Ga naar inhoud


Toetsenbord met grote letters


gerrit B

Aanbevolen berichten

 

Voor een tante ben ik op zoek naar een toetsenbord met grote letters.

Dit omdat ze last heeft van Macula degeneratie waardoor ze steeds minder zal gaan zien en zoals nu de berichten zijn uiteindelijk blind zal worden.

 

Omdat ze al niet meer mag/kan autorijden heeft ze nu nog contact met vrienden en familie via de computer en met het beeldscherm (19") ingesteld op 175% kan ze nog lezen wat er geschreven wordt.

Het probleem is echter dat als ze wat terug wil schrijven het steeds moeilijker wordt om de juiste letters te vinden en speciale tekens zijn al helemaal een ramp.

 

Vandaar dat ze al op zoek is geweest naar een toetsenbord met grote letters en een bedrijf in Groningen maakt die.

Op zich is de prijs van ruim 100 euro nog wel te overzien maar het probleem is dat daar dan de functietoetsen op andere plekken zitten dan op een normaal qwerty toetsenbord wat ze gewend is.

Gevolg is dat ze dan ondanks haar slechte ogen dan ook nog op zoek moet naar de juiste toetsen.

Via de blinden en slechtziende vereniging heeft ze dit ook al een paar keer aangekaart maar helaas blijft het vanaf die kant stil.

 

Vandaar dat ik eerst met haar uit ben gaan zoeken wat het eenvoudigste te lezen is en waar anderen het best de letters kunnen onderscheiden door een zwart met geel toetsenbord te gebruiken kan de tante het best een zwart toetsenbord met witte letters onderscheiden.

Nu ben ik zelf al wel op zoek geweest naar een toetsenbord met grote letters en via Amazon kom ik dan op de Visikey uit, maar die zijn alleen vanuit de Amerikaanse Amazon te bestellen en dan ook alleen maar met creditcard te betalen.

Stickers over haar bestaande toetsenbord plakken dat vindt ze maar niets en ook de rubber overlay die verkrijgbaar is, is geen succes omdat ze dan de toetsen zelf op het gevoel minder goed kan vinden.

 

Ik ben nu al een paar weken aan het zoeken voor haar en kom toch telkens weer uit op de Visikey welke goed duidelijk is, alle toetsen op dezelfde plek zitten en ook nog eens met nog geen 30 euro prettig geprijsd.

Kent iemand toevallig deze toetsenborden (en de kwaliteit er van) zodat we ze desnoods toch maar vanuit Canada over laten komen of kent iemand een leverancier van deze toetsenborden in Europa?

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat lijkt er inderdaad ook op alleen heeft de Visikey (staat een pagina verder bij large print keyboards) dan het voordeel dat alleen de toetsen zwart zijn en de rest van het toetsenbord is wit/zilver waardoor het contrast letters/toetsen en de rest van het toetsenbord groter is.

Wij staan daar zelf niet bij stil en vaak is de toetsaanslag belangrijker dan wat er op de toetsen zelf staat, maar als je zo slecht ziet dan telt dat contrast blijkbaar wel heel erg mee.

 

Om aan te geven hoe slecht ze op dit moment ziet, rijden we bij hun huis weg dan rijden we altijd een paar honderd meter door om de auto te kunnen draaien. Komt er in de tussentijd een andere auto langs die ook wat donker is dan staat ze daar naar te zwaaien in de veronderstelling dat wij het al zijn en kan ze het onderscheid niet meer maken.

 

Bij deze staat in ieder geval wel dat het gaat om hoge kwaliteit membraan toetsen wat bij de Visikey niet staat vermeld en je kunt hier al wel betalen met PayPal ed.

De link gaat in ieder geval in de bewaarmap zodat de tante uit kan zoeken.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard ook op die manier gezocht maar als je goed naar al die toetsenborden kijkt dan zie je eigenlijk dat ze allemaal/veel het wiel opnieuw proberen uit te vinden door een nieuwe indeling te gaan maken van de toetsen.

Normaal sta je daar niet bij stil, maar nu ik de problemen bij mijn tante zie vraag ik me eigenlijk af waarom?

Voor mensen die nog nooit met een toetsenbord hebben gewerkt maakt het natuurlijk niets of weinig uit waar de toetsen zitten, maar mensen die eerst wel goed hebben kunnen zien en dus al gewend zijn aan de indeling van een normaal toetsenbord zitten daar helemaal niet op te wachten.

 

Toen ik met dergelijke toetsenborden aan kwam zetten was het commentaar van mijn tante dan ook "hoe kunnen ze dat nu bedenken, kun je al slecht zien welke toets je in moet drukken gooien ze de toetsen ook nog eens door elkaar zodat je nog meer moet zoeken ipv. alleen de letters en tekens groter te maken".

 

Nu zullen velen waarschijnlijk denken van "ach daar wen je toch zo aan" maar ik kan je vertellen dat ik een laptop met Duits toetsenbord had en ook na 2 jaar drukte ik nog steeds de verkeerde toetsen in terwijl ik er toch dagelijks mee werkte.

