Ga naar inhoud


zilver solderen


joep meloen

Aanbevolen berichten


Je kunt gewoon een beetje zilver-soldeer kopen. Niet echt goedkoop, maar werkt prima. Het lijdend voorwerp eerst goed fijn schuren en vetvrij maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hallo,

 

ik wil iets kleins van zilver solderen.

 

ik heb een regelbare soldeerbout.

 

 

De smelttemperatuur van zilver ligt tussen 898 en 961 graden C.

 

Smeltpunt van lood is 327 graden Celsius, van tin 232 graden C..

Ik ben benieuwd wat voor regelbare soldeerbout jij hebt.

Soldeerbouten zijn voor zachtsolderen.

Zilver is hardsolderen, daarvoor heb je een brander nodig.

 

Leesvoer: http://nl.wikipedia.org/wiki/Solderen

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een tip, wanneer het een zilveren sieraad is wat je wilt solderen en je hebt geen ervaring met zilver solderen, laat het een zilversmid doen, dan weet je zeker dat je geen gaten in je sieraad brandt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ben je al eens bij een zilversmid (edelsmid) in het atelier geweest?

razend interessant vak!

 

voor waardevol spul zou ik zoals ceesv schrijft, daar langs gaan...

 

mijn jeugd vriendin (edelsmid) zegt altijd dat ze soms moet janken als ze ziet hoe de hobbyist onherstelbare schade aan sieraden en Antiek hebben aangebracht.

dat wil niet zeggen dat je die handvaardigheid niet kunt leren maar het geeft wel te denken.

 

met vriendelijke groet

Guilt

Marianne Faithfull

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

edelsmeden doe ik als hobby en hoofdzakelijk zilver. Goud is te duur om te hobbyen.

 

Je zal eerst wat meer moeten vertellen (nog liever een foto) hoe dat sieraad uitziet.

Is het een "grof" sieraad? Zitten er stenen in? Zitten er dunne uitsteeksels ofzo aan?

 

Hoe fijner het sieraad is des te moeilijker is het werken eraan zonder de juiste gereedschappen.

 

Je moet ook weten dat sommige sieraden gerodoniseerd zijn. Dat is een soort laklaagje wat je dus met solderen eraf brandt.

Hierdoor wordt het sieraad vlug zwart.

 

Het solderen kan , mits het sieraad niet te klein is en er geen stenen inzitten, met een brandertje. Soldeerbout kan je vergeten.

 soldeer kan je zelf maken.

Van een stukje zilver knip je zo klein mogelijke snippertjes. Hoe dunner des te beter. Maar geen vijlsel want dat blaas je weg.

Dan soldeerje met gebruik van een flux . ABSOLUUT geen S39 gebruiken!!

 

Je moet zolang verhitten totdat de zilversnipper(s) smelten. Langer niet want dan smelt het sieraad mee.

Het sieraad zal niet smelten als de snippers fijn genoeg zijn en het sieraad grof genoeg is.

 

Hele goede tip: Als het een erfstuk is niet aan gaan klooien maar door een edelsmid laten maken.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...