vrijstaande mast van ongeveer 10 meter een schotel zet komt eigenlijk alleen een 3 zijdige vrijstaande vakwerkmast op een blok beton in aanmerking.

Zelfs een getuide mast zal teveel torsie hebben en tot beelduitval leiden.

Je hebt slechts vrij zicht op het zuiden nodig, alle plaatsen waar je rond de middag vrij zicht hebt op de zon komen in aanmerking.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is het handig dat de TS aangeeft wat hij in de mast wil hangen.

Staat nergens dat er een schotel in moet, kan bv ook een zend antenne zijn oid.

It is my allegearre like folle as de ko skiet as de bolle...

ET9000, WaveFrontier 90, LT8700, Kathrein 120 cm Prime Focus draaibaar en nog wat speeltjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een mast gehad van 15 mtr. met een draaipunt van ik denk 3 a 4 mtr. met in de grond een betonvoet. Daar had ik 4 harken aan.

De mast had ik gemaakt van een omvergereden lantaarn paal. Dat ging prima. Nu heb ik nog een mast in gebruik met zo'n zelfde paal van 4 mtr. met een draaibare schotel van 1.80mtr staat inmiddels wel meer dan 25 jaar. Werkt perfect

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoek maar eens op marktplaats. Daar zie ik een mooie gebruikte mast van 11 meter staan voor €75,- die
uit twee delen bestaat, zie bijlage. Die kun je zelf ook kantelbaar maken als je eerst een steun van 2,5
meter hoog maakt waar die op kan scharnieren.


De antennes mogen maximaal 5 meter boven het dak uitsteken, zie:

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/brochures/2010/07/20/schotel-antennes.html

post-60869-0-02159700-1382601327_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een zwiepmast kan ik denk ik niet veilig genoeg plaatsen.

Het lijkt mij dat ie dan op de grond toch wat steviger moet staan.

 

In de tuin staat een schuur met bakstenen muur van een kleine 2 meter hoog waar de mast tegenaan moet/kan komen.

 

Aan de andere zijde van de amper 240cm brede schuur zou ik 1 of 2 beugels kunnen monteren voor het vastzetten met staaldraad.

Aan de mastzijde zijn er wat ruimere mogelijkheden om de mast te tuigen.

 

Ik denk dat er wel ruimte is voor een blok beton of muurprofiel voor een schanier/kantel systeem.

You cannot ignore that member

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een betonblok gaat storten, moet je er wel rekening mee houden dat die er ooit ook weer uit moet. Ik kende heel goed een zendamateur die een betonblok van 1 kub is zijn tuin gestort had voor zijn zendmast. Toen hij ging verhuizen had hij een laag zand over het betonblok gegooid. De volgende huurder wilde er planten zetten maar kwamen met de schep niet in de grond. Hij moest alsnog het betonblok laten verwijderen door een bedrijf dat het betonblok met luchthamers heeft weggehaald. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De antennes mogen maximaal 5 meter boven het dak uitsteken, zie:

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/brochures/2010/07/20/schotel-antennes.html

Daarnaast woont hij in een huurhuis. Mogelijk mogen er van de verhuurder geen antennes/masten aan de gevel of boven het dak uit geplaatst worden. Bij mijn ouderlijk huis in Boxtel zaten nog enkele antennes van mij tegen de gevel die al 14 jaar niet meer gebruikt werden. Ze waren nog in goede staat maar mijn ouders moesten ze eraf halen van de verhuurder. Mocht niet meer van ze. Ik denk niet dat ik ze eraf had gehaald als ik er nog woonde maar ok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch zou ik voor alle zekerheid nagaan of er geen reglement bestaat bij je verhuurder waar je bijv. al ooit voor getekend hebt. Je kan contractueel vastleggen wat je wil namelijk. Je zet immers de mast aan de stenen schuur begrijp ik. Ik neem aan dat deze hoort bij het huis. Beter wat huiswerk vooraf als voor verassingen en teleurstellingen komen te staan later.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...