 

Maar ik dacht dat ik de visikey 110 Evik die ze had uitgezocht eindelijk had gevonden op de veilingsite eindigend op bay waar ik gewoon met PayPal kon betalen dus al op "nu kopen" gedrukt maar blijkt dat die alleen maar naar USA wordt verstuurd. :(

 

suc6

 

Gerrit

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik bedoel dus deze

 

post-32015-0-46231000-1385851123_thumb.jpg

 

Hierbij zitten zo ongeveer alle toetsen en ook de functietoetsen op dezelfde plek.

Terwijl er voldoende contrast is tussen toetsen en overige stuken van het toetsenbord zodat ze ook daar het onderscheid duidelijk in kan maken.

 

suc6

 

Gerrit

 

 

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je kunt overwegen is het volgende.

 

Probleem:

 

Het scherm is te klein, net als het toetsenbord.

 

Je tante/slechziende moet afwisselend focussen op scherm en toetsenbord.

 

 

Oplossing:

 

Een flat tv van voldoende afmetingen en een hdmi stick.

 

Die stick draait op Android en genereert een on screen toetsenbord bij invoervelden en laat zich bedienen met een muis. De grootte van het toetsenbord correleert met de grootte van het scherm, is op ooghoogte en de toetsen lichten op. Je tante/slechtziende hoeft alleen maar op het scherm te kijken.

 

Omdat de macula degeneratie voortschrijdt zou ik kiezen voor een scherm die kwa grootte een tijdje mee kan. Kan natuurlijk ook een computer scherm zijn met een hdmi ingang. Afhankelijk van prijs en overige behoeften.

 

Mvg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik wil serieus blijven,maar bestaat er geen oplossing,dat spraak omgezet wordt naar typen?ipv te typen dat ze spreekt?of gaat dit enkel in het engels,of is dit nog (verre) toekomst?

als u tante slechter ziet,dan denk ik,kan de geschreven tekst van haar contacten niet worden omgezet in spraak?dit als ze echt geen scherm meer kan lezen/zien?

nu met computers e.d.,zouden de blindgeleiden verenigingen daar wel moeten voor kijken,want,wat het ook is,zou als een vereniging ze in een stuk aantallen kan kopen,ze goedkoper krijgen.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar bestaat er geen oplossing,dat spraak omgezet wordt naar typen?ipv te typen dat ze spreekt?of gaat dit enkel in het engels,of is dit nog (verre) toekomst?

 

Dat ligt heel gevoelig hé, voor de tante zijn dat soort spullen er alleen maar voor mensen die echt niets meer kunnen zien.

 

Zolang ze zelf e.e.a op kan lossen met grotere letters op het toetsenbord dan weet ik wel zeker dat ze daar eerst voor zal gaan en pas als het helemaal niet meer anders kan dan pas op dat soort technische zaken terug vallen. (ze is zelf altijd afdelingshoofd op een ziekenhuis geweest en hoopt dat er iets uitgevonden wordt waarmee dit proces gestopt kan worden voordat ze helemaal alles wazig ziet.)

 

De Tv in de kamer van 42 inch (net 2,5 jaar oud) wordt volgend jaar weer vervangen door een grotere, aangezien ze daar toch bijna niets voor terug krijgen als ze hem inruilen zal ik voorstellen om die achter te houden en evt. als computer monitor te gaan gebruiken.

 

osd.exe heb ik geprobeerd maar ik krijg dan de melding dat het bestand niet gevonden kan worden (windows 7)

 

Ik heb nu een bericht naar Visikey zelf gestuurd met de vraag of er ook een Europese importeur is welke dit soort toetsenborden kan leveren aangezien ik geen bedrijf kan vinden welke deze zou kunnen leveren.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tekentablet is ook geen optie?

Hiermee kun je ook een toetsenbord op het scherm toveren, en eventueel zit er ook nog handschrift herkenning op.

Zie ook hier: http://www.sat4all.com/forums/topic/327044-schrijffautenprobleem-oplossing-voor-mijzelf

 

Ron.

It is my allegearre like folle as de ko skiet as de bolle...

ET9000, WaveFrontier 90, LT8700, Kathrein 120 cm Prime Focus draaibaar en nog wat speeltjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verbaas me over je opmerking over functietoetsen. Ik gebruik die dingen al niet meer sinds het DOS tijdperk.

 

Misschien is een verlicht toetsenbord een optie?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn niet zo zeer de functie toetsen zelf maar de knoppen backspace, insert, delete, page up en down en de cijfertoetsen die op veel "slechtziende toetsenborden" een andere plek hebben gekregen.

 

Verlicht toetsenbord had ik al geprobeerd (een tri color van trust) maar dat was geen succes omdat (volgens haar) de ogen zich dan telkens aan moeten passen en ze door het licht van de letters alleen nog maar 1 zwart vlak ziet met letters en de toetsen zelf niet meer kan onderscheiden.

Vandaar dat ik nu 2 richtspots heb toegepast welke boven het toetsenbord aan het plafond zijn gemonteerd.

Eerst had ik daar gewone 25 graden spots in gezet maar dan krijg je ook een spiegeling op het scherm zelf. Vandaar dat er nu 2 richtspots zijn toegepast met een opening van 8 graden zodat deze precies op het toetsenbord gericht kunnen worden zonder dat ze er hinderlijk strooilicht van ondervindt of in het felle licht kan kijken als ze iets omhoog kijkt.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb je PM gestuurd. Bij dat gele toetsenbord lijkt alles op zijn plaats te zitten.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